Vi har flyttat till en 2-plans radhus för exakt 2 år sedan.
Huset är byggd 1969 och jag har frågor nu om vår badrum på källarplan renoverades 2009 (från säljaren A, och vi köpte huset från säljaren B)

Vi har senaste märkt att de är blötta på 2 ställer (bild 1) och tycker det var konstigt varför.
Och anledning att vi märkte inte innan, då det står alltid ett barnstol där mina småbarn sitter där ibland när jag tvättar kläder...

På besiktningsprotokoll när vi köpte huset står dock:
"Tätskikt är felmonterat i golvbrunnen.
Maschett sticker ut uner klämring"
Men min man sa det var inget vi behövde bryr oss så vi tog aldrig åtgärder.

Frågan är:
1) Varför är det lite blött på de 2 ställe utanför duschvägg?
2) Är 1) relaterad med felmonterade golvbrunn?
3) Vad kan man göra själv? Måste man göra om hela toa?

Tack så mycket!
 
  • Ett hörn i ett badrum med kakel, två markerade fläckar noterade som "Lite fuktiga".
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av duschutrymme med kaklade väggar, gråa klinkergolv, gul duschdörr och dräneringsgolvbrunn.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Golv med öppen avloppslucka av plast och metall, grå kakelplattor, behov av reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En avloppsuppstigning eller golvbrunn i ett badrum, möjligen behöver rengöring eller underhåll, omgiven av kakel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Text varnar för felaktigt installerat tätskikt i badrum, risk för fuktskador.
Att det är fuktigt i fogarna i en dusch som används frekvent är helt normalt.
Jag har svårt att se på bilderna att det skulle stick fram nån manschett under klämringen. Men om det ändå gör det så har jag svårt att se att det skulle innebära någon ökad risk för fuktskador i de vinklar du markerat.
 
G Gabbe1 skrev:
Att det är fuktigt i fogarna i en dusch som används frekvent är helt normalt.
Jag har svårt att se på bilderna att det skulle stick fram nån manschett under klämringen. Men om det ändå gör det så har jag svårt att se att det skulle innebära någon ökad risk för fuktskador i de vinklar du markerat.
Tack för svar.
Fast det fuktiga fog är utanför duschvägg (inte inne i dusch) är det också helt normal??

Jag har tagit flera bilder på golvbrunn nu, vet inte vilka vinklar du menade.. men hoppas det går att se :)

Tack på förhand.
 
  • Bild på en smutsig, nedsliten diskho med kalkavlagringar och skruvar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En öppen golvbrunn med tydliga avlagringar och smuts vid kanten, behövande rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild på en gulnad, nedsliten duschavlopp med en person som delvis syns.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En sliten, smutsig golvbrunn omgiven av grå klinkerplattor, i behov av rengöring eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En närbild på smutsig, gammal och sliten keramisk yta med text och otydliga märken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, fukt kan vandra en bra bit i fix och fog, inget konstigt.
Det går nog att se lite manchett under klämringen, den som skar upp hålet för många år sedan var antagligen för snål, okunnig eller lat för att köpa en riktig skärmall. Men jag skulle inte oroa mig för det. Manchetten funkar ändå, dvs den leder ner vattnet i brunnen. Även om det inte är monterat helt enligt tillverkarens instruktioner.

Välkommen till forumet förresten, jag glömde skriva det sist.
 
Det läcker kanske ut vatten under duschväggen när ni duschar mot den. Detta söker sig längs kanten, kanske pga otillräckligt/inget fall.

Det kan också vara att fallet under ytskiktet(klinker) är fel och det bildas osynynliga "sjöar" under golvet som tränger upp. Men detta ska inte vara er första gissning. Vanligt att tankarna springer iväg och landar i värstascenarium, detta är mänskligt men ofta helt fel.

Spola vatten mot duschväggen så ser ni om det tränger under kanten, är det så, sätt en fin sträng silikon. Uppskattad arbetstid: 8 minuter.
 
G Gabbe1 skrev:
Ja, fukt kan vandra en bra bit i fix och fog, inget konstigt.
Det går nog att se lite manchett under klämringen, den som skar upp hålet för många år sedan var antagligen för snål, okunnig eller lat för att köpa en riktig skärmall. Men jag skulle inte oroa mig för det. Manchetten funkar ändå, dvs den leder ner vattnet i brunnen. Även om det inte är monterat helt enligt tillverkarens instruktioner.

Välkommen till forumet förresten, jag glömde skriva det sist.
Haha tack för svar och äntligen fick jag skriva och fick svar på mitt alldeles första inlägg :)
Denna forum är toppen.

Men tanken är att man kan endast byta golvbrunn om man vill (inte hela toa..), fick googla en del för att fattar vad är manchett och klämring :p
 
Positivt är ju om manchett sticker ut lite att klämring är en variant som skruvats fast. Då riskerar den inte att poppa lös iaf.
 
I InsidersUnited skrev:
Det läcker kanske ut vatten under duschväggen när ni duschar mot den. Detta söker sig längs kanten, kanske pga otillräckligt/inget fall.

Det kan också vara att fallet under ytskiktet(klinker) är fel och det bildas osynynliga "sjöar" under golvet som tränger upp. Men detta ska inte vara er första gissning. Vanligt att tankarna springer iväg och landar i värstascenarium, detta är mänskligt men ofta helt fel.

Spola vatten mot duschväggen så ser ni om det tränger under kanten, är det så, sätt en fin sträng silikon. Uppskattad arbetstid: 8 minuter.
Yes jag visar min man och ska testa vad du sa. Vi ska inte duscha där på en vecka (har en anan toa som vi kan bada) och se om det är orsaken av vatten när vi duschar.
 
T TheGame skrev:
Positivt är ju om manchett sticker ut lite att klämring är en variant som skruvats fast. Då riskerar den inte att poppa lös iaf.
Ah! Lärde mig mycket nytt idag. Toppen, tack för info.
 
Det har också varit onormalt hög luftfuktighet under en längre tid vilket gör att det torkar upp sämre.

Det kan vara att det alltid tränger ut vatten i fogen, eller under plattorna, men att det normalt hinner torka ut innan ni märker det.
 
  • Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.