Har en knuttimrad friggebod som ska göras om till bastu och då är tanken att sätta in en glasdörr mellan det som blir relaxdel och det som blir bastu men då denna vägg är bärande undrar jag hur man kan göra detta på bästa sätt.

Nästan hela den bärande väggen kommer behöva sågas upp för att få plats med dörren (19x7), sedan på insidan kommer bastudelen att byggas. Bastudelen är 1,4m x 3m och alla väggarna kommer kläs in med stående granpanel.

Så min fråga är, kommer den stående panelen hjälpa till att hålla ihop konstruktionen eftersom den håller samman den liggande eller behöver jag på något sätt försöka växla av, och hur gör jag det på lämpligaste sättet?

Bifogar två bilder, en skiss (ursäkta paintkunskaperna) där grönmarkering ska symbolisera nya dörren och en bild på hur väggen ser ut och hur tak är konstruerat.
 
  • Förenklad grafisk notställning med svarta linjer, blå horisontella linjer och en grön stapel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utomhusutrymme med gråa väggar, grönt golv, vita stolar och en optisk illusion med röda linjer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Totte_S
Har du inte tänkt isolera bastuväggarna någonting? Där har du annars ett gyllene tillfälle att regla upp en innervägg i bastun och utföra den så att den kompenserar för dörrhålet.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Har du inte tänkt isolera bastuväggarna någonting? Där har du annars ett gyllene tillfälle att regla upp en innervägg i bastun och utföra den så att den kompenserar för dörrhålet.
Hej, Jag vill helst inte göra det av två anledningar och det är brist på utrymme och sen för att minska risken att stänga inne fukt i väggen, men mest av allt pga. platsbristen.

Tänker att den stånde panelen som ska sitta i bastun borde hjälpa till att kompensera för dörrhålet, men den kanske inte gör det?
 
En så liten byggnad ser jag inga problem att sätta in en dörr.
Hade sågat upp och monterat.
Mellanväggen är bara lite extra stöd för takbjälkarna. Och dörren har väl en träkarm där du kan låta de stående karmsidor bli stöd.
 
  • Gilla
Turbo_Tail och 1 till
  • Laddar…
Hur tjockt virke har du i mellanväggen? Ser inte hållfastheten som ett större problem utan det borde bara vara att öppna upp men när jag själv gjort liknande i dessa typer av bodar har ofta virket varit så tunnt så man likväl måste bygga upp en ram av något slags virke då karmen på en dörr som ska in ofta är djupare än virket är tjockt i mellanväggen. För mig är det ett utmärkt tillfälle att i samband med att du gör öppningen gör denna något större än karmen så att du kan regla upp för karmens infästning. En stående 45x70 på respektive sida om karmen och en överliggare i något kraftigare dimension ger ju både en trygghet för nattsömnen och en bra bas för infästning av karmen.
Jag antar att du likväl om du isolerar bastudelen eller ej kommer behöva något slags distansmaterial mellan nuvarande ytterväggar och den bastupanel du tänker dig sätta upp
 
Hur är ytterdörrarna monterade?
 
Sådana här små byggnader gör man ju så att enbart ytterväggarna är bärande för takstol/bjälkar i detta fallet ryggåstak. Är ju max 15 kvm och brukar vara 3*5m.
 
Takreglarna är garanterat dimensionerade för att ha stöd på den väggen.
 
D Daniel 109 skrev:
Takreglarna är garanterat dimensionerade för att ha stöd på den väggen.
De håller utan väggen och väggen ska inte tas bort utan endast sättas in en dörr. Om ts känner sig osäker på vad som skrivs så sätter ts in karmen och lägger i klossar så karmsidorna stöder.
Eller så skruvar ts regel under och mellan sidobjälkarna, sedan en kort stående regel upp mot nockbjälken.
Hur enkelt som helst om man vill förstärka.
 
Ja, jag tror absolut att det som blir kvar av väggen klarar av den lasten. Men jag vänder mig mot påståendet att den inte tar last. Taket börs till stor del av gavlar och mellanvägg.
 
M myrstack skrev:
Hur tjockt virke har du i mellanväggen? Ser inte hållfastheten som ett större problem utan det borde bara vara att öppna upp men när jag själv gjort liknande i dessa typer av bodar har ofta virket varit så tunnt så man likväl måste bygga upp en ram av något slags virke då karmen på en dörr som ska in ofta är djupare än virket är tjockt i mellanväggen. För mig är det ett utmärkt tillfälle att i samband med att du gör öppningen gör denna något större än karmen så att du kan regla upp för karmens infästning. En stående 45x70 på respektive sida om karmen och en överliggare i något kraftigare dimension ger ju både en trygghet för nattsömnen och en bra bas för infästning av karmen.
Jag antar att du likväl om du isolerar bastudelen eller ej kommer behöva något slags distansmaterial mellan nuvarande ytterväggar och den bastupanel du tänker dig sätta upp
Hej, det är 25mm virke som stugan är byggd utav, sen som du säger kommer jag sätta en 12mm läkt innan nya panelen spikas fast.
 
D Daniel 109 skrev:
Hur är ytterdörrarna monterade?
Det är en urfasad karm som väggen är inssatt mellan, men inte fastskruvad på något vis
 
En karm ska i ett timmerhus eller som ditt, inte vara fast med karmskruv eller annat, utan kunna glida i spåret. Detta för att allt rör sig i en timmerstuga, upp eller ner. Så tänk på det med den nya dörren som är av glas och tål inte dom spänningar som kan uppstå. Den måste vara lös.
 
  • Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
En karm ska i ett timmerhus eller som ditt, inte vara fast med karmskruv eller annat, utan kunna glida i spåret. Detta för att allt rör sig i en timmerstuga, upp eller ner. Så tänk på det med den nya dörren som är av glas och tål inte dom spänningar som kan uppstå. Den måste vara lös.
Tack för informationen, får klossa upp dörren sen foder på varsin sida så får den sitta "löst" därimellan
 
Se till att det finns några centimeter ovanför dörren, det är där som det kan hända mest, med att virket rör sig upp/ner. En glipa där kan lätt maskeras med en brädbit eller foder.
 
  • Gilla
Snickarkirre
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.