Jag har tvättstuga/ duschrum med toalett i garaget. Där är bara direktverkande golvvärme, så förra vintern när jag inte var här så mycket stängde vi av värmen och tömde systemet. Nu i år ska jag bo här över vintern och behöver använda tvättmaskinen. Golvvärmen blir ju svindyr att använda, skulle det räcka med en frostvakt i utrymmet som är ca 4×3 meter.
Planen är att så småningom flytta in tvättmaskinen till badrummet men inte just nu.
 
I så fall borde det väl finnas en golvvärmetermostat som går att ställa på en riktigt låg temperatur? Eller menar du kanske att betongplattan under golvvärmen är oisolerad? Då går det åt enormt med energi. Är det inte lika bra att sätta in en luftvärmepump som värmer hela garaget?
 
  • Gilla
Bockamålen
  • Laddar…
Hej

Om rummet är hyggligt bra isolerat borde det inte förbruka så otroligt mycket energi kan man tycka. Dock brukar inte garagegolv vara lika välisolerade som golven i övriga delar av hus, särskilt inte om huset är av lite äldre modell.

En väg att gå kanske kan vara att sätta in en elradiator i rummet, alternativt att kontrollera om termostaten för golvvärmen överhuvudtaget funkar, så att den inte går på ”full mutter” hela tiden.

Mvh

Stefan
 
  • Gilla
Bockamålen
  • Laddar…
BirgitS
Specar tvättmaskinstillverkaren en lägsta omgivningstemperatur vid drift?
Det är väl det som sätter gränsen för hur låg temperatur det går att ha.
 
  • Gilla
Bockamålen
  • Laddar…
Det beror ju helt på hur garaget är isolerat. Om du vet alla mått och konstruktionen i detalj kan du använda sajten www.energiberakning.se för att räkna igenom värmebehovet. Gissningsvis tror jag att en 400 W frostvakt från t.ex. Jula skulle klara att precis hålla +3 °C i tvättstugan om det kommer en köldperiod på -16 °C motsvarande DVUT i Huskvarna.
 
Tack för era svar, har givetvis tänkt på det mesta redan men nu var frågan om det räcker med en frostvakt. Att ha element istället blev en dyr historia, liksom golvvärmen. Det är för dåligt isolerat ( fönster o dörr).
Visst kan man sätta in luftvärmepump men skiter tyvärr inte ut pengar.
Hittar inga uppgifter om lägstatemp på tvättmaskinen men det får ju inte frysa i slangarna.
 
Bockamålen Bockamålen skrev:
Att ha element istället blev en dyr historia, liksom golvvärmen. Det är för dåligt isolerat ( fönster o dörr).
Det blir ju inte billigare uppvärmning bara för att du köper en frostvakt utan det är ju temperaturen i tvättstugan som avgör hur dyr uppvärmningen blir. Sätter du elementen på +3 °C så blir det ju ingen direkt skillnad mot en frostvakt.
 
  • Gilla
ajn82
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det blir ju inte billigare uppvärmning bara för att du köper en frostvakt utan det är ju temperaturen i tvättstugan som avgör hur dyr uppvärmningen blir. Sätter du elementen på +3 °C så blir det ju ingen direkt skillnad mot en frostvakt.
Ja såklart, det var väl mer att det inte går att ställa golvvärmen så lågt. Lägsta är 15 grader. Ska kanske köpa ett nytt element och testa då.
 
J Josth skrev:
Det beror ju helt på hur garaget är isolerat. Om du vet alla mått och konstruktionen i detalj kan du använda sajten www.energiberakning.se för att räkna igenom värmebehovet. Gissningsvis tror jag att en 400 W frostvakt från t.ex. Jula skulle klara att precis hålla +3 °C i tvättstugan om det kommer en köldperiod på -16 °C motsvarande DVUT i Huskvarna.
Tack för tips! Huset befinner sig för övrigt på Gotland 😊
 
Ok, det är en viss skillnad. Blir ju inte lika kallt på Gotland men blåsten plus hus i sten gör att det ändå kan gå åt ganska mycket uppvärmningsenergi. Finns flera typer av termostater med stickproppsanslutning att köpa för 400-500 kr om det eventuellt blir billigare än att köpa ett nytt element?

De flesta golvvärmetermostater jag kan hitta ser ut att kunna ställas in på mellan 5 till 35 grader. Måste vara någon gammal termostat hos dig. Men det gäller att det finns mycket isolering under golvvärmeslingorna för att det ska vara rimligt energimässigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.