Hej! Jag håller på att försöka restaurera ett par gamla garderobsluckor. De är i ekfaner. Innan har där suttit grundfärg plus tapeter som vi har tagit bort och slipat ner så att utan känts helt jämn (se bild för hur det ser ut innan målning) jag har därefter målat med snickerifärg på men det är något som inte blir bra, det blir som ”bubblor” eller ”skador” som lyser igenom färgen som jag inte förstår vad det är för något. Någon som har tips om hur vi ska behandla luckorna för att detta inte ska uppstå? Det är som sagt slipat till en väldigt jämn yta med fint sandpapper, allt tapetklister är borta innan vi målar så det är inte det som kommer fram.

Ska vi grundmåla dem först? Slipa mer ? Använda nån ”lack” först?
 
  • Ett vitmålat bord lutar mot en vägg, delvis täckt av brunt damm eller rost.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats, dammigt golv, träskiva, sandaler, skyddspapper, oidentifierad konstruktion, inomhus, oavslutat arbete.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En stor liggande grå målning eller tavla mot en vägg med råa och ojämna ytor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag antar att inte allt är borta trots bra försök. Tapetgrund kanske fungerar bättre?
 
T
Jag instämmer med sjoelund om att det måste finnas någon rest av tapet som sväller av fukten när ni målat eller kanske . Sen ska trärena/skrapade ytor alltid grundmålas med grundfärg innan man går på med lackfärgen. Grundfärg har andra egenskaper än slutstrykningsfärg och fyller en funktion, det är inte bara ett sätt för färghandlaren att sälja en burk till.

Som det ser ut just nu skulle jag i ert ställe slipa ner alla resningar i den målade ytan, spackla slagmärken och gamla skruvhål (med snickerispackel) och slipa ner spacklingarna innan jag målade om med grundfärg och sen färdigstryka. Möjligen med lätt mellanslipning av grundfärgen om det blir mer resningar.
Se till att färgen får torka ordentligt innan slipning så inte papperet sätter igen direkt.

Sen är det inte en tapetgrund som ska användas utan en grundfärg för snickerier. (igen, olika bindemedel, pigment och fyllnadsmedel som ger olika egenskaper för olika ändamål)
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tack för era råd. Har provat måla en av dörrarna med grundfärg först men blev inget vidare det heller. Är nog som du säger att sliparbetet måste göras bättre helt enkelt. Pratat med en målare också och han menar att det är limmet som trängt igenom och att man får bort det genom att skrubba noga med målartvätt innan…
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Slipa ner det hela ordentligt med grövre korn med maskinslip. Grundfärga sedan med en schelack primer (bin zinsser schelack). Slipa därefter igen med finare korn typ 180. Fyll på med mer av grundfärgen där det behövs. Slipa igen med 240 korn. Måla därefter med snickerifärg två lager. Kommer fungera fint!
 
  • Gilla
Linnea Östlund
  • Laddar…
S
Limmet slår igenom eller reser färgen.
Kanske räcker med en spärrfärg men inte säkert. Måste nog slipas ner först.

Jag gjorde likadant en gång med samma typ av luckor. Slipade bort all färg med excenterslip och grundfärg gick bra men med lackfärgen så reste det sig.

Då slipade jag av luckorna i en bredbandsputs så att verkligen alla rester av tapetlim var borta. Då gick det bra.
 
  • Gilla
Linnea Östlund
  • Laddar…
Kan det vara ekfanéren som reser sig? Det hände då jag målade om, men i mitt fall med äggoljetempera. Det brukar lägga sig när det torkar och om inte så måste man tyvärr slipa ner all fanér och det är ett hästjobb där du behöver slipmaskin och grovt sandpapper.
 
  • Gilla
Linnea Östlund
  • Laddar…
Tack för alla tips. Det löste sig när vi slipade igen och skrubbade ordentligt med målartvätt innan vi målade igen 😊👍🏻
 
  • Gilla
Testarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.