Fråga två var knepigt skriven:
Skal lman tolka det som hur stor volym samma mängd ved tar som stjälp eller staplad ?
För jag tolkade det som: Hur många kubik staplad ved blir en kubik stjälpt ved - och det kan ju aldrig bli mer då den staplade innehåller mindre luft
 
harry73
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 25 andra personer som har gjort quizet "Quiz: Har du koll på veden?"

Det är konstiga svar på vissa frågor.

Fråga 3 är helt galen, den begriper jag inte hur man lyckas få till.

Fråga 7 kan bara vara rätt om du har en eldstad som inte går att justera efter behovet.

Fråga 9 vill jag mena att är fel, under uppstarten brinner mindre ved och det krävs således mindre luft.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Fråga två var knepigt skriven:
Skal lman tolka det som hur stor volym samma mängd ved tar som stjälp eller staplad ?
För jag tolkade det som: Hur många kubik staplad ved blir en kubik stjälpt ved - och det kan ju aldrig bli mer då den staplade innehåller mindre luft
Hur lyckades du tolka frågan så?
 
  • Gilla
Patrik440 och 1 till
  • Laddar…
Jag fick 8/10 rätt, vilket är bättre än 18 andra personer som har gjort quizet "Quiz: Har du koll på veden?"

Hänger inte med på fråga 3, 1 000/40=25, eller? Packar sig veden tätare i säckar så det räcker med 15?

Fråga om vedmängd i säckar, björkved i nät, matematikproblem, flervalsalternativ.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
ajn82 och 2 till
  • Laddar…
harry73
D Daniel 109 skrev:
Fråga 3 är helt galen, den begriper jag inte hur man lyckas få till.
Bilden vid frågan visar en säck med staplad ved. 15 säckar ved motsvarar då 600 liter staplad ved och det motsvarar ungefär en kubik travad ved
D Daniel 109 skrev:
Fråga 9 vill jag mena att är fel, under uppstarten brinner mindre ved och det krävs således mindre luft.
Här har du egentligen rätt, men jag tror att frågn syftar på hur mycket man ska öppna lufttillförseln, och den ska stå på max innan draget har kommit igång, så pratar man om hur många liter luft man behöver, har du rätt, men pratar man om hur stor öppningen för lufttillförseln behöver vara, ska den vara större i början.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Bilden vid frågan visar en säck med staplad ved. 15 säckar ved motsvarar då 600 liter staplad ved och det motsvarar ungefär en kubik travad ved
"Staplad ved" och "travad ved" är väl för böveln samma sak??
 
  • Gilla
Finndjävel och 4 till
  • Laddar…
In min värld är travad ved och staplad ved samma sak. Efter viss googling tycks internet vara överens med mig.

Frågan var om luftbehovet, inte luckposition.
 
harry73
Fotografen Fotografen skrev:
"Staplad ved" och "travad ved" är väl för böveln samma sak??
F*n, ni har rätt så klart @Marlen Eskilsson, det ska stå stjälpt i frågan :D
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Jag fick 9/10 rätt, vilket är bättre än 25 andra personer som har gjort quizet "Quiz: Har du koll på veden?"

Det är konstiga svar på vissa frågor.

Fråga 3 är helt galen, den begriper jag inte hur man lyckas få till.

Fråga 7 kan bara vara rätt om du har en eldstad som inte går att justera efter behovet.

Fråga 9 vill jag mena att är fel, under uppstarten brinner mindre ved och det krävs således mindre luft.
Håller helt med om fråga 9: Antal kubikmeter luft/minut är mycket högre när elden väl tagit sig.
 
AllramEest
Jag fick 10/10 rätt, vilket inte är så illa för en gammal scoutledare i quizet "Quiz: Har du koll på veden?"

En del chansande på kubik, stjälpt och sådant som är fakta jag aldrig brytt mig om att kunna.
Annars var det svåra att inte kryssa fel på mobilens lilla skärm...

Träspån, tom tub, kniv, tändstål, yxa på träyta med snö.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
F*n, ni har rätt så klart @Marlen Eskilsson, det ska stå stjälpt i frågan :D
Låter det bättre såhär? "1 kubikmeter travad ved, hur många kubikmeter stjälpt ved motsvarar det?"
 
  • Gilla
guggen och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.