Har en plåtdörr till ett utrymme under en betongtrappa som en avliden hyresgäst hade nyckel till men som är borta.

Har lånat en knippa nycklar från en butik som har Nyckelservice men ingen passade.

Kapa av gångjärnen är ju en variant men bökigt att återställa, kan man borra sönder ett lås?

Bild på själva nyckelhålet
Gammalt, rostigt nyckelhål i vit dörr, slitage och åldertecken synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handtag och lås, provade att lossa 4 skruvar i hopp om att kistan satt lös på baksidan men inget hände vad jag märkte, får inte ur handtaget heller, men det kärvar nog bara.

En sliten metall dörrhandtag på en vitmålad dörr, med rostfläckar runtomkring fastsättningspunkterna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Den här nyckeln kan jag vrida låset mest med men inte så det öppnar.

Gammal nyckel på en vit och orange yta med text "BAHCO". Objekt delvis synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Har provat söka på TikTok och tuben men det är mest vanliga lås som dyrkas verkar det som
 
Claes Sörmland
Är inte sånt här snabbt löst med en vinkelslip och diamantklinga och helt enkelt såga av låsets tillhållare mellan dörrbladet och dörrposten? Är väl rätt lätt att återställa genom att skruva på ett avsett järn på dörren efteråt?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Är inte sånt här snabbt löst med en vinkelslip och diamantklinga och helt enkelt såga av låsets tillhållare mellan dörrbladet och dörrposten? Är väl rätt lätt att återställa genom att skruva på ett avsett järn på dörren efteråt?
Inte så lätt här om du tittar på bilderna

Närbild av träyta med rostiga skruvar och skivade hål, indikation på åldring och väderpåverkan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då måste jag såga genom dörren först, hade det varit öppet där så jag såg kolven så hade det varit enkelt.
 
Claes Sörmland
nino nino skrev:
Inte så lätt här om du tittar på bilderna

[bild]

Då måste jag såga genom dörren först, hade det varit öppet där så jag såg kolven så hade det varit enkelt.
Rakt igenom dörrens plåt tänkte jag. Mät bara ut och rita först var springan ligger mellan dörr och post.
 
Ja men det kan jag ju inte veta? Eller är alla låskistor av samma storlek? Då går det ju iof att mäta från nyckelhål och handtag.
Risken är väl att det är trångt mellan karm och blad.
 
Claes Sörmland
nino nino skrev:
Risken är väl att det är trångt mellan karm och blad.
Ja är det trångt mellan karm och överskutande blad så att inte ens en styv plastfilm kan stickas in ja då får man väl gissa tänker jag. Har inte sådan där gamla dörrar någon sorts standardmått hur mycket överskjutande del sticker ut?
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Ja är det trångt mellan karm och överskutande blad så att inte ens en styv plastfilm kan stickas in ja då får man väl gissa tänker jag. Har inte sådan där gamla dörrar någon sorts standardmått hur mycket överskjutande del sticker ut?
Så långt tänkte jag inte, kollade nu och jag får in tumstocken, det är 20mm mellan överstick och vad jag tror är dörrblad så det borde ju gå att köra vinkelslip med tunn klinga rakt genom allt
 
Claes Sörmland
nino nino skrev:
Så långt tänkte jag inte, kollade nu och jag får in tumstocken, det är 20mm mellan överstick och vad jag tror är dörrblad så det borde ju gå att köra vinkelslip med tunn klinga rakt genom allt
Jag tror det också, men särskilt elegant är det ju inte. Kan du svetsa kanske du kan laga springan senare? (Jag kan inte svetsa så jag fabulerar nu.)
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Jag hade också tagit till vinkelslipen och skurit bort en bit av överfallet och sen sågat av låsregeln med lämpligt verktyg.

Vit dörr med silverfärgat dörrhandtag, synliga skruvhål, och röd markering till höger. Slitage synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sen är det bara att svetsa tillbaks biten, slipa, måla och byta lås så är det som nytt igen...
 
  • Gilla
nino och 1 till
  • Laddar…
Jag ser inte tillräckligt för att identifiera låset.
Vad är det för nyckel i bild? Är det till låset så kanske det är en äldre variant av 2011 men ser även att en del är böjd vilket jag hade rätat försiktigt.
Jag borrar tillhållarlås när de inte kan öppnas.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
1 123abc skrev:
Jag ser inte tillräckligt för att identifiera låset.
Vad är det för nyckel i bild? Är det till låset så kanske det är en äldre variant av 2011 men ser även att en del är böjd vilket jag hade rätat försiktigt.
Jag borrar tillhållarlås när de inte kan öppnas.
Låset sitter bakom plåten så kan inte se hur det ser ut.
Huset är från -50talet kanske är låset det med

Har ingen aning om det är rätt nyckel, men den har gått att vrida längst men inte helt runt.

Var och hur borrar jag? Skicka pm om du inte vill skriva här
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Jag tror det också, men särskilt elegant är det ju inte. Kan du svetsa kanske du kan laga springan senare? (Jag kan inte svetsa så jag fabulerar nu.)
Jodå svetsar finns så det är lungt
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Det skulle inte kunna gå att slå in en huggmejsel av tunnare sort mellan dörrblad och karm för att öppna upp springan lite och sen köra med vinkelslip och en tunn kapskiva?
 
Q quick skrev:
Det skulle inte kunna gå att slå in en huggmejsel av tunnare sort mellan dörrblad och karm för att öppna upp springan lite och sen köra med vinkelslip och en tunn kapskiva?
Dörren överlappar karmen med 20mm så det blir nog svårt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.