Hej

Tänkte se om jag kan få tips om att lösa detta på bästa/enklaste sätt:

Har en grovt huggen stor lite sned granitsten som jag vill ha en fasadbelysning på. Funderar på bästa sätt att få en yta på ca 20x25 cm plan och i lod så lampan inte lutar.
Funderar på om jag ska smacka på lite betong och försöka forma till en slät klack/kil eller om jag ska försöka kapa och hugga bort lite av stenen istället…

Hur hade ni gjort? Någon annan lösning?

Tack på förhand 😀
 
L
Y Yonaz skrev:
Hej

Tänkte se om jag kan få tips om att lösa detta på bästa/enklaste sätt:

Har en grovt huggen stor lite sned granitsten som jag vill ha en fasadbelysning på. Funderar på bästa sätt att få en yta på ca 20x25 cm plan och i lod så lampan inte lutar.
Funderar på om jag ska smacka på lite betong och försöka forma till en slät klack/kil eller om jag ska försöka kapa och hugga bort lite av stenen istället…

Hur hade ni gjort? Någon annan lösning?

Tack på förhand 😀
Vilken typ av lampa det är och en bild på stenen skulle underlätta. Men som princip skulle jag låta stenen vara och ta upp vinkeln genom val av infästning istället
 
  • Gilla
Yonaz och 1 till
  • Laddar…
L lakman skrev:
Vilken typ av lampa det är och en bild på stenen skulle underlätta. Men som princip skulle jag låta stenen vara och ta upp vinkeln genom val av infästning istället
Är en Norlys Stockholm fasadlampa.
Ja jag tänkte först att jag skulle borra hål och sen köra med lite distanser där det behövs men då blir det en ganska stor ful springa…
 
B
Tror betong ganska lätt riskerar att blir fult i alla fall om man "klaffar dig en blaffa", men bild underlättar.

Går det att räta på stenen, t.ex. med en domkraft?

Ska du göra betong, så får du annars sikta på att göra en snygg form, kanske 3cm höjd på ena sidan, 7 på andra och en rak och prydlig övergång. Så det blir som ett slags fundament på stenen. En sådan lösning kan ju med fördel dölja elanslutningen delvis.
 
  • Gilla
Yonaz
  • Laddar…
Det går väl ganska enkelt att göra en liten form, av exempelvis en stor tejprulle eller liknande. Sedan gjuta en snygg klack i den.
Annars finns det billiga kap-, och slipskivor med diamant på Jula och Biltema exempelvis. En sådan skiva på vinkelslipen, och du har fått till en yta på ca 10minuter.
 
  • Gilla
Yonaz
  • Laddar…
Hade en diamantklinga hemma så kapade/gnuggade bort lite sten o nu är lampan på plats 👍
 
  • Gilla
Dahlberg68 och 3 till
  • Laddar…
Unikt namn
Bild? 😉
 
Unikt namn Unikt namn skrev:
Bild? 😉
Svårt med hörnen men blev tillräckligt bra tycker jag. Sitter relativt lågt och vid infarten lite avsides…
 
  • En grå utomhuslampa monterad på en stenmur med gröna växter i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Metall utomhuslampa monterad på en grå stenmur. Modern design. Genomskinlig skyddskupa. Vegetation i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägglampa på stenmur med skyddsgaller, omgiven av gröna växter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
RoTe och 5 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.