Hej!
På min vind har jag en tvärgående ”bjälke” som sitter snett mellan två taksolar.
Är den ”viktig” eller bärande? Eller var det något man satte dit när man byggde för att hålla dit takstolarna? Kan man ta bort den tror ni? Det är den snea trästolpen på bilen. Det är tomt mellan de andra takstolarna, men i mitten sitter denna..
Tacksam för hjälp!
 
  • Ett trångt vindsutrymme med träbjälkar, golvlampa och öppen taklucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vind med träbjälkar, lutande tak, golv, plastlådor och öppen lucka.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hade det bara varit ngt tillfälligt under byggtiden, skulle den rimligen inte ha varit så grov, eller "välformad". Sådant brukar vara någon planka som är lite grovtr ditspikad.

Den här sitter där för att stabilisera så att inte alla takstolarna bara skall vika ned sig.

Detta borde inte behövas när det är råspont på taket, det bör räcka för att hålla formen. Råsponten ser ut att vara nyare än bjälkarna.

Jag skulle inte våga ta bort staget utan att kontrollera med en sakkunnig.
 
Min gissning är att den har med takluckan/golvluckan på bilden, att göra. Det är nog ingen slump att den sitter mellan samma takstolar som luckan gör.
 
Avväxlingar för exempelvis vindslucka görs väl dock i bjälklaget? Inte vertikalt på detta vis? (Tror jag) den sitter inte så ordentligt..

Takstolarna är från 70-talet, råsponten 1 år gammal när vi la nytt tak
 
  • Träkonstruktion, vindstrappa, brunt och beige, skuggspel, närbild, otydlig bakgrund, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet träbord och ben, synliga skruvar och repor, varm belysning, inomhusmiljö.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är ett stag som behövdes vid resningen. Ja det ser ordentligare ut än det brukar göra. Men det tar inte upp laster för takluckan. Om just den takstolen saknat stöd under och behövde stöd så skulle det finnas på båda sidorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.