Hej. Jag och sambon är i full färd med att bygga ett nytt hus i lösvirke. Vi har denna vecka fått golv, väggar och tak sprutisolerade. Vi valde cellulosaisolering från Isoleringslandslaget, vilka gjorde ett kanonjobb. Men då huset av flera anledningar byggs på plintar, påpekade de att vi måste plasta huset under trossbottnen, så inte fukt sugs upp underifrån i isoleringen. Sagt och gjort. Men jag kan inte riktigt släppa tanken på att det inte är bra med åldersbeständig folie stiftad direkt mot husets undersida. Vi har på samma plats nyligen rivit en stuga som var felbyggd av Keostugan. Ingen luftning i taket eller väggarna, vilket resulterade i att råsponten gick att smula sönder med händerna på bara 7,5 år. Även mögel på insidan av timmerplanket var det. Vi vill inte vara med om mögel en gång till.
Är det inte bättre att låta plasten ligga på marken istället? Tacksam för svar

Mvh Stefan
 
  • Rött trähus på pelare, vita fönster och dörr, grönska, lantligt, skyltar på fasaden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggisolering spridd på golv, oskadade väggar, renoveringsarbete eller skadeincident, ofärdigt rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Aldrig plast under trossbottnen! Fukt kan fastna och mögla. Skaffa ny rådgivare :(
 
  • Gilla
PeterFalun och 2 till
  • Laddar…
Düsseldorff
Håller helt med Jonte här, det låter helt vansinnigt att plasta in trossbotten.
 
Det är ju skillnad på isolering och isolering. Skulle definitivt utreda detta närmare innan jag var säker på saken. För mig låter det snarare som fel typ av isolering i trossbotten(?)
 
J Josth skrev:
Det är ju skillnad på isolering och isolering. Skulle definitivt utreda detta närmare innan jag var säker på saken. För mig låter det snarare som fel typ av isolering i trossbotten(?)
Nej, finns inget fel i det fallet.
 
Tack för svaren. Det jag och sambon kommit fram till, tillsammans med byggföretaget PP hus och bygg, där jag för övrigt känner ägarna är att plasten ska ligga på marken för att förhindra markfukten att ta sig uppåt. De gör själva alltid så när de bygger hus på plintar, och har aldrig hört talas om att stifta plasten direkt mot trossbotten. Det uppfattar de precis som jag, är farligt då det ganska enkelt kan bli kondens ovanpå plasten, som i sin tur orsakar mögel. Framförallt vintertid när det är kallt ute och golven alltid läcker mer eller mindre värme neråt.
 
  • Gilla
Daniel 109 och 1 till
  • Laddar…
Har du verkligen inte missuppfattat vad de sa? Menade de inte plast på marken ? Låter ju otroligt om de inte har bättre koll
 
Düsseldorff
E egge80 skrev:
Har du verkligen inte missuppfattat vad de sa? Menade de inte plast på marken ? Låter ju otroligt om de inte har bättre koll
Det är ju exakt det han skrev. Plast på marken.
 
  • Gilla
Stefan84
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är ju exakt det han skrev. Plast på marken.
Jo men nu menade jag isoleringsföretaget
 
  • Gilla
Düsseldorff
  • Laddar…
Düsseldorff
E egge80 skrev:
Jo men nu menade jag isoleringsföretaget
Aha ok.
 
Som tidigare skribenter skrivit. Ingen plast på undersidan. Plast på marken kan vara bra, särskilt om sidorna täcks.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.