Ja, precis, överliggaren satte jag sist.
Den skruvades underifrån för att inga skruvar ska vara synliga...

Jag kan dubbelmäta i helgen om du önskar, annars är tipset att såga upp några stolpar, kläm fast mellan två brädor framför ditt hus.
Backa några meter och fundera lite vilket avstånd som passar just ditt hus bäst... Har man smalare lockläkt så kan man ju även testa med lite smalare ribbor. Valmöjligheterna är oändliga
 
  • Gilla
Jobri
  • Laddar…
Det här är så bra att man gärna skulle vilja ha den slutliga ritningen med dimensioner, avstånd mellan stolpar och spjälor samt hur du har monterat skruvarna etc. Är det görligt? Supertack isåfall!
 
Jag är också väldigt intresserad av en ritning med mått. Tänker göra en liknande konstruktion av mitt altanräcke som blir ungefär 25 meter långt. Mycket snyggt och stabilt men ändå inte för överdimensionerat.
Med vänlig hälsning, Janne
 
Kanske detta kan vara en hjälp i altanräcksträsket.
 
  • Gilla
pederwa och 4 till
  • Laddar…
Hur breda och tjocka är dina hattar?
 
F Erica Wyse skrev:
Hur breda och tjocka är dina hattar?
Det är en 120mm regel som är kapad på 120mm. Tjockleken är 45mm.
 
  • Gilla
Fundersam99
  • Laddar…
Några frågor till.
Hur fäste du hattarna?
Har du fräst kanterna på stolparna? Är det lätt att göra när dom redan är monterade?
Du skulle inte kunna förklara lite mer i detalj hur du gjorde hattarna. Vilka olika inställningar hade du osv.
Skulle precis beställa mina men dom kostar 1200kr så tänkte att jag kanske ska prova och göra egna -:)
 
Redigerat:
Jag fäste dem bara enkelt med två skruvar ovanifrån. Mina skulle ändå målas över.
Det är ingen optimal lösning såklart och kommer att behöva underhållas med tiden.
Hittills håller det fint iallafall.

Ja, jag fräste bara av kanterna. Ställ in på ett djup du tycker är fint och bara kör!
Kul och enkelt och har man en frässats kan man vilja vilket stål man tycker är fint.

Är du duktig så kan du ju såklart fräsa på plats, är du nybörjare rekommenderar jag inte det eftersom du bara får ett försök på dig. Har du en lång regel du fräser istället har du ju så många försök på dig som brädan är lång.
 
Förlåt för alla frågor, fräste du dom efter du hade satt fast hattarna? Eller måste man ha en fräs så man kan spänna fast dom och på så vis kan fräsa runt hela, eller hur gjorde du?


Gizmokvack Gizmokvack skrev:
Jag fäste dem bara enkelt med två skruvar ovanifrån. Mina skulle ändå målas över.
Det är ingen optimal lösning såklart och kommer att behöva underhållas med tiden.
Hittills håller det fint iallafall.

Ja, jag fräste bara av kanterna. Ställ in på ett djup du tycker är fint och bara kör!
Kul och enkelt och har man en frässats kan man vilja vilket stål man tycker är fint.

Är du duktig så kan du ju såklart fräsa på plats, är du nybörjare rekommenderar jag inte det eftersom du bara får ett försök på dig. Har du en lång regel du fräser istället har du ju så många försök på dig som brädan är lång.
 
Jag fräste klart hattarna innan jag monterade dit dem på räcket.

Mest för att om du monterar fast dem först och fräser sen har du ju inget utrymme för att göra fel.
Då får du montera av allt igen och skapa en ny om du glider med fräsen.

Istället fräste jag hattar på löpande band och när jag hade fått ihop tillräckligt med hattar monterade jag dem därefter!
 
Gizmokvack Gizmokvack skrev:
Då staketet är färdigbyggt, monterat och målat är det min plikt att avsluta den tråd jag påbörjat.

Utgångsläget. Precis som jag skrev i första inlägget, en platt altan med uppstickande 95x95.
[bild]


Min skiss jag hade i huvudet. Den fick modifieras lite då min tanke var att montera de vertikala reglarna rakt upp i handliggaren och sedan låsa fast dem med en mindre täckbräda undertill.
Man fick visst absolut inte skruva i handliggaren ovanifrån. Inte ens om man spacklar igen hålen efter sig :surprised:
[bild]

En prototyp. En vanlig 21x70 bräda upp till där jag fäster ribborna med dubbla skruvar (för att de skall låsas fast och inte vridas). Handliggaren, räcket, kommer sedan att fästas underifrån.
[bild]

Målning in progress...
[bild]

[bild]
Att kapa en 95x95-stolpe med ett rakt snitt med en fogsvans var faktiskt mycket lättare än jag trodde. Dock krävs lite förarbete som sågen kan vila lite på.

[bild]
Lånade en kompis gamla handöverfräs. Det fungerade alldeles utmärkt att fräsa till sina egna stolphattar och en handöverfräs/överhandsfräs har åkt upp på inköpslistan. (y)

[bild]
Stolphatten monterad.

[bild]
Tadaa. Staketet färdigt.

[bild]
Första bilden. Fast nu med staket.
Väldigt fint räcke o kommer absolut använda detta som inspiration.
En fråga nu ett par år efter bygget. Hur ser det ut nu? Håller det formen. Sett många räcken/staket där 45x45 ribbor har vridit sig pga väder o vind.

Skulle du göra om samma idag eller skulle du ändra på något?
 
C Cortous skrev:
Väldigt fint räcke o kommer absolut använda detta som inspiration.
En fråga nu ett par år efter bygget. Hur ser det ut nu? Håller det formen. Sett många räcken/staket där 45x45 ribbor har vridit sig pga väder o vind.

Skulle du göra om samma idag eller skulle du ändra på något?
Formen har hållit sig väl. Fortfarande gediget och intakt. Jag skulle absolut bygga ett likadant om jag gjorde om det idag.

Det jag skulle ändra på är att jag INTE skulle måla det med klassisk målarfärg där underarbete måste ske.
Antingen kanske i tryckt material och kiselbehandling eller kanske någon slamfärg eller lasyr som bara måste "fyllas på" och inte skrapas, slipas mm.
 
  • Gilla
hus520
  • Laddar…
Halvfärdig träaltan med pluggade och skruvade ribbor, omgivet av en gräsmatta och en röd lada i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Halvfärdig träaltan med limmade och skruvade träribbor samt en räcke runt, utemöbler och grönska i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag har gjort likadant och har kommit halvvägs runt altanen enligt min ritning. Alla ribborna är pluggade, limmade och skruvade på plats. Det är ett jävla borrande med pelarborren, 32 hål per sektion. Men det blir bra
 
  • Gilla
Tincan
  • Laddar…
Fortfarande det snyggaste staketet jag hittat, Min altan kommer vara 1 meter över mark och stå på plintar med 95x95. Kommer ha täckta sidor. Min fråga. Lät du 95x95 stolparna fortsätta ifrån mark eller kapade du nya 95x95 stolpar som du fäste under altanen? Vad är smartast?🙄🤯
 
  • Gilla
Solomusik
  • Laddar…
P pederwa skrev:
Fortfarande det snyggaste staketet jag hittat, Min altan kommer vara 1 meter över mark och stå på plintar med 95x95. Kommer ha täckta sidor. Min fråga. Lät du 95x95 stolparna fortsätta ifrån mark eller kapade du nya 95x95 stolpar som du fäste under altanen? Vad är smartast?🙄🤯
Tackar!

Ska du ändå gräva ner plintar så är det, enligt min uppfattning, smartast att köra upp 95:surprised:rna på dem och ha som grunden till staket. Då fäster du ju även in regelverket i dem och lätt och smidigt att få altanen i lod.

Så gjorde jag... Men jag vill minnas att jag nog fäste in ytterligare enstaka 95:surprised:r i altanen för att få lite tätare mellan stolparna för symmetrins skull i staketet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.