F
F fiskarn87 skrev:
Visst har man ingen aning är det skitbra att få koll. Fattar man inte varför huset drar 300 W eller 5 kW och inte alls kan förstå varför kan det ju vara väldigt användsbart. Och kanske annars också. Jag tycker personligen jag ganska lätt kan förklara varöfr förbrukningen en timmer var si eller så. LLV drar ca 1 kW,, VVB ca 6 kW osv, det syns tydligt om man kollar i efterhand också. Visst jag kan inte se det i realtid och göra något åt det just då men jag vet liksom inte vad det skulle göra annorludna för min del direkt. Men jag har nog ett väldigt teknikfattigt hem också och då är det kanske inte så mycket "konstiga" grejer som drar el som man inte har koll på.

Men jag är inte alls emot tibber och plus osv egentligen. Tycker kanske bara det är lite störigt att "många" typ kollegor tror man måste ha massa sånt för att kunna göra något åt något öht. Det går liksom skaffa ett timavtal och göra anpasssningar ändå. Jaja, sorry om jag lät dryg.

Ingen fara alls. Jag har inte speciellt mycket smarta saker i mitt hem heller. Jag är heller inte speciellt intresserad av att lampor tänds och släcks om vartannat enligt något smart schema.

Därtill tycker jag du nånstans är inne på rätt spår. Ingen produkt sänker ju förbrukningen rakt av. Det finns diverse trådar om besvikna personer som skaffat Tibber/Greenely men inte ser någon skillnad på fakturan. Det är främst i de fallen som mer insyn/kunskap/verktyg skulle behövas för att kunna göra skillnaden man eftersöker.

De största vinnarna är troligtvis dom som oavsett avtal lyckats dra ner sin förbrukning rejält. Det påverkar slutfakturan i alla lägen, oavsett elavtal/appar.
 
H henlin431 skrev:
Ingen fara alls. Jag har inte speciellt mycket smarta saker i mitt hem heller. Jag är heller inte speciellt intresserad av att lampor tänds och släcks om vartannat enligt något smart schema.

Därtill tycker jag du nånstans är inne på rätt spår. Ingen produkt sänker ju förbrukningen rakt av. Det finns diverse trådar om besvikna personer som skaffat Tibber/Greenely men inte ser någon skillnad på fakturan. Det är främst i de fallen som mer insyn/kunskap/verktyg skulle behövas för att kunna göra skillnaden man eftersöker.

De största vinnarna är troligtvis dom som oavsett avtal lyckats dra ner sin förbrukning rejält. Det påverkar slutfakturan i alla lägen, oavsett elavtal/appar.
Jag tror vi är överns egentligen. Tibber puls kan säkert va ett jättebra verktyg till att sänka/flytta förbrukning.
 
M MrDizzy skrev:
Jag fick hem denna för 2 dar sen
[länk]

Man laddar ner deras app för att konfa in den på sitt eget wifi
Sen kan man se förbrukningen live och i 12månader.
Vill man se 3fas eller ha mer än 12 månader så antingen betalar man 10kr/mån
(så får man det i appen)
eller så hämtar man data från dongelns lokala api ( http get på <dongelns IP>/api/v1/data )

Det man får ut från api:et är detta

{
"smr_version":22,
"meter_model":"LGF5E360",
"wifi_ssid":"dizzy",
"wifi_strength":74,
"total_power_import_t1_kwh":12743.14,
"total_power_import_t2_kwh":null,
"total_power_export_t1_kwh":7528.524,
"total_power_export_t2_kwh":null,
"active_power_w":-49,
"active_power_l1_w":48,
"active_power_l2_w":-131,
"active_power_l3_w":34,
"total_gas_m3":null,
"gas_timestamp":null
}

PS
Minus värden = solcellerna skickar ut på nätet
Och ja , man ser inte alla värden som HAN porten presenterar , men iom att man kan se både live och 3fas så duger den till många
Denna vetkar intressant. Blev det några avgifter när du beställde? Tex tull.
 
zleepys
A Alfonsg007 skrev:
Denna vetkar intressant. Blev det några avgifter när du beställde? Tex tull.
kommer till brevlådan, inga extra kostnader, är inom EU :)
 
F
F Fideliox skrev:
Jag köpte tillslut denna vilken funkar bra:

[länk]

[bild]

Bara uppdatering. Haft denna i 6 månader och funkat ypperligt. Skaffat lite snyggare dashboard också.

Skärmavbild av hemautomatiseringssystem visar värmeenergiförbrukning, ström, spänning och elpris.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Energy Overview Card: https://github.com/Sese-Schneider/ha-energy-overview-card
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.