Jag kommer säkert med fler frågor i framtiden, men nu gäller detta ett hörn på nyköpta huset. Hoppas ni orkar läsa.
Huset är från 37 och är av modell plankstomme, inifrån har jag sett en spikad papp/träskiva vad de nu heter. Utomhus är det puts. Renoveringsputsad 2015. Är plankstomme modell gammal - så den ska inte vara plastad för att stänga ute all fukt, och det är den inte heller. Inte tilläggsisolerad.

Jag har varit konfunderad över ett hörn sen innan köpet, besiktningsmannen och två olika företag har sagt att det behöver jag inte oroa mig över. Det är en spricka i fasaden samt questionable plåttak på taket/balkongen ovanför. Jag har skrapat bort färg från golvlisten och tagit bort en liten del av tapet och skiva. Spacklade det jag skrapade bort från listen för att lätt se fukt.

PROBLEMET: Hör och häpna!!! Efter 1 månad (maj - juni) med regn hit och dit har det varit förhöjda fuktvärden i väggen, men ändå ”okej”.
MEN Igår (juli) blåste det kuling och regnade => golvlisten är synligt fuktig och nästan blöt, men är ändå hård och räddningsbar. Har inte synts något på nästan två månader och har regnat en hel del hos oss. Nu Ser det ut som om jag sprayat vatten där. Det har regnat idag, ingen vind => listen har börjat torka igen.
Vad i hela friden försiggår? Idéer? Vet knappt vart jag ska börja utreda. Kan det vara att det dåliga taket? Hur tät ska en plankstomme va, huset är ju som sagt inte gjort för plast och att stänga ute allt blött helt…

På bilden ser ni att det kommer ifrån hörnet, väldigt lite. Ca 5mm in på listen.

# Minihålet jag fann vid staketet på taket är ifyllt med tec7 i väntan på nytt tak. (fyllt i bättre än på bilden men blåste så förb*nn*t att jag gav upp fotografering).
# Sprickan i putsen är ifylld med sikaflex 11fc
Detta är nyligen gjort
 
  • Skadad trälist och vägg, flagnande färg, fuktproblem eller rötskador i hörnet av ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild, svetsad metallkonstruktion, flagnande rödfärg, korrosion, skarpa kanter, fokusförskjutning, industriellt intryck.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en stolpe täckt med svart tjärliknande substans vid en sliten rödmålad yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit putsad vägg med spricka ovanför svart sockel, grönska i bakgrunden, tecken på byggnadens åldrande och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörn av en byggnad med vattenskador och mögel på en fuktig yta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
steg ett är ju såklart att komma fram till var vattnet tar sig in..........Det är sannolikt från tak på nåt vis för regn mot vägg brukar sällan ge såna här problem utan här rinner det ju in ovanifrån antagligen och rinner sedan inne i väggen.
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
steg ett är ju såklart att komma fram till var vattnet tar sig in..........Det är sannolikt från tak på nåt vis för regn mot vägg brukar sällan ge såna här problem utan här rinner det ju in ovanifrån antagligen och rinner sedan inne i väggen.
Jo steg ett är ju uppenbarligen att ta reda på vart. Men problemet var ju att jag inte ens vet var jag ska börja. Blir dessutom inte blött vid endast regn. Kombinationen av mycket blåst med regn ledde till detta fenomen 😅
Så om vi leker med idén att det är taket. Jag tätade den där foten på bilden efter regnet. Idag har det börja torka upp inne. När vi byter tak bör vi kunna se om problemet var i taket va? Har ingen lust att börja slita i väggen inne i onödan. För fukten är extremt centrerad i detta hörn. Konstigt nog
 
Blåst från "rätt" håll trycker in vattnet någonstans. Kraftig vind kan även trycka vatten uppåt.

Plankstomme, stående plank brukar väl det innebära. Det betyder troligtvis att vattnet följer planken rakt ner, i hörnet. Det betyder dock inte nödvändigtvis att läckan är i hörnet. Den kan vara flera meter bort och vattnet kan t ex följa en nästan horisontell bräda/regel/list under plåten och droppa ner ute i hörnet. Eller så följer vattnet plåten på undersidan.

Så det gör att det blir ett stort område på taket att undersöka.

Ni kommer att se var vattnet kommit från när ni lyfter taket/plåten, (om den lyfts försiktigt så inte allt under blir demolerat samtidigt)

Det är troligtvis det inläckande vattnet i väggen/hörnet som gett putsskadorna. Antagligen pga att det frusit.

Om nu inte putsen skadats mekaniskt av annan orsak, för då skulle det ev kunna vara det som är problemet, inte taket. Slagregn ger rinnande vatten på fasaden och med de skador som finns så är det rimligt att vattnet trycks in av blåsten i väggen.
 
  • Gilla
Beape och 1 till
  • Laddar…
Oldboy Oldboy skrev:
Blåst från "rätt" håll trycker in vattnet någonstans. Kraftig vind kan även trycka vatten uppåt.

Plankstomme, stående plank brukar väl det innebära. Det betyder troligtvis att vattnet följer planken rakt ner, i hörnet. Det betyder dock inte nödvändigtvis att läckan är i hörnet. Den kan vara flera meter bort och vattnet kan t ex följa en nästan horisontell bräda/regel/list under plåten och droppa ner ute i hörnet. Eller så följer vattnet plåten på undersidan.

Så det gör att det blir ett stort område på taket att undersöka.

Ni kommer att se var vattnet kommit från när ni lyfter taket/plåten, (om den lyfts försiktigt så inte allt under blir demolerat samtidigt)

Det är troligtvis det inläckande vattnet i väggen/hörnet som gett putsskadorna. Antagligen pga att det frusit.

Om nu inte putsen skadats mekaniskt av annan orsak, för då skulle det ev kunna vara det som är problemet, inte taket. Slagregn ger rinnande vatten på fasaden och med de skador som finns så är det rimligt att vattnet trycks in av blåsten i väggen.
Efter diskussion med kunnigt folk är din hypotes högst sannolik. Slår upp vatten i det hörnet och tar sig in i falsningen, via förslitningar eller liknande. Blir takbyte. Känns enklast så. Då ser vi om detta var felet. Tack för utförligt svar!
 
Oldboy Oldboy skrev:
Blåst från "rätt" håll trycker in vattnet någonstans. Kraftig vind kan även trycka vatten uppåt.

Plankstomme, stående plank brukar väl det innebära. Det betyder troligtvis att vattnet följer planken rakt ner, i hörnet. Det betyder dock inte nödvändigtvis att läckan är i hörnet. Den kan vara flera meter bort och vattnet kan t ex följa en nästan horisontell bräda/regel/list under plåten och droppa ner ute i hörnet. Eller så följer vattnet plåten på undersidan.

Så det gör att det blir ett stort område på taket att undersöka.

Ni kommer att se var vattnet kommit från när ni lyfter taket/plåten, (om den lyfts försiktigt så inte allt under blir demolerat samtidigt)

Det är troligtvis det inläckande vattnet i väggen/hörnet som gett putsskadorna. Antagligen pga att det frusit.

Om nu inte putsen skadats mekaniskt av annan orsak, för då skulle det ev kunna vara det som är problemet, inte taket. Slagregn ger rinnande vatten på fasaden och med de skador som finns så är det rimligt att vattnet trycks in av blåsten i väggen.
Efter att ha haft plåtslagare här så har vi kommit fram till att taket var anledning, takbyte sker inom kort. Tack gode gud bara en sida.
Tryckte i tec7 på alla ställen som plåtslagaren pekade på och inget mera vatten i väggen sen dess😂tec7 är såklart tillfälligt och taket bytes nu eller i september 🤓
efter tec7 så har fuktvärdena sjunkit ordentligt på 3 veckor och fuktmätaren visar förhöjt värde med orange istället för att blinka rött och inte ens visa värdet (var högre än budgetmätaren kunde visa)😂och det har inte slutat regna sen dess heller så är definitivt inte tack vare vädret.

tack för input :) håller tummarna på att virket ändå mår bra, vattnet har ju iaf fått ta sig ut och hörnet har varit torrt periodsvis. Plåtis tar bort pappen och tittar hur det ser ut där, jag tar bort en del av insida vägg inifrån huset och tittar så allt ser ok ut🙈
 
  • Gilla
mrsnhp och 2 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.