Hej!
Har i ett svagt ögonblick gått med på att dottern ska få ha en hängstol i sitt rum. Är nu i färd med att försöka montera upphängningen och har (surprise, surprise) stött på problem. Skulle vara enormt tacksam för lite hjälp i frågan - gissar att jag varken är den första eller den sista som överskattat sin egen problemlösarförmåga på liknande vis. Bor i hyreshus byggt runt 1940, högst upp i huset vilket kanske kan påverka hur taket är byggt..?

Min ursprungliga plan:
- upphängning x 2 från Ikea (avsedda för en hängstol för barn de inte längre säljer)
- skruv + pluggen på bilden - Fischer 8x50 S. Detta går ju då icke, jag kommer inte längre in i taket än 4-5 cm trots borrhammare, och skruv/pluggen kräver 7 cm.

Lägger också till bilder på förödelsen som den ser ut just nu - supersnygga hål helt enkelt. Ytterst verkar det vara lättbetong, ca 1,5 cm in övergår det till ”vanlig” betong (alt tegel..? Det finns iaf i vissa av väggarna). I minst ett av hålen stötte jag ca 5 cm in på stål/armering av något slag. Kommer dock inte längre in i de andra heller.

Så vad tusan gör jag nu? Vill/kan inte lägga pengar på fler misstag så ber om hjälp här.

1. Finns stabil infästning för så pass grunda borrhål i såna här material?
2. Finns det t.o.m. sådana som också är så smala att de passar i hålen på upphängningen (dvs max 8-9 mm)?
 
  • Fischer pluggar i förpackning och två metalliska vägg- eller takfästen med runda öglor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit vägg med tre ojämna hål och märken; skador eller borrade hål i ytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett hål i en vit vägg med små sprickor och märken runtomkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vägg med små hål och skador i vit färg, behov av reparation eller ommålning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du slagborrmaskin?
Slagit på slagborrfunktionen?
Kan ju även vara så att det är en hel del sten i betongen och att det är det du har träffat på.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Har du slagborrmaskin?
Slagit på slagborrfunktionen?
Kan ju även vara så att det är en hel del sten i betongen och att det är det du har träffat på.
Har någon slags riktigt rejäl variant från black & decker där man kan välja både borr, slagborr och borrhammar-lägen. Inget av dem har funkat! I ett av hålen tycker jag mig se metall, dock inte i de andra. Du kan helt klart ha en poäng där, att det ”bara” kan vara sten i. Sån jäkla dum vinkel att borra i, får inte precis någon kraft bakom hur jag än tar i och trycker på. Vore så extremt skönt om det fanns något enklare sätt - om inte annat med tanke på att det kommer krävas totalt 8 hål 🥵
 
Låna hyr en riktig maskin och en Hiltiborr med 4 skär. Då kommer du in i betongen (vilket du måste), och även genom armeringsjärn.
 
Düsseldorff
Vad väger barnet? Om du borrar så långt du kommer och kör med kemankare så bör det vara lugnt. Kommer dock vara ett helvete att få bort när den dagen kommer.
 
BirgitS
Är du säker på att det inte går några elledningar där du håller på och gör hål?
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Vad väger barnet? Om du borrar så långt du kommer och kör med kemankare så bör det vara lugnt. Kommer dock vara ett helvete att få bort när den dagen kommer.
Hon är rätt stor, väger 50 kg nu och lär växa en bit till.
 
Düsseldorff
A AVMM skrev:
Hon är rätt stor, väger 50 kg nu och lär växa en bit till.
Ok, jag tror att det borde funka utan problem. Det är ändå åtta fästpunkter. Om du ska köra kemankare så borra hålen som en uppochnedvänd kon innan du kör in ankarmassan. Då minskar risken att materialet runt om går sönder (vilket iofs inte förefaller vara någon större risk i ditt tak).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.