Om vi är 4st syskon som alla är överens om att ett visst syskon ska få ta över föräldrarnas hus i framtiden till typ marknadspris (dvs kompensera övriga 3 för att han/hon tar över huset). Är det då någon vits att blanda in gåvobrev innan den dagen då detta blir aktuellt, dvs förädrarna lämnar huset på ett eller annat sätt....

Förstår ju att man med ett gåvobrev från förälder till barn kan kringå vinstskatt på huset men kan man inte lösa det mellan syskonen bara vid en bouppteckning så det blir korrekt (och utan massa vinstsktatt....)

Eller finns det något annat smart man kan/bör göra i detta fall?
 
Jodå, om du ärver ett hus så blir det inge reavinsskatt då.

I arvsskiftet kan man komma övverens om att A skall få huset, och kompensera B, C och D med xxx kr. Utan att dte räknas som försäljning, även om det innebär att A fär skjuta till pengar. Då är arvskifteshandlingen ditt bevis på ägande och används som underlag för att söka lagfart.

Om du däremot får en andel som gåva, och betalar för en del av gåvan, så räknas det som försäljning om det du betalar är mer än taxeringsvärdet för den andelen (är lite osäker på om det är just taxeringsvärdet som är gräns). Är fastigtheten belånad så räknas även beloppet som du tar över i lån som något du betalar till "givaren".

Att ni idag är överens om en sådan här fördelning är inte nödvändigtvis giltigt den dag det är dags för ett arvsskifte.

OM det inte är tal om arvsskifte, ex. när föräldrarna måste flytta till äldreboende eller liknande så funkar inte arvskiftes modellen. Ta det med en jurist om det blir aktuellt.
 
A Arne999 skrev:
Eller finns det något annat smart man kan/bör göra i detta fall?
Möjligen överväga om övertagande verkligen är bästa vägen. I en majoritet av de fall jag känner till där barn övertagit barndomshemmet, har det givit upphov till allt ifrån en viss irritation/friktion mellan syskonen och ibland mellan barn/förälder, till total katastrof med advokater och stämningar.
 
Ok men att i detta läge, förhoppningsvis åratal bort göra något är väll ingen större vits

Syskonet som vill ha huset en dag vill såklart vara säker på att så blir fallet, det påverkar ju ändå "livsbeslut" idag

Men i en ideal värld utan konflikter så kan man allstså vid ett arvskifte skyffla runt egendomar precis om man vill om alla är överens?
Men eftersom huset är den stora delen av kakan så räcker ju inte den lösa egendommen så syskonet måste ju ge oss övriga av sina egna pengar så att säga.... det räknas alltså inte nån skatt på det på något sätt?
 
B
Jag har kännedom om 1 hus där syskonen inte längre pratar med varandra, efter ett övertagande av hus "till marknadspris". Dock var de inte överens om hur marknadspris skulle fastställas. Tjafs i mängder, advokater och till och med mordhot förekom.

I efterhand så tror jag man sluppit bråket om syskonet som ville ta över huset helt enkelt deltagit i en normal budgivning precis som alla andra, även om man kanske får betala mäklararvode och reavinstskatt.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jodå, om du ärver ett hus så blir det inge reavinsskatt då.

I arvsskiftet kan man komma övverens om att A skall få huset, och kompensera B, C och D med xxx kr. Utan att dte räknas som försäljning, även om det innebär att A fär skjuta till pengar. Då är arvskifteshandlingen ditt bevis på ägande och används som underlag för att söka lagfart.

Om du däremot får en andel som gåva, och betalar för en del av gåvan, så räknas det som försäljning om det du betalar är mer än taxeringsvärdet för den andelen (är lite osäker på om det är just taxeringsvärdet som är gräns). Är fastigtheten belånad så räknas även beloppet som du tar över i lån som något du betalar till "givaren".

Att ni idag är överens om en sådan här fördelning är inte nödvändigtvis giltigt den dag det är dags för ett arvsskifte.

OM det inte är tal om arvsskifte, ex. när föräldrarna måste flytta till äldreboende eller liknande så funkar inte arvskiftes modellen. Ta det med en jurist om det blir aktuellt.
Du rör till det. Det räknas som gåva om du betalar mindre än marknadsvärde och taxeringsvärde. Du kan då inte blanda in andelar. Om alla syskon får huset och en köper ut de andra blir det en försäljning med normal beskattning på de andelarna.
 
Fast innebär framtiden att de köper huset av dödsboet eller hur är det tänkt? Om föräldrarna säljer huset innan så att säga så är det ju deras pengar och de gör vad de vill med dem........Särskilt om en part köper till marknadsvärde. Det ev arvet senare blir ju då fördelat på alla fyra isåfall.
 
D Daniel 109 skrev:
Du rör till det. Det räknas som gåva om du betalar mindre än marknadsvärde och taxeringsvärde. Du kan då inte blanda in andelar. Om alla syskon får huset och en köper ut de andra blir det en försäljning med normal beskattning på de andelarna.
Ok så vad ska man göra då?
Gissar 4miljoner i marknadsvärde för enkelhetens skull
3miljoner i vinst vid en vanlig försäljning.
En vill vara säker på att han har förtur att köpa.

Så...vad är bästa lösningen?


(Förstår konfliktgrejjen men ja vill reda ut grundfrågan inte hypotetiska famjegräl)
 
Om syskonet som vill ha huset köper det av föräldrarna för 3Mkr (föutsatt att taxeringsvärdet är högre) så räknas det som gåva och skattas inte. Föräldrarna kan sedan ge 1Mkr var till de övriga syskonen.
Den som då går huset övertar då vinstskatten, så försäljningssumma bör minskas med den.

Det går att göra motsvarande vid ett arvsskifte.
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
M
Om det blir gåva från föräldrarna till ett barn, ska då värdet på gåvan reduceras med 22%? Jag tänker att det blir ju lite orättvist om barnet som köper huset för 3msek också får anskaffningsvärdet 0kr då framtida vinstskatt är 22% på 3m. Dom övriga 3 barnen får ju 1msek som inte behöver skattas för.
 
M Markarbetaren skrev:
Om det blir gåva från föräldrarna till ett barn, ska då värdet på gåvan reduceras med 22%? Jag tänker att det blir ju lite orättvist om barnet som köper huset för 3msek också får anskaffningsvärdet 0kr då framtida vinstskatt är 22% på 3m. Dom övriga 3 barnen får ju 1msek som inte behöver skattas för.
Nej, men när barnet som får gåvan skall lösa ut sina syskon skall beloppen reduceras med 22%.
 
Barnet som går gåvan ska inte lösa ut sina syskon då de inte äger fastigheten. Barnet betalar en del av värdet till sina föräldrar, som sedan kan ge bort den summan.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Förstår jag rätt om:
Syskonet köper för 3/4 av värdet på huset
Avstår att kräva sin del av dessa 3/4
=>
Alla får sin 1/4 skattefritt.

Värdet på huset(om alla nu är överens om att det tex går för 4M) kan man reducera med vinstskattebortfallet för att det ska bli ekvivalent med en vanlig försäljning.
Syskonet som tar över i så fall tjänar ju på att slippa betala den delen men det kan man ju bjuda på istället för att ge det i skatt


MEN nu är ju sannolikt taxeringsvärdet mindre än 3/4 av marknadsvärdet.... Så hur blir det då?
 
Måste ju vara enklare att personen ifråga köper till fullt marknadsvärde och inte gynnas alls. Sen fördelas de pengar som är kvar sen mellan arvingarna som vanligt den dagen.
 
När min mamma flyttade in på hem så löste jag ut mina syskon genom att hon överlät huset på mig med "blandat fång" Jag fick huset som gåva, men betalade för att min mamma skulle kunna kompensera mina syskon med pengagåvor. Vi var överens om värderingen, och den tog hänsyn till den latenta skatten. Överlåtelsekontrakt och gåvobrev skrevs, fastigheten fördes över till mig utan stämpelskatt eller utlöst reavinstskatt. Om man vill betala mer för fastigheten än vad som ryms i begreppet gåva av fastighet, får nog det lösas via gåvor utanför själva fastighetsöverlåtningen.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.