N
Jag renoverar ett gammalt hus lite i taget.börjar bli många krediter nu och månadskostnaderna drar iväg.
Funderar därmed på att göra en omvärdering innan huset är helt klart och lägga om lite lån.

Det som är gjort är :
Nedervåningens alla fönster bytta
Köket helt nytt med nya rostfria vitvaror
All gips är skruvad o klar för tapetsering
Kommunalt vatten indraget samt nya vattenledningar
Nytt golv lagt hela nedervåningen samt tak

Det som är ofärdigt:
Badrum endast gipsade väggar och en inkopplad ny wc stol
Golv o tak lister
Lister o foder runt innerdörrar
All utvändig el (kulo)
diverse målning
Hela övervåningen,dock i samma skick som innan renoveringen,ok men slitet skick

Tänkte därmed fixa klart all eldragning (kulo) samt lister och vänta med badrumet.
Drar ett otapetserat hus utan färdigt badrum ner mycket av priset?
Inte kan väl värdet bli sämre änn innan? då fanns det knappt ett badrum....
dush finns i källare.

Bör jag omvärdera nu eller skall jag vänta tills badrumet är klart? det lär säkert dröja ett halvår typ.

Mvh en sliten renoverare....;)
 
Ta ett snack med banken, och förklara läget för dem. Det brukar vara det enklaste. Har du kvitton på inköp du gjort, så brukar det ofta räcka.

Annars är det nog så att huset vid en försäljning värderas ned en hel del om det inte är färdigt.
 
Om du tar dit en värderingsman så värderar han huset till det värde det har just nu, alltså vad skulle du få för det om du sålde det idag. Så det är mycket möjligt att det går att värdera upp så pass mycket att du kan lägga om lånen.
 
hmmm tja,vi värderade om för en månad sen efter ett års intensivt renoverande,och det som räknas mest i värderingen inomhus är just kök och badrumsstandard..Jag skulle satsa på att få badrummet klart innan jag värderade och strunta i allt annat istället om jag vore dig....Förstår dock din sits då vi själva använt våra mastercards flitigt under detta år och typ maxat alla andra krediter..

dom kostnaderna försvann nu tillsammans med pengar till en kamin och en ny garageport,och ändå kom vi ner 4000:-/mån i boendekostnad! Så allt slit lönade sig..

Kämpa på även om det är jobbigt! Och vill dú få ett mer riktigt svar så hör av dig till din bank o se vad dom anser,det kostar ju inget att fråga;-)

Lycka till!
 
Vår bank hade en egen värderingsman som värderade upp vårt hus som det skulle stå när vi renoverat färdigt för de extra pengarna vi hade lånat. D.v.s för nydränerat och med nytt badrum. Gjorde skillnaden att från topplån på 400k till 70k.

Och detta på telefon då jag beskrev vad vi hade djort och vad vi skulle göra med huset. Det sparade vi mycket pengar på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.