Vi har en ytterdörr i teak (misstänker att den har teakfanér och inte ör helt i teak) från 60-talet. Jag ska ge mig på att slipa och olja in den. I dagsläget är det någon slags lack eller möjligtvis fernissa på som sitter som ett lager ganska hårt. Jag provslipade lite och märkte att dörren är inte helt jämn, utan när jag slipar med slipmaskin tar det ojämnt och vissa delar blir oslipade. Som att vissa delar av teaken har slagit sig lite grann. Inget som syns med blotta ögat men det märktes tydligt vid slipning.

Har någon tips på hur man slipar på bästa sätt? Är rädd att jag kommer slipa igenom fanéren om jag kör för hårt med slipmaskinen. Funderade på ifall det skulle funka med något slags slippapper som har skumgummi på sig så att den följer med de ojämnheter som finns.. Någon som testat? Tar tacksamt emot tips och råd :)
 
Unikt namn
Har du provat skrapa bort lagret?
Jag använde Bacho 625 på min Teakfaner dörr.
Men ytlagret var väldigt illa däran så det släppte relativt lätt. Kunde ganska enkelt handslipa fram en trevligare yta efter skapandet var klart.

Edit: Ska tillägga att jag först försökte slipa, men upplevde att pappret bara geggade igen.
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Har du provat skrapa bort lagret?
Jag använde Bacho 625 på min Teakfaner dörr.
Men ytlagret var väldigt illa däran så det släppte relativt lätt. Kunde ganska enkelt handslipa fram en trevligare yta efter skapandet var klart.

Edit: Ska tillägga att jag först försökte slipa, men upplevde att pappret bara geggade igen.
Nej, men jag har funderat på om det skulle funka bättre. Har ingen skrapa så behöver köpa en i sånt fall. Jag upplever dock att det funkar att slipa och att lacken/fernissan släpper utan att gegga ihop sig. Men kan ju vara bra att göra både och kanske :) Tack för tips!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.