H Henrik Jern skrev:
Apple har väll sänkt processorhastigheten med tiden så att ett äldre batteri ska hålla likvärdigt länge som ett nytt, på bekostnad på att produkten blir långsammare.
Det fick de dock betala för att de gjorde...
 
  • Gilla
tergo
  • Laddar…
H Henrik Jern skrev:
Apple har väll sänkt processorhastigheten med tiden så att ett äldre batteri ska hålla likvärdigt länge som ett nytt, på bekostnad på att produkten blir långsammare. Men jag minns inte att de har medvetet gjort att hållbarheten blir kortare. Tråkigt med den dåliga kvaliteten på vitvaror tycker jag med! Tillverkarna tummar definitivt på kvalitet för att pressa priserna och göra mer i lönsamhet. Ganska nyligen pratade jag med en diskmaskinsreperatör som tyckte Bosch var kasst nuförtiden och var bättre förr.
Nej, så var det inte. De sänkte prestandan för att telefonen inte skulle dö på grund av batteriets inre resistans. Funktionen finns kvar, men går att stänga av om man vill.
De fick kritik för att de inte var öppna med den, och att den inte nollställdes när man bytte batteri utanför apples butiker.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
S sjoelund skrev:
Det fick de dock betala för att de gjorde...
Hmm, var det så ?

Menar du "batterygate" ?
https://www.npr.org/2020/11/18/9362...tterygate' Case,affect a phone's battery life.

Dvs då dom slöade ned telefonen (för att, som dom sa iaf, spara på batteriet) ?
Det är ju inte detsamma som att medvetet göra dålig hårdvara...

I själva verket är det oerhäört svårt att beräkna livslängder på hårdvara. Det som tillverkare, tyvärr, gör är dock att hela tiden optimer och spara in. Så för varje produktgeneration så pressar dom underleverantörer att sänka priset, och då måste man göra någon slags kompromiss. I slutändan testar man sen bara oftast upp till "garantin": Dvs om något händer efter den tiden så är det inte tillverkaens problem ,primäsrt.

MEN det funkar bara till en viss gräns på en konkurrensutsatt marknad: Får tillverkaren ett rykte om att produkterna inte håller så kommer det slå mot dom och ngn konkurrent tar över. OCH eftersom det är svårt att beräkna livslängden för mkt så riskerar man en högre andel garantiärenden, så det är hela tiden en balansgång.

Det jag, som konsument, skulle vilja är ju at ngn konstruerar saker som "håller" :Dvs medvetet designar och köper in saker som ska hålla. Det kostar normalt inte många kronor mer på slutprodukten- men som sagt: Man kan ju inte då pressa ala leverantörer att sänka kostnaderana 5% årligen och får inte heller upp sina vinstmarginaler...
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Hmm, var det så ?

Menar du "batterygate" ?
[länk] News-,Apple Agrees To Pay $113 Million To Settle 'Batterygate' Case,affect a phone's battery life.

Dvs då dom slöade ned telefonen (för att, som dom sa iaf, spara på batteriet) ?
Det är ju inte detsamma som att medvetet göra dålig hårdvara...

I själva verket är det oerhäört svårt att beräkna livslängder på hårdvara. Det som tillverkare, tyvärr, gör är dock att hela tiden optimer och spara in. Så för varje produktgeneration så pressar dom underleverantörer att sänka priset, och då måste man göra någon slags kompromiss. I slutändan testar man sen bara oftast upp till "garantin": Dvs om något händer efter den tiden så är det inte tillverkaens problem ,primäsrt.

MEN det funkar bara till en viss gräns på en konkurrensutsatt marknad: Får tillverkaren ett rykte om att produkterna inte håller så kommer det slå mot dom och ngn konkurrent tar över. OCH eftersom det är svårt att beräkna livslängden för mkt så riskerar man en högre andel garantiärenden, så det är hela tiden en balansgång.

Det jag, som konsument, skulle vilja är ju at ngn konstruerar saker som "håller" :Dvs medvetet designar och köper in saker som ska hålla. Det kostar normalt inte många kronor mer på slutprodukten- men som sagt: Man kan ju inte då pressa ala leverantörer att sänka kostnaderana 5% årligen och får inte heller upp sina vinstmarginaler...
Apple would have to pay a minimum of $310 million and up to $500 million, depending on how many people filed claims.

Runt $65 per enhet
 
Jag är inte så upprörd över apple lösningen med att minska belastningen på batteriet. Det "ökar" livslängden på batteriet, ger en viss prestandaförsämring. Men alternativet för användaren vore kankse att behöva ladda en gång i timmen (eller låta byta batteri). Det är nog snarare så att om användaren ser att man behöver ladda så ofta, så köper många en ny telefon/Ipad istället för att byta batteriet. Jag tror apple skulle sälja mer utan den funktionen.
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
I själva verket är det oerhäört svårt att beräkna livslängder på hårdvara.
Det finns ett roligt exempel på hur svårt det kan vara.

När man i elektronikindustrin införde s.k "ball grid array" på stora IC kretsar som processorer i slutet av 90 talet. Tekniken möjliggjorde kretsar med fler anslutningar, innan dess var max 2 - 300, idag med "BGA" kan det vara 1000 - 2000 anslutningar till en enda krets.

Det fanns en debatt om livslängden på lödningar för den här tekniken, man utmanade genom att anslutningarna inte längre var flexibla. Kretsen av keramik utvidgar sig lite när den blir varm, kretskortet av plast som den sitter lödd mot utvidgar sig annorlunda i värmen. Man befarade att detta skulle ge utmattningssprickor i lödningarna. En av de ledande tillverkarna (Motorola) publicerade en utredning i frågan som visade att det skulle hålla i minst 80 år.

En stor elektronikiundustri (svensk) gjorde en egen utredning med mer noggrann simulering, och kom fram till att det bara skulle hålla i 4 år. Och lyckas få detta internationellt publicerat i vetenskapligsa tidskrifter (IEEE). Och valde bort Motorola som leverantör av den här typen av komponenter pga dessa "kvalitetsproblem".

Visade sig att den svenska ingenjören hade misstagit sig på mm och tum när han simulerade. Så en lödpunkt som i själva verket är 1/100 tum (ca 0,25mm) simulerades som 1/100 mm (0,01mm). Fattar inte hur han kunde få in det i IEEE publikationer.
 
  • Haha
  • Ledsen
Fotografen och 3 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, så var det inte. De sänkte prestandan för att telefonen inte skulle dö på grund av batteriets inre resistans. Funktionen finns kvar, men går att stänga av om man vill.
De fick kritik för att de inte var öppna med den, och att den inte nollställdes när man bytte batteri utanför apples butiker.
Men det var väll det jag skrev 🙂Jag tycker vi var inne på samma spår iaf 😅Apple borde varit öppna med det från början helt klart! Jaha, funktionen nollställdes inte om man bytte batteri själv, det var lite fult.
 
  • Gilla
roli
  • Laddar…
Nej, det var det inte. Men om du inte förstår skillnaden så kvittar det.
 
  • Gilla
Henrik Jern
  • Laddar…
B Birgitta Söderberg1 skrev:
Hej,
Stort tack för svar. Det handlar ändå om en mindre summa som man får ut på försäkringen så inte lönt att lägga ner den energin. Det som vi i huvudsak funderar kring är huruvida en husleverantör har rätt att installera så gamla vitvaror i ett nytt hus. Vi har dessutom betalat mer för att få så kallad villastandard på vitvarorna.
villastandard på vitvarorna ? jag aldrig hört talas om skulle det vara andra saker i fritidshus?
 
jag vet inte ens vad villastandard är........Har de högre krav än andra?
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Släpp de där medföljande vitvarorna som ingick i husköpet.
Man får räkna med att de stoppar in billigast möjligt med "god design" och känt varumärke.

Vill man ha något av kvalitet så får man ordna med det själv.
Dyrare Bosch/Siemens, serie8 osv ska vad jag vet fortfarande hålla god kvalitet.
 
Tja... Du fick nya vitvaror. Det står inte från vilket år. De fungerar säkert lika bra... Men garantin är en intressant fråga...
 
M maria01 skrev:
villastandard på vitvarorna ? jag aldrig hört talas om skulle det vara andra saker i fritidshus?
Jag visste inte att det fanns olika standarder. Får testa och fråga på Elgiganten... Jag vill ha villa standard.
 
  • Gilla
maria01
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.