På bilden syns inget asbest, utan det är nöthår täckt med pappremsa och gasbinda med gips. Däremot brukar man av någon anledning linda asbetsduk runt själva röret innan man isolerar med nöthår, så det kan mycket väl finnas där innanför.
 
D docboy skrev:
Blir inte mer fel än detta. Enstaka fibrer utvecklar inte cancer. Hur vet du detta?

Har haft en äldre kollega för många år sedan som många gånger hade blandat asbestpulver och vatten i hink på 60-talet. Han dog inte i lungcancer. Hur förklarar du detta?
Det är individuellt hur "mottagliga" människor är. Så varför chansa om man kan undvika risken?
 
Jag antar att du inte andas? Annars riskerar du ju att få i dig någon av de upp till flera hundratals fibrer som finns naturligt i en kubikmeter luft...

Men jag håller med om att man ska minimera riskerna så långt det går, men man behöver inte gå till överdrift.
 
  • Gilla
TRJBerg och 2 till
  • Laddar…
Finns nog med trådar så snor denna.. Känns denna typ igen av någon? Risk för asbest?
Halvmjuk, skimrar lite när man lyser på den. Såvitt jag kan se är det linda, någon form av papp (?) och ull.

Rostig metallisk röranslutning med isolering, tecken på åldring och slitage, potentiellt underhållsbehov.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla isolering och rörkoppling, behöver underhåll, möjligtvis läckage eller korrosion, ojämn och slitna material.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig rörledning med isolering som bryts sönder, behov av underhåll eller byte synligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig röranslutning med isolering, närbild, förfall, metallisk yta, industriell känsla, slitage, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla isolerade rör med skador och förfall, möjlig fuktproblem, behov av underhåll eller reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rostig rörledning med korrosion och isoleringsmaterial, behov av underhåll eller utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sista bilden är på någon form av rest i en krök - skimrar.

Mvh Tomas
 
Fösta bilden är troligen slaggulit.
Resten av bilderna är svårt att uttala sig om, hittar du gul/grått klet som smular och dammar, förkommer mest i böjar och stick. Då är det möjligt att det är asbest i den så kallade kiselgurmassan.
 
Tack för svaret! Min googling på slaggulit har kammat noll... Kan du berätta lite mer vad det är?
 
Verkar som svaret fanns i källaren och inte på nätet...
Skadad isolering med synligt märke "Styggulex", trådar och trasigt yttre lager.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
W Weston skrev:
Tack för svaret! Min googling på slaggulit har kammat noll... Kan du berätta lite mer vad det är?
Det är slaggrester som man gjorde isolering av, ca 1930-1950
Sök på slaggull
 
  • Två isolerade rör märkta "Slaggullex", trasiga med synlig vad som ser ut som isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är väl i isolerings böjarna det kan finnas asbest. Men tror inte det är i själva isoleringen det kan finnas asbest utan i det yttersta lagret. Böjarna brukar va hårdare än raksträckorna pga att man använde någon asbestblandning där.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.