TRJBerg
Jag behöver röja min tomt på sly i grovlek upp till små träd. Jag har en motorsåg för de grövsta men vill köra med röjsåg för resten.
Tyvärr hittar jag ingenstans uppgifter på vilken grovlek på sly som röjsågarna tar. Vare sig i tester (kollat på många på nätet) eller på produktsidor.
Jag vill kunna ta sly upp till åtminståne 40mm men det är förstås beroende på priset på röjsågen. Det är många grova sly så jag vill helst ta dem med röjsåg.
Räknar med att behöva grovt 5 timmar för röjningen. Och upprepa det varannat år med mindre pass däremellan.
Har tittat på Husqvarna.
 
Kul med maskiner! Stihl FS 411 eller FS 461 hade jag tittat på.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Du klarar det bra med en Stihl FS 131, blir bra både som kraftig trimmer och med sågklinga.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
Så Stihl är något att titta på.
Hur grova sly har ni tagit med dem?
 
Ska maskinen jobba så sällan behöver du ingen jätte maskin och har du motorsåg så behöver du ju egentligen ingen såg klinga till röjsågen. Slyklingan tar det mesta men får inte gå för nära marken. Har själv en 336 FR och sätter väldigt sällan på sågklingan.
 
Budget?
 
En maskin med ca 35 cm3 cylindervolym (likt FS 131 och 336 FR som nämnts tidigare i tråden) är perfekt för uppgiften. Jag har en motsvarande äldre Husqvarna.
Den tar lätt fingertjockt och lite till med en trekantsklinga. Med sågklingan är 5 cm inga problem. Även enstaka 10 cm funkar men kanske inget jag skulle rekommendera. Då är det en röjsåg med 40-50 cm3 som gäller.
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
TRJBerg
F fribygg skrev:
Budget?
Har inte funderat färdigt på den punkten, men tittar på maskiner mellan 4500 och 9000.
Men det som avgör är vad de klarar. Dvs tjocklek på slyn.
 
TRJBerg
M Martin_A skrev:
En maskin med ca 35 cm3 cylindervolym (likt FS 131 och 336 FR som nämnts tidigare i tråden) är perfekt för uppgiften. Jag har en motsvarande äldre Husqvarna.
Den tar lätt fingertjockt och lite till med en trekantsklinga. Med sågklingan är 5 cm inga problem. Även enstaka 10 cm funkar men kanske inget jag skulle rekommendera. Då är det en röjsåg med 40-50 cm3 som gäller.
Tack, det var sådana uppgifter jag var ute efter.
 
TRJBerg
T topmount skrev:
Ska maskinen jobba så sällan behöver du ingen jätte maskin och har du motorsåg så behöver du ju egentligen ingen såg klinga till röjsågen. Slyklingan tar det mesta men får inte gå för nära marken. Har själv en 336 FR och sätter väldigt sällan på sågklingan.
Vad exakt är en "slyklinga"? Vad skiljer den från sågklinga? (Okunnig...)
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Vad exakt är en "slyklinga"? Vad skiljer den från sågklinga? (Okunnig...)
Här är Stihls. Använder jag mycket för grövre gräs och sly (1-2 cm kanske). Jag har en FS 410 med 41 cm3. Tror inte jag skulle vilja ha mindre motor för slyklinga och sågklinga.
Svart treflikig röjsågsklinga med märket STIHL, verktyg för trädgårdsarbete, isolerad vit bakgrund.
 
Slyklinga:

Svart vinylskivspåse med "STRAND" logotyp, skivformad, mittenhål, ej genomskinlig, isolerad på vit bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Sågklinga

Cirkelsågblad, metall, spetsiga tänder, verktyg, skär utrustning, industriellt, cirkulär form, centrerat hål.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder






Sågklingan sågar och klarar tjocka träd. Men den behöver slipas ibland och tål inte att köras i mark och sten. Funkar dåligt på tunnare buskar som gärna böjer sig och är inte effektiv på gräs.

Slyklingan hugger av tunnare träd och buskar och är även effektiv i gräs. Dessutom relativt okänslig mot att stöta i lite sten eller köras ner i marken.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
galento
Kör en gammal Jonsered RS51,a här och använder den till gallring i skogen och att
röja gräs och sly. Trimmerhuvudet med inrullad tråd ligger bortplockat sen länge och
har istället ett Oregon huvud som jag använder 3,75 x 3,75 fyrkanttråd i , det har en
bra avverkningsförmåga på grövre gräs och mindre sly , annars åker en sågklinga på.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
För det bruk som du beskriver duger Julas art nr 000903 förmodligen mer än väl.
 
  • Gilla
TRJBerg och 1 till
  • Laddar…
Köp den största du har råd med.

Jag slog tidogare 1500kvm vildväxtmark med en stihl fs240. Funkade men inte mer, tog tid.

Köpte en husqvarna 555rxt, går dubbelt så fort pga styrkan och mycket mindre slitsamt för mig med deras proffssele.


Stirra dig inte blind pp vad som funkar, ibland kan lite extra göra jobbet enklare och lättare.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.