Bygger just nu en friggebod på 15 m2 som kommer att användas som skrivstuga/hemmakontor/extrarum till barnen. Den är isolerad och kommer att vara uppvärmd året runt.
På grund av en granne som dagligen mekar med bilar eller håller på med annat skrammel så vill jag försöka göra friggeboden så ljudisolerad som möjligt.

Den svaga punkten kommer att vara ventilationen om jag använder mig av vanliga till- och frånluftventiler.
Har kikat lite på Mitsubishis VL-50 men den verkar ha fått blandade recensioner.

Finns det någon som har kunskap i ämnet och sitter på lite idéer hur man kan få till en ventilation som läcker så lite ljud utifrån som möjligt?
 
Kan ju inte vara den första som funderar på detta. Borde finnas en hel del som byggt en musikstudio hemma och behövt ljudisolera åt andra hållet. Kan tänka mig att det borde vara samma princip.
 
B
Hej. Kollar också på den till samma ändamål! Den enklare med snöre verkar bra för den startar i låg fart, så det skulle gå att styra den med en extern på/av brytare.

har dålig koll på filtren sen.
 
Hej. Löste du problemet??
Jag har lite samma problem. Satte en pax calima fläkt i taket med en ljudlabyrint innanför så att inget ljud kommer in eller ut. Men även fast öppningen är stor så verkar den inte ventilera ordentligt. 9kvm borde den ju palla med. Moddade en liten usb-fläkt och satte i tilluften, och den drar in luft utifrån men det blir ändå dålig luft därinne.

Några tips så här 3 år senare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.