63 504 läst · 291 svar
64k läst
291 svar
Påtvingad elbil av jobbet - vad göra?
Man blir en aning trött på religiösa och polariserande uppfattningar.W witten skrev:
Än så länge kan man välja bil efter vad som är bäst lämpat för varje individ/familj.
Låter ganska bra tycker jag
Har du en avskild plats för din ICE-bil. Procentuellt är det FLER ICE-bilar som spontant börjar brinna. Och, innan räddningstjänsten hinner fram så brinner den bilen sånin i helvete.L Lennart9310 skrev:Är el "tillverkad" i ett olja/kolkraftverk bättre för miljön?
Är ofantliga vindkraftverk i naturen bättre för miljön efter summering av miljöförstörande tillverkning?
Du bör också parkera elbilen flera meter bort från brännbart då det är nästan omöjligt att släcka för professionell brandpersonal. Har du utrustning för släckning av elbränder hemma?
Elbilar har en avskild plats på min parkering, utan eluttag! Jag ger inte bort varken el eller bensin.
Både rätt och fel.T Television_Set skrev:
Förbränningsmotorbilar brinner oftare men batteribilar brinner så innihelvete. Där kan man snacka om låten 800 grader.
Du har nog sett lite för många filmer på TV med exploderande bilar… eller så bor du i orten där bilarnafår hjälp att brinna.
Vanligast är bromsar som ligger på eller något elfel som ryker. Att t ex en Dieselbil självantänder händer i princip inte i för hållande till mängden bilar. Bensin har lägre flampunkt så tar det eld i bränslesystemet kan det bli varmt under huven. Men innan det tar sig till tanken så tar det en bra stund.
Det är väl en annan fråga vad man kan och får göra som individ. Det är varken polariserat eller religiöst att se att fossila bränslen måste fasas ut om det var det du menade. Du kan likväl känna så.HusPoolGarage skrev:
Jag har inget emot att fossila bränslen på sikt fasas ut.W witten skrev:
I min värld har det inget med val av batteribilar eller förbränningsmotorbilar att göra ens.
Det jag vänder mig emot är att respektive ”sida” tycker att individer på andra sidan inte ska få välja utan snarare vill bestämma vad alla ska ha för typ av fordon. Precis som förutsättningarna är lika för alla.
Det religiösa (och totalitära) är att påtvinga någon Annan samma åsikter och livsval som man själv blivit frälst på
Som gammal bilmek har jag sett en och annan bil som brunnit på grund av kortis i kabelstammenHusPoolGarage skrev:Både rätt och fel.
Förbränningsmotorbilar brinner oftare men batteribilar brinner så innihelvete. Där kan man snacka om låten 800 grader.
Du har nog sett lite för många filmer på TV med exploderande bilar… eller så bor du i orten där bilarnafår hjälp att brinna.
Vanligast är bromsar som ligger på eller något elfel som ryker. Att t ex en Dieselbil självantänder händer i princip inte i för hållande till mängden bilar. Bensin har lägre flampunkt så tar det eld i bränslesystemet kan det bli varmt under huven. Men innan det tar sig till tanken så tar det en bra stund.
Jag skulle avstå Tj-bil och begära motsvarande kostnad som företaget har, som lön (inkl avgifter). Köp egen bil istället.E Elbil-TA skrev:Hej.
Tillfälligt skräpkonto då det finns vissa identifierande objekt på min vanliga användare. Är detta inte tillåtet så får moderator ta bort inlägget så söker jag hjälp på annat håll.
Innan året är slut kommer företaget jag jobbar för byta alla fordon till elbilar, och även justera bilpolicyn till något de upplever som mer rättvist. För tillfället är det en bensinbil jag kör.
Detta innebär att jag kommer bli påtvingad en förmånsbil även om jag inte vill "för skatteverket säger så i.o.m att ni tar bilen hem". Detta trots att jag inte kör bilen privat, utan bara till/från kontor och arbetsplatser. Jag bor ca 6mil från kontoret och har min arbetsplats för tillfället några km därifrån, men åker ofta iväg till andra ställen för att hjälpa kollegor så exakt körsträcka varierar, men minst 12mil per dag. Kontoret har jag besökt endast 8ggr detta året för att hämta utrustning.
Bilmodellen de köpt in är någon version av Audi Q4 quattro. Exakt version samt extrautrustning vet jag inte, inte heller vad det löneavdrag de tänkt göra kommer bli, så jag kan inte räkna exakt på vad bilen skulle kosta för mig per månad. I vilket fall är det en onödigt fläskig bil för mina behov. Privat har jag en 7år gammal dieselkombi som köptes baserat på min fritid och last/dragbehov. Två kriterier som en Q4 inte uppfyller oavsett om jag tar nytt körkort eller ej. Den bilen är dessutom helt avbetald och har enligt mig en acceptabel förbrukning.
Jag bor för närvarande på landsbygden med ett ostabilt elnät. Det blinkar ofta i lamporna när även små belastningar dras igång i förbrukningen. Dessutom hyr jag huset jag bor i och vill helst inte installera en laddstation i en byggnad jag inte äger. Närmsta
offentliga laddstation är ca 15km bort och inte längs min vanliga pendlingsväg. Företaget har även sagt att de inte kommer betala för laddtid/väntetid. All el får jag betala själv, så ersätter de en fast summa på 9,50kr/tjänstemil. Avtalet vi har hemma är f.n rörligt utan effekttaxa.
Att bara ladda via en förlängningskabel är det som lockar mest om det inte hade varit för brandrisken, så det är inget jag kommer göra. Att ladda via enfas skulle dessutom kräva en laddning på ca 12 timmar/dag om förbrukningen ligger på 2,2kWh/mil och man laddar med 10A. Så man blir väl tvingad till en trefasladdare med installation ifall min arbetsplats flyttas.
Just nu lutar det åt att ställa företagsbilen på kontoret och utgå därifrån på morgonen. Då får företaget stå för laddutrustning och el. Att min effektiva arbetsdag blir kortare (eller så får de betala övertid) pga lastning av utrustning (dyrbara saker man inte vill ha i bilen över natten) och extra resor är faktiskt inte mitt problem.
Att använda min privata bil i tjänsten har jag gjort tidigare, men är inte längre ett alternativ då utrustning och kläder ofta är leriga/blöta efter arbetsdagen
Nuvarande förutsättningar
- Bensinbil med bränslekort via företaget.
- Jag betalar ingenting för bilen.
Nya förutsättningar
- Elbil (Audi Q4) med förmånsbeskattning och löneavdrag (brutto/netto?) för slitage (även om jag bara gör resor i tjänst?).
- Jag betalar all el och de ersätter mig med 9,50kr/tjänstemil skattefritt.
- Jag får bekosta ev laddstation och installation i hemmet.
- Bilen ska "alltid vara laddad och redo för jobb".
- Arbetstid/väntetid för laddning längs vägen betalas inte ut om jag glömt ladda dagen innan.
Övrigt som inte ändras
- Endast jobbresor till kontor/arbetsplats från hemmet.
- Jag står för ev broavgifter/trängselskatt/parkering vid privatkörning (jag kör dock inte privat).
- Jag står för ev böter.
- Företaget står för en självrisk/år vid skador/olyckor.
- Övrigt som däck, försäkring, service står företaget med.
Hur hade ni gjort? Vad är era åsikter?
Jag är lite osäker på hur man ska räkna på förmånsbeskattningen i.o.m att jag inte har exakta siffror/modelltyper.
Om man utgår från en lön på runt 40000 i månaden innan skatt, hur förändras den då?
Tips på vettig trefasladdare om ingen annan lösning finns?
Tacksam för input.
Jodå. Visst har Toyota lite längre tidshorisont. Men Toyotas vätgasbilar med explosionsmotor har nog kortare tidsperspektiv. Fast jag känner inte till det. Dags att googla lite...HusPoolGarage skrev:I fordonsbraschen som jag har en del insikt i är det extremt långa cykler. Man har stor FoU, man designar, man planerar produktion, bygger fabriker, bygger upp logistik inkl upphandlingar. Sedan ska allt certifieras på alla marknader. En ny bilmodell tar minst 10 år att få fram även om man har det som kallas ”plattformar”. Så när Toyota säger något strategiskt skulle jag säga att de tänker i alla fall 30 år fram i tiden. Lite kul är att just detta sätt att jobba hos de traditionella fordonstillverkarns gjorde att Tesla kunde lyckas så bra genom att vara ”disruptive” och gena i kurvorna.
Jag har ICE privat, och elbil i tjänsten. Det är min arbetsgivares miljöpolicy som säger att vi ska ha el. Är de religiösa eller totalitära för det? Nej, det är deras rätt att bestämma vilka verktyg anställda ska använda, på samma sätt som att de antingen har Mac/Windows eller iPhone/Android på alla datorer och telefoner.HusPoolGarage skrev:Jag har inget emot att fossila bränslen på sikt fasas ut.
I min värld har det inget med val av batteribilar eller förbränningsmotorbilar att göra ens.
Det jag vänder mig emot är att respektive ”sida” tycker att individer på andra sidan inte ska få välja utan snarare vill bestämma vad alla ska ha för typ av fordon. Precis som förutsättningarna är lika för alla.
Det religiösa (och totalitära) är att påtvinga någon Annan samma åsikter och livsval som man själv blivit frälst på
Självklart. Jag pratar om inlägg på forum primärtT Television_Set skrev:Jag har ICE privat, och elbil i tjänsten. Det är min arbetsgivares miljöpolicy som säger att vi ska ha el. Är de religiösa eller totalitära för det? Nej, det är deras rätt att bestämma vilka verktyg anställda ska använda, på samma sätt som att de antingen har Mac/Windows eller iPhone/Android på alla datorer och telefoner.
Toyota har alla dörrar öppna. De kör inte förbränningsvätgasbilarna i produktion tror jag. Primärt lär det bero på brist på infrastruktur. Dock byggs den ut i Japan.R RogerHql skrev:
Det de sagt är att de satsar på förbränningsmotorer. Troligen i nån slags hybridvaiant
Googlat. Det ljugs förstås en massa på YouTube.HusPoolGarage skrev:
här är Toyota själv med en något mer balanserad Framtidsvy-->
https://media.toyota.co.uk/toyota-h...arbon-with-hydrogen-combustion-prototype-car/
Företaget borde, om det inte har en vansinnig personalpolitik, strunta i var kostnaden hamnar. Bara att den är lika. För hur gör man med den som inte har körkort och inte vill ha bil? Skall denne inte kompenseras?HusPoolGarage skrev: