M
Har ett gediget innertak ursprungligen från 1800, ommålat på 30-t till senast 50-t. Skulle måla om detta, slipade och tvättade och gick till färgaffären för att köpa färg där jag visade foton och förklarade ålder på taket. Fick, trots min stora tveksamhet, med mig en burk vattenlöslig lackfärg (Beckers) och rådet att inte grunda utan måla direkt på lister och tak. Självklart skulle jag ha lyssnat på mig själv, men litade på affären… Dagen efter hade självklart färgen krackelerat på tak och lister eftersom det förmodligen är linoljefärg med tanke på åldern. Nu ger de mig nya råd varje timme och kan inte bestämma hur jag bäst löser detta. Jag har slipat med maskin det som går samt skrapat, men större delen av både linoljefärg och lackfärg sitter som berget. Vad gör jag..?
 
  • IMG_4512.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Färgborttagningsmedel kan ju hjälpa till. Annars är det bara att slipa.

Spraya på såpvatten om slippappret sätter igen
 
  • Gilla
Miriam75 och 1 till
  • Laddar…
Med tanke på att färgen runnit skulle jag säga att du tyvärr målat för tjockt och därför har den spruckit i färgskiktet.
Har färgbutiken sett denna bild?
Finns det fler ställen som krackelerat?
 
Hur såg originalfärgen ut har du bild ?
Du kanske hade limfärg i taket vilket var extremt vanligt förr
 
  • Gilla
-MH- och 2 till
  • Laddar…
hsd
Det borde inte bli så där om det var linoljefärg tidigare
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Har du kollat om det är limfärg. Det är ett elände och måste bort helt och hållet innan du målar med ny färg.
Vår målare satt efter intensiv skrapning upp glasfibermatta i taket men den släppte ändock på vissa ställen.
Limfärg är ett elände.
 
  • Gilla
Miriam75
  • Laddar…
M
S saltet skrev:
Har du kollat om det är limfärg. Det är ett elände och måste bort helt och hållet innan du målar med ny färg.
Vår målare satt efter intensiv skrapning upp glasfibermatta i taket men den släppte ändock på vissa ställen.
Limfärg är ett elände.
Ah ingen aning tyvärr.
 
M
FreQa FreQa skrev:
Med tanke på att färgen runnit skulle jag säga att du tyvärr målat för tjockt och därför har den spruckit i färgskiktet.
Har färgbutiken sett denna bild?
Finns det fler ställen som krackelerat?
Hela taket 20kvm
 
Düsseldorff
Det är tyvärr bara att slipa ner skiten till trärent och börja om.
 
  • Gilla
Miriam75
  • Laddar…
M
TorpAnders TorpAnders skrev:
Hur såg originalfärgen ut har du bild ?
Du kanske hade limfärg i taket vilket var extremt vanligt förr
 
  • Tak- och väggmöte med fuktskador och mögel, behöver renoveras. Tapet synlig, skadad ytskikt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Düsseldorff
Det är nästan garanterat limfärg i det taket. Det är inte linolja i alla fall.
 
  • Gilla
-MH- och 1 till
  • Laddar…
Ser ut som limfärg, den tvättar man bort 100% innan man målar med något annars är det 100% kört!!

Återigen inkompetens hos "proffsen" vilket är tragiskt och du bör få ersättning.
 
  • Gilla
Frunihuset20
  • Laddar…
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Det är tyvärr bara att slipa ner skiten till trärent och börja om.
Nej du måste även tvätta bort underliggande limfärg, slipning är fel metod.
 
  • Gilla
Frunihuset20 och 1 till
  • Laddar…
S saltet skrev:
Har du kollat om det är limfärg. Det är ett elände och måste bort helt och hållet innan du målar med ny färg.
Vår målare satt efter intensiv skrapning upp glasfibermatta i taket men den släppte ändock på vissa ställen.
Limfärg är ett elände.
Elände är väl fel ord?
Allt handlar om kunskap och förståelse när man bor i hus från förr, rent tekniskt inget märkvärdigt att hantera.
 
Slipa resningarna på krackeleringarna, sen prova med en oljefärg, ( tex alcros kraft)
Prova helst på en mindre yta först, tex en bit på listen. Obs! Detta är en Quickfix å det är risk du kommer se krackeleringarna under oljefärgen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.