Var finns uppfarten? Finns det någon anledning att ni vill flytta entrén från ena till andra sidan huset? Spontant blir det ju bättre att ha entrén där dagens barnrum ligger, så man kommer in i en hall vid badrummet innan man kommer till köket.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är väl egentligen en fråga om budget. Därför vi ändå kanske tänkt behålla dörren där den är idag med och lösa det på bästa sätt utifrån det. Som du skrev kanske flytta toalettstolen. Funderade igår på om man kunde bygga ut väggen innan dörren lite, 50cm kanske för ge lite avskild känsla från köket till(?). Badrummet renoverades 2018, fullt kaklat osv. Känns så onödigt att riva om det inte måste….

Det är tre barnrum vid allrummet. Funderade nyss också på om jag kan flytta upp dem/ bakåt i huset någon meter för att få in hallförvaring till vänster om dörren som en ”korridor” innan första barnrummet(?) (vi har gästhus så gästrum/ kontor behovs inte) och barnen kommer ha bäddsoffa i allrummet när det blir aktuellt. Dessutom rymmer deras rum madrass på golvet. Och vuxna gäster får bo i gästhuset :)
 
Den tvärgående lite tjockare väggen tror vi är bärande. Saknar vettiga ritningar. Men den är kvar på de nya ritningarna. Något förkortad mellan kök/allrum och sen trappan där runt den på något vis en byggnadstekniker får titta på :)

Ska lösa så man ser lite av ”utsikten”. Vi har inte sjötomt. Men vi har en i allmänhet ganska trevligt miljö runt, som jag tycker om.

Att ha hallen där vill vi inte eftersom där är den trevligaste punkten ner i trädgården. Det är värt att förlora det bättre hallplaceringen för 🙈
 
BirgitS
Det går ju inte att flytta toaletten utan att renovera badrummet.
Jag förstår att det vore trevligt att låta badrummet vara ifred då, men jag har svårt att förstå hur du menar med att bygga ut en vägg (ritning behövs nog).

Precis som lillanutten är inne på så funderar jag på om man kan ha hallen vid badrummet för att det ska blir bättre.
 
Konstnärligt värre😅
Det är ungefär 150m ner, vi ligger högre så ser näääästan över grannens tak framför oss. Vi har inte sjötomt. De röda kryssen är hus, de har inga fönster mot oss till. Det gröna är lövskog och de blå är sjön. Mellan oss och husen en liten grusväg. Baksidan bara lövskog.

Vår uppfart pr idag stor. Den ligger från början (vänster sida) på verandan ända till slutet på tomten på höger sida) den ska vi förminska och placerade rakt nedanför där dörren ska bli, vilket hamnar mitt emot grannens uppfart, parkering och garage. Sen ska det planteras häck framför.
 
  • Ritning av en våning med tre sovrum, badrum, kök, vardagsrum, och uteplatser; överklottrad med markeringar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lillanutten och 1 till
  • Laddar…
Bulanbarr Bulanbarr skrev:
Huset idag :)
Enplanare idag alltså?
 
BirgitS
Bulanbarr Bulanbarr skrev:
Konstnärligt värre😅
Det är ungefär 150m ner, vi ligger högre så ser näääästan över grannens tak framför oss. Vi har inte sjötomt. De röda kryssen är hus, de har inga fönster mot oss till. Det gröna är lövskog och de blå är sjön. Mellan oss och husen en liten grusväg. Baksidan bara lövskog.

Vår uppfart pr idag stor. Den ligger från början (vänster sida) på verandan ända till slutet på tomten på höger sida) den ska vi förminska och placerade rakt nedanför där dörren ska bli, vilket hamnar mitt emot grannens uppfart, parkering och garage. Sen ska det planteras häck framför.
Tack!

Vad tror du om vardagsrum vid sjöutsikten (till vänster i senaste ritningen), hallen till höger om den (nära badrummet) samt med kök och matplats ändå mer till höger samt samla barndelen längs "nedre" väggen?
Utgång till ny altan via allrummet.
 
  • Gilla
Bulanbarr
  • Laddar…
K Kane skrev:
Enplanare idag alltså?
Ja precis
 
BirgitS BirgitS skrev:
Tack!

Vad tror du om vardagsrum vid sjöutsikten (till vänster i senaste ritningen), hallen till höger om den (nära badrummet) samt med kök och matplats ändå mer till höger samt samla barndelen längs "nedre" väggen?
Utgång till ny altan via allrummet.
Lite så var vi inne på i våra första ritningar men då behöver man passera hallen för att komma till vardagsrummet. Det känns fel.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Jag tror i alla fall inte att det blir bättre av att bygga väggar kring toastolen inne i badrummet eftersom mycket handlar om känslor, t.ex. att man blir iakttagen när man går in och ut genom badrumsdörren (någon som håller koll på vad man gör och hur länge) och att det går att höra vad man gör. Att ha badrumsdörren i tvättstugan minskar kanske känslan men det är ju inte optimalt det heller. Man bör väl i alla fall inte ha toaletten på vardagsrumsväggen utan på tvättstugeväggen.
Jag är uppvuxen med badrumsdörren i matrummet och jag håller om allt!
 
  • Gilla
Bulanbarr
  • Laddar…
Jag tänker något sånt här istället kanske:

Planritning med klotter, rum betecknade, färgglada markeringar, sovplatser, kök, vardagsrum, badrum och tvättstuga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Då borde man se utsikten från vardagsrummet ändå?
 
  • Gilla
Bulanbarr och 1 till
  • Laddar…
Tackar så hemskt mkt för era tankar och tips! Jag tar med mig det även om jag inte skriver under på allt och sätter mig med lite nya idéer och övervåningen i helgen! Tusen tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.