En gammal AEG Lavamat strejkar efter att säkringen i huset gick under en tvätt. Osäkert om säkring gick pga maskinen eller något annat. Nån idé om vad det kan vara? Det är ström i maskinen men programmen bara hoppar till ”slut” när man för söker starta utan att något händer.
 
Jag har en vag misstanke om att det kan ha något med dörrlåset att göra. Minns nu inte hur man kollar att det är ok?
 
A
chris_m chris_m skrev:
Jag har en vag misstanke om att det kan ha något med dörrlåset att göra. Minns nu inte hur man kollar att det är ok?
mer troligt elementet
 
Uppdatering här är att jag hittat en skadad kabel där det helt säkert blivit kortis. Se bild. Ser illa ut. Men när jag ser på kretskortet ser det ok ut förutom lite sot i närheten av kontakterna och även kanske spolen. Skall jag ansluta nya kontakter och pröva igen? Eller finns risken att nåt mer brinner upp?
 
Bränt elektriskt uttag med synliga skador och smält plast, indikerar överhettning eller elfel. Behöver omedelbar åtgärd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
A
chris_m chris_m skrev:
[bild]
vackert
kan vara vatten som kommit in i denna eller att det varit dålig kontakt
men denna maskin kan inte vara så speciellt gamal?
 
  • Gilla
Hensås
  • Laddar…
Det är en AEG lavamat som jag tror är ca 20år. Men jag har väldig lust att fixa den då den står i en källare på en ö. Det är skitjobbigt att få en tvättmaskin in/ut här
 
Går säkert att laga men det kanske inte bara är "bara" ? Vad är ledningarna till och hur ser det ut på kortet sen vet man ju inte än.......Kanske är härdsmälta deluxe
 
Kortet _ser_ ok ut. Verkar leda lite ström också. Även om det är mycket högt motstånd. Mest orolig för den något lösa lödningen på en av in-kontakterna.
 
Närbild: kretskort med lödtennar och komponenter, i bakgrunden suddigt, hålls upp av finger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kontaktbanan har ju släppt från laminatet. Jag skulle nog löda loss och ta bort banan och sen limma/tjudra fast kontakten i laminatet på andra sätt. Kanske går att bocka benen så den fastnar. Sen löda kabel till nån punkt dit banan leder.
 
A
chris_m chris_m skrev:
[bild]
detta är en tydlig överhettning i flatstiftens anslutning
kan gå att reparera med en varlig hand
har du ett enummer (om den är mer än 20-år) eller PNC på denna maskin?
 
Typskylt på en AEG-produkt med modellinformation, serienummer och tekniska specifikationer. Skymtar del av vit yta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kretskort med elektroniska komponenter och QR-kod vid träbordets kant.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S Stefan1972 skrev:
Kontaktbanan har ju släppt från laminatet. Jag skulle nog löda loss och ta bort banan och sen limma/tjudra fast kontakten i laminatet på andra sätt. Kanske går att bocka benen så den fastnar. Sen löda kabel till nån punkt dit banan leder.
Men jag tror det fortfarande är kontakt alltså. Är det oförsvarligt att ansluta till kontakten som det är nu? Åtminstone för att testa?
 
A
chris_m chris_m skrev:
Men jag tror det fortfarande är kontakt alltså. Är det oförsvarligt att ansluta till kontakten som det är nu? Åtminstone för att testa?
måste byta kontakt hylsor först och ev kontakten oxå
tiden lider och vi med den din maskin är från 2006 i alla fall gjord på zanussifabriken så egentligen är det en zanussi
kretskort finn inte att få tag på hur eller hur
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.