Hej,

Ska anlita hantverkare för att få bort plåtfasad och ersätta med träpaneler. Hantverkaren rekommenderar köpa obehandlad virke och grundmåla det och det kostar förstås arbetstid och grundfärg (dessutom tid) och det rättfärdigar han med att material blir billigare men mer arbetskostnad och därmed mer ROT. Jag köper inte hans argument, gör ni det?

Det skiljer i pris mellan obehandlad vs grundmålad/mellanstruken ca 5kr/m och jag tycker att det är väl värt att investera i grundmålad/mellanstruken, eller är jag ute och cyklar?

Sen har jag en tid fråga, det där med mellanstruken är nytt för mig och jag läser bara bra saker om det jämfört med grundmålad, är det att rekommendera? det skiljer någon krona bara per meter.

Tacksam för svar!
 
Har du övervägt slamfärg?
 
Nej det är inte aktuellt.
 
Oljefärg?
 
Jag förstår vart du vill komma! Min fråga var obehandlat vs grundmålat vs mellanstruken med hänsyn till materialkostnad och det hantverkaren tar för att grunda.
 
M mgorgis skrev:
Jag förstår vart du vill komma! Min fråga var obehandlat vs grundmålat vs mellanstruken med hänsyn till materialkostnad och det hantverkaren tar för att grunda.
Då tycker jag att du ska köpa en med oljefärg grundad panel och låta stryka den två ggr på plats med fetare färg i varje lager.
 
Jag har köpt mellanstuken panel och är nöjd med det. En strykning så är det klart.
Ska du grunda så behöver man nästan göra det löst, annars är risken att det torkar och du får omålade/obehandlade streck.
Men hur mycket det stör beror ju på vilken kulör du ska ha.

Jag har köpt 3*700lpm och det känns som ett omöjligt projekt att stryka 700lpm löst.

Med mellanstuken så är det bara att mata på, inga väntetider på tork, ingen tid som går till målning. Sen sägs det ju att det blir bättre när panelen blir målad i en målerilinje, oftast kommer paketen direkt från hyveln inplastat och målas direkt så ingen yttre påverkan, om det stämmer låter jag vara osagt.

Många förespråkar "öppen" färg som slamfärg, säkert bättre än en tät akrylatfärg egentligen men med slamfärg så får du måla om många gånger men å andra sidan så kan du få röta i panelen om måste byta men jag -tror- att har man bra luftcirkulation bakom panelen så kan virket torka ur ev fukt som kommer in genom ev sprickor i färgskiktet.
Har målat med akrylat och man ser verkligen ingen skillnad på det som målades för 10-15år sen mot det som målades för 5år sen, man gjorde inte det för 5år sen heller
 
  • Gilla
mgorgis
  • Laddar…
@nino Begränsas valet av färgkod beroende på färgen av mellanstrukna? eller kan jag t.ex. välja mellan olika nyanser av grå trots att färgen på det mellanstrukna är vit?

Har kollat på byggmax o bauhaus o de erbjuder vit mellanstruken, till ett rimligt pris.
 
nino nino skrev:
Jag har köpt mellanstuken panel och är nöjd med det. En strykning så är det klart.
Ska du grunda så behöver man nästan göra det löst, annars är risken att det torkar och du får omålade/obehandlade streck.
Men hur mycket det stör beror ju på vilken kulör du ska ha.

Jag har köpt 3*700lpm och det känns som ett omöjligt projekt att stryka 700lpm löst.

Med mellanstuken så är det bara att mata på, inga väntetider på tork, ingen tid som går till målning. Sen sägs det ju att det blir bättre när panelen blir målad i en målerilinje, oftast kommer paketen direkt från hyveln inplastat och målas direkt så ingen yttre påverkan, om det stämmer låter jag vara osagt.

Många förespråkar "öppen" färg som slamfärg, säkert bättre än en tät akrylatfärg egentligen men med slamfärg så får du måla om många gånger men å andra sidan så kan du få röta i panelen om måste byta men jag -tror- att har man bra luftcirkulation bakom panelen så kan virket torka ur ev fukt som kommer in genom ev sprickor i färgskiktet.
Har målat med akrylat och man ser verkligen ingen skillnad på det som målades för 10-15år sen mot det som målades för 5år sen, man gjorde inte det för 5år sen heller
När det står att en akrylatfärg är diffusionsöppen så låter det inte som att det skulle bli någon röta heller?
 
nino nino skrev:
Jag har köpt mellanstuken panel och är nöjd med det. En strykning så är det klart.
Ska du grunda så behöver man nästan göra det löst, annars är risken att det torkar och du får omålade/obehandlade streck.
Men hur mycket det stör beror ju på vilken kulör du ska ha.

Jag har köpt 3*700lpm och det känns som ett omöjligt projekt att stryka 700lpm löst.

Med mellanstuken så är det bara att mata på, inga väntetider på tork, ingen tid som går till målning. Sen sägs det ju att det blir bättre när panelen blir målad i en målerilinje, oftast kommer paketen direkt från hyveln inplastat och målas direkt så ingen yttre påverkan, om det stämmer låter jag vara osagt.

Många förespråkar "öppen" färg som slamfärg, säkert bättre än en tät akrylatfärg egentligen men med slamfärg så får du måla om många gånger men å andra sidan så kan du få röta i panelen om måste byta men jag -tror- att har man bra luftcirkulation bakom panelen så kan virket torka ur ev fukt som kommer in genom ev sprickor i färgskiktet.
Har målat med akrylat och man ser verkligen ingen skillnad på det som målades för 10-15år sen mot det som målades för 5år sen, man gjorde inte det för 5år sen heller
En annan grej, kan man spika på mellanstruken panel och måla först då,eftersom det sägs att man bara behöver ett lager? Jag har planer på att sätta upp ny panel, och det är 3500 lm. Det vore skönt att slippa.
 
Jag har monterat panelen och därefter målat sista vändan, då fyller man även ev hål som blivit av spikpistolen.
Det man får göra är att gå efter och kontrollera att färgen inte rinner vid ev hål och att den fyllt hålen.

Då har du lite större yta än vad jag har, räknar med ca 3000lpm

DalaPanel dubbelfas 145mm har jag, mycket enkel att få upp, jag har liggande.
Ändspontad
Får man bara i sponten ordentligt så behöver man inte ens kontrollmäta.
Enda som är lite bökigt är när man är själv och har långa brädor som är lite krokiga, då tar det lite tid innan man får i sponten men jag har gjort alla 2000lpm själv förutom första då jag ville ha den helt rak

Vit byggnad under renovering med ställningar, molnig himmel, byggmaterial och verktyg på gräsmatta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
trumanders
  • Laddar…
nino nino skrev:
Jag har monterat panelen och därefter målat sista vändan, då fyller man även ev hål som blivit av spikpistolen.
Det man får göra är att gå efter och kontrollera att färgen inte rinner vid ev hål och att den fyllt hålen.

Då har du lite större yta än vad jag har, räknar med ca 3000lpm

DalaPanel dubbelfas 145mm har jag, mycket enkel att få upp, jag har liggande.
Ändspontad
Får man bara i sponten ordentligt så behöver man inte ens kontrollmäta.
Enda som är lite bökigt är när man är själv och har långa brädor som är lite krokiga, då tar det lite tid innan man får i sponten men jag har gjort alla 2000lpm själv förutom första då jag ville ha den helt rak

[bild]
Grymnt
nino nino skrev:
Jag har monterat panelen och därefter målat sista vändan, då fyller man även ev hål som blivit av spikpistolen.
Det man får göra är att gå efter och kontrollera att färgen inte rinner vid ev hål och att den fyllt hålen.

Då har du lite större yta än vad jag har, räknar med ca 3000lpm

DalaPanel dubbelfas 145mm har jag, mycket enkel att få upp, jag har liggande.
Ändspontad
Får man bara i sponten ordentligt så behöver man inte ens kontrollmäta.
Enda som är lite bökigt är när man är själv och har långa brädor som är lite krokiga, då tar det lite tid innan man får i sponten men jag har gjort alla 2000lpm själv förutom första då jag ville ha den helt rak

[bild]
Grymt! Bra jobbat!
 
  • Gilla
nino
  • Laddar…
Hur är det då med färgen på sista strykningen när det är mellanstruken panel? jag menar om färgkoden på sista strykningen ska matcha/passa/ta hänsyn till färgkoden på andra "fabriksstyrkningen"? t.ex. om den koden är S0500N så måste sista strykningen ta hänsyn till detta eller kan jag använda andra nyanser. Jag menar inte andra färger, bara andra nyanser av, i detta fall, vitt.
 
Min panel kom med S-0502Y sen har jag målat med S-1002Y.
Man ser var jag missat men inte mer.
Ska du beställa 3500lpm i en smäll så kan du garanterat få exakt den färgkod du vill, möjligen mot en extra kostnad.

Har du bestämt dig för vilken panel du ska ha?
 
nino nino skrev:
Min panel kom med S-0502Y sen har jag målat med S-1002Y.
Man ser var jag missat men inte mer.
Ska du beställa 3500lpm i en smäll så kan du garanterat få exakt den färgkod du vill, möjligen mot en extra kostnad.

Har du bestämt dig för vilken panel du ska ha?
S-0502Y är från Bauhaus och den jag skrev från Byggmax, men det spelar ingen roll. Var du ”tvungen ” att använda S-1002Y pga S-0502Y eller valde du det själv?
Vi har bara 310lpm
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.