Tidigare har jag låtit listerna sita kvar, och målat dem på plats och tapetserat upp på kanterna. Men nu blir det nya lister/foder. Skall jag tapeta innan jag sätter upp listerna, är det lättare? Vilket blir snyggast?
 
Listerna sist, det är alltid snyggast. Att tapetsera ut på listen/fodret är lite budget tycker jag. Måla sedan listerna på plats sista gången så täcks spiken också, det är absolut det finaste och dyraste sättet att sätta list på. Det finns ju en anledning till varför det stiftas färdigmålade lister i alla lägenheter, priset. Vi la till en bra slant för platsmålade lister för det är lite snyggare och det har inte alla.
 
Jasså, jag har alltid fått för mig att det lätt blir fula glipor mellan vägg och list om man tapetserar först? Har kanske haft ovanligt ojämna väggar (tretex från 30-talet). Men nu är det gips i köket, så jag prövar tapet först. Det måste bli mindre jobb, så kan man skjuta på listuppsättning till man har bättre tid...

En fördel med att måla listerna på plats före tapetseringen, är att när tapeterna är upp, då är allt klart. :)
 
Tidigare har jag alltid målat eller tapetserat innan listerna monterats för att jag tyckt det var snyggast. De senaste åren har jag dock svängt om och tycker det är mycket snyggare om tapeten/målarfärgen går ut några mm på listen. Listen känns då mer som en enhet med väggen vilket ger hela rummet en solidare känsla.

Arbetsmässigt är det enklast att sätta listen sist. Mindre maskering vid målning och lägre precisionskrav vid tapetskärning.

För övrigt håller jag med om att den sista strykningen av listerna ska göras på plats. Fastsättning med dyckert och spackling av hålen ger efter en strykning totalt osynlig fastsättning av listen.
 
Håller till fullo med "peroande"!
 
Eller skippa taklisten helt? Vi har inte haft en taklist i de senaste 3 bostäderna. Har målat ner taket en bit och vi tycker det ser "renare" ut.
 
Håller också med "peroande" :)
 
Jag pratar även golvllist och fönster/dörrfoder. Taklist skall vi ha, annars måste jag fylla igen mellanrummet med något annat. :)

Så några tycker si, andra så? Det var ju inte mycket till v'ägledning! ;) Jag gör det som blir enklast denna gången.
 
Vi bor också i ett gammalt hus och jag skulle nog förespråka att du sätter upp listerna före du tapetserar om det är lite buckligt. Även om man kan göra en sista strykning av listerna på plats så är det inte så himla enkelt att undvika att det kommer latexfog på fel ställe om man fixar listerna sist. Men det beror lite på, rör det sig om små glipor runt 2 milimeter, då fixar man en snygg fog i efterhand. Är det däremot större glipor kan det nog tom vara bra att kunna tapetsera över dem i viss mån. Men det ÄR knepigt hur man ska göra, det finns problem med båda alternativen. Har man de nya listerna på plats är det kanske inte så kul att skära av tapeter mot dem med risken att de rispas. Avvägningsfråga, helt enkelt.
 
Ja, nu är det dags igen. 😀 Jag sökte lite på Byggahus efter denna fråga, och ungefär häften av trådarna rekommenderas tapet före golvsockel, andra hälften golvsockel före tapet. Det tycks alltså vara hugget som stucket.

Där jag tapetserat om i befintliga rum blev det måla listerna först och tapetsera sen. Det blir snyggast, tycker jag, men pilligast.

Jag målar tak och taklist nu i nya tillbygget, sen blir det tapet och därefter golv. Då kan man flytta in, koppla elen klart och man kan man sätta sockel och foder... lite senare ...😊
 
Absolut listerna först. Annars får man fula glipor som det trillar ner damm och annat i. Målarfärg på tapeten, särskilt om man ska måla tak eller taklister efter tapetseringen. Med en sån här går det som en dans att skära tapeten på listen. Två skärbredder beroende på var man sätter rakbladet. Enda haken är hörnen där den inte kommer åt. Där får man ta en vass kniv eller sax.
Jag använde tidigare brytbladskniv och en bit masonit som distans. Det går också men då är det två saker att hålla i. https://www.anza.se/produkter/verktyg/tapetkniv-med-holster/
 
  • Gilla
Ichimoku64 och 1 till
  • Laddar…
Det funkade ändå hyfsat sist jag tapetserade först. Hade jag haft tid, så kanske listerna först nu med...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.