Hej!
Skall gjuta en garageplatta på 54m2 som det ska stå 2 bilar på plus det vanliga som finns i garage.

Vilken tjocklek är lämplig på plattan med tanke på vikten?

Kommer vara isolerade kantelement grus och 20cm frigolit under.
 
10cm
 
  • Gilla
Rickard. och 1 till
  • Laddar…
Tänker att det är i tunnaste laget eftersom det är 10cm i en villaplatta som det inte brukar stå bilar på?! Men det kanske är tillräckligt 🤔 Klarar den tjockleken även infästningen av en 2 pelarlyft?
 
pelleulf pelleulf skrev:
Tänker att det är i tunnaste laget eftersom det är 10cm i en villaplatta som det inte brukar stå bilar på?! Men det kanske är tillräckligt 🤔 Klarar den tjockleken även infästningen av en 2 pelarlyft?
Gå på 8150 matta och förstärk med dubbla armeringar och 20cm där du kan tänkas få fötterna på lyften. Då räcker det med 10 cm.
 
pelleulf pelleulf skrev:
Skall gjuta en garageplatta på 54m2 som det ska stå 2 bilar på plus det vanliga som finns i garage.
Är inte det vanliga allt annat än bilar i garaget 😝
 
  • Haha
Robert-san01
  • Laddar…
5cm marksten utan armering är ju godkänd att köra bil på med medelmåttigt underarbete.

Så en väl utförd grund och 10cm armerad platta ska nog bära bilarna fint.

Det låter rimligt för det svaret fick jag själv på frågan om det inte vore ide att gå upp.
Dock skulle jag tänka annorlunda där 10tons grävmaskin skulle in.
 
M
10cm
 
Skulle säga 10cm på lägsta punkt om du skall ha allt luta mot en brunn.
 
  • Gilla
Kling 1
  • Laddar…
pelleulf pelleulf skrev:
Klarar den tjockleken även infästningen av en 2 pelarlyft?
Har du några mer specialgrejor som ska in?
 
  • Gilla
Takgrund
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Har du några mer specialgrejor som ska in?
Nej det tror jag inte
 
R Robert-san01 skrev:
Gå på 8150 matta och förstärk med dubbla armeringar och 20cm där du kan tänkas få fötterna på lyften. Då räcker det med 10 cm.
Vad är 8150? Armeringsmatta förstår jag men numret. Dubbla armeringar, är det dubbel matta du menar då?
 
pelleulf pelleulf skrev:
Vad är 8150? Armeringsmatta förstår jag men numret. Dubbla armeringar, är det dubbel matta du menar då?
8 är tjocklek på järnet i mattan, diameter i mm. 150 är storleken på maskorna i mattan, i mm.

Dubbla är att man sätter extra armering i gropen där man skall ha tjockare platta. Ex satte jag ett lager på 50mm höjd i fördjupningen och sedan en matta ovan på som blir 50mm från toppen. Då minskar risken för att plattan "viker" sig om det blir extrem belastning ovanfrån då armeringen i botten kommer att hålla ihop den nedåt. Ungefär som när man gör armering för en kantbalk, då har man armering både i botten och toppen.
 
Tack för förklaringen👍
 
  • Gilla
Robert-san01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.