Jag fick ett bra råd i en tidigare tråd där jag fastnade i vilka typer av plintar och plintjärn jag borde använda till grunden att istället skapa en bredare tråd som beskriver mitt dilemma.

Vi ska flytta en stuga. Stugan är dock ganska stor (7,5m*4,5m och 5,5m hög). Se bifogade bilder. Den står för närvarande lös på en betongplatta som den ställdes på nån gång på 70-talet. Det finns inget vatten och avlopp indraget. Stugan har nyttjats som en föreningslokal men nu ska den rivas. Stugan har stått kallställd på vintern förutom vid sammanträden (el finns alltså). Invändigt tycker jag att den är i bra skick. Har inte kunnat se några fuktfläckar eller känna några konstiga lukter.

Det finns ingen dokumentation om stugan ö.h.t Jag antar dock att den står på golvreglar direkt på cementplattan (det kan finnas en isoleringspapp emellan, tycker mig kunna se det på vissa bilder) utan isolering i golvbjälklaget (man har klagat på att det är iskalla golv på vintern). Altanen ska monteras ner innan flytt.

Jag har antagit att stugan inte kommer att väga mer än 10 ton. Jag tänkte göra en plintgrund, dels för att det blir enklare att göra själv och dels att det möjliggör för oss att i framtiden dra in vatten och avlopp i stugan. Jag har fått bygglov så nu är frågan hur jag ska bygga plintgrunden.

Det är en relativt plan gräsmatta där den ska stå, dock är det till viss del lerjord skulle jag säga (Har kollat på SGU:s hemsida men tyvärr fanns det få kartor för mitt område). Det är dock nära en älv (ca 10m) så jag antar att det är gammal sedimentjord.

Jag har kollat på Träguiden hur plintgrunden ska dimensioneras för ett 1,5planshus. För min snözon så kan jag (beroende på regelvirke) ha drygt 1m mellan plintarna och maximalt 4,5m i bredd. Jag tänkte då göra 2 rader plintar med 8 i varje rad. Det ger då 16st plintar med ca 93cm avstånd mellan varje plint. Avståndet i bredden mellan raderna blir då 4,5m.

Nu är ju frågan vilka plintar jag ska använda. De vanliga plintarna som finns i bygghandeln är ju mest för altaner och uterum. De verkar klara (beroende på jordmån) ca 400kg belastning. Dock kan den belastningen dubbleras om de ställs på stenplattor som utökar deras area. Med 16st plintar så betyder det ju att varje plint belastas med ca 625kg vilket borde vara lugnt.

Så jag tänkte gräva (för hand) plintgropar. Fylla på med ca 10-20cm grus i botten. Lägga ner stenplattan och hoppa ovanpå. Sen ställa ner plinten och fylla på med grus runtomkring. Förhoppningsvis kommer det inte att orsaka alltför stora rörelser under vintern och våren. Jag bor i Norrlands inland så att gräva ner tjälfritt djup är bara att glömma. Det blir också svårt att isolera plintarna. Jag hoppas att gruslösningen fungerar. Förhoppningsvis kan det dränera vattnet runt plintarna och grus är ju inte lika tjälfarligt som lera.

Problemet med att köpa plintar är ju att jag måste gräva ner dem så djupt. Endast 5cm av plinten får sticka upp. Eftersom bärlinan måste ligga direkt på plinten (med syllisolering emellan såklart) så betyder det att utrymmet under plintgrunden inte blir de 20cm som krävs för god ventilation (och att man senare inte kan krypa under där och dra in vatten och avlopp).

Jag har således funderat på att gjuta plintar. Helst skulle jag vilja ha koniska plintar med en en integrerad bottenplatta, se bifogad bild. Det skulle möjliggöra att jag inte behöver gräva ner dem så djupt och att plintgrunden blir högre. Helst skulle jag vilja att man gjuter ett avtryck i plintarna med bärlinan så att bärlinan kan ligga i den när plintarna har torkat. Se bifogad bild. Vad tror ni om denna idé?

Anledningen är att jag inte vill ha stolpskor. Jag misstänker att de kommer att utsättas för horisontella krafter när stugan lyfts på och det lär de inte klara.

När plintarna är klar så skruvar jag ihop bärlinorna och skruvar dit reglar som stugan ska stå på. Behöver jag bygga ett golv innan? Tänkte att det kanske blir svårt att lyfta ner stugan så att stugans golvreglar hamnar exakt i fas med plintgrundens reglar. Hur ska jag skruva fast dessa reglar i varandra sen? Vilka beslag behövs? Gaffelankare?

Jag är stressad och är tacksam för all hjälp jag kan få till detta projekt.
 
  • Rött trähus med två våningar, vita fönster, veranda, omgivet av grönska och grusväg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rött hus med veranda, grått tak, omgivet av grönska, öde utseende, behöver underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rödmålad trävägg, vit knut, fönsterlucka, kabel, grön växtlighet, grå grund, höstig terräng.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Screenshot_20230816-133529.png
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En betongplint för byggande visas på en webbsida för byggmaterial, med navigerings- och delningsalternativ synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Enkelt handritat streckteckning av object, möjligen en mössa, på ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ha murat en grund på en armerad balk istället. Del så blir det mycket mindre problem med eventuella sättningar och dels så får man en lite varmare krypgrund och därmed varmare golv.

Men en viktig sak att reda ut är hur golvbjälklaget i stugan ser ut. Om det vilar på betongplattan idag så gissar jag att det inte är dimensionerat för några större spännvidder och det kanske är skarvar slumpmässigt placerade, så det kan behövas extra stöd under.

Finns det några innerväggar?
 
Redigerat:
  • Gilla
Henningelvis och 1 till
  • Laddar…
Är du säker på att huset står på en hel platta idag och inte bara en murad krypgrund?
 
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Det du hade behövt veta är var bärlinorna i huset är och sedan anpassar du dina bärlinor efter det.

Så kan du ställa stugans bärlinor på dina bärlinor och bulta ihop det på något sätt.

Det skulle kunna vara en krypgrund som är gjuten och inte en betongplatta.
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Jag skulle ha murat en grund på en armerad balk istället. Del så blir det mycket mindre problem med eventuella sättningar och dels så får man en lite varmare krypgrund och därmed varmare golv.

Men en viktig sak att reda ut är hur golvbjälklaget i stugan ser ut. Om det vilar på betongplattan idag så gissar jag att det inte är dimensionerat för nåra större spännvidder och det kanske är skarvar slumpmässigt placerade, så det kan behövas extra stöd under.

Finns det några innerväggar?
Jag har försökt få reda på hur golvbjälklaget ser ut förgäves. Har till och med intervjuat en som var med på 70-talet när stugan lyftes på plats men han kommer inte ihåg. Vad ska jag göra? Bryta upp golvet i stugan och kolla?

De enda innerväggarna som finns är ett litet rum i stugans en hörn. Ca 9kvm stort. I övrigt så saknas det innerväggar.
 
useless useless skrev:
Är du säker på att huset står på en hel platta idag och inte bara en murad krypgrund?
Enligt den info jag har fått från ägaren så är det en helgjuten platta
 
E Einh skrev:
Jag har försökt få reda på hur golvbjälklaget ser ut förgäves. Har till och med intervjuat en som var med på 70-talet när stugan lyftes på plats men han kommer inte ihåg. Vad ska jag göra? Bryta upp golvet i stugan och kolla?

De enda innerväggarna som finns är ett litet rum i stugans en hörn. Ca 9kvm stort. I övrigt så saknas det innerväggar.
Låter då som den enda bärningen är i ytterväggarna. Bara spilla ut nå grus på gräsmattan och kasta ut några lekablock på det. Så äre klart sedan.
 
  • Gilla
Einh
  • Laddar…
Grylf Grylf skrev:
Låter då som den enda bärningen är i ytterväggarna. Bara spilla ut nå grus på gräsmattan och kasta ut några lekablock på det. Så äre klart sedan.
Alltså att stugan ställs direkt på lecablocken? Hur många tror du att jag behöver isåfall? Garanterat mer än de 16st som skulle ha behövts till plintarna
 
Grylf Grylf skrev:
Låter då som den enda bärningen är i ytterväggarna. Bara spilla ut nå grus på gräsmattan och kasta ut några lekablock på det. Så äre klart sedan.
Hur tänker du då? Om hela golvet vilar på en betongplatta i dag och man tar bort den så kommer det väl inte att bli så bra?
 
E Einh skrev:
Alltså att stugan ställs direkt på lecablocken? Hur många tror du att jag behöver isåfall? Garanterat mer än de 16st som skulle ha behövts till plintarna
Jadu, 4 på kortsidorna 5 på långsidorna. 14 st.

Sedan märker du nog hur det håller ihop när du börjar lyfta i det.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
useless useless skrev:
Hur tänker du då? Om hela golvet vilar på en betongplatta i dag och man tar bort den så kommer det väl inte att bli så bra?
Det värsta som kan hända är att golvet i bottenplan inte är fribärande så det blir svajigt. De huvudsakliga lasterna går ner i ytterväggen(gissar jag).

Försöker bidra med den mest simpla lösningen. Istället för att börja raljera om hur besvärligt man kan göra det för sig.
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
B
Jag hade tagit upp ett hål i golvet, inte bryta upp hela, och tittat hur det ser ut. Även om de sagt att det är en platta så ser det mer ut som krypgrund.

Eller kanske kolla i det här hörnet och se hur det ser ut, ser ut att hänga lite i luften. Kanske krafsa undan lite mer och se...
 
  • Otydligt foto av ett hörn av en röd byggnad med en markerad detalj vid grunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
klaskarlsson och 2 till
  • Laddar…
Vill bara säga att det kommer garanterat bli bra med tanke på hur mycket research du gjort!
 
  • Gilla
Einh och 1 till
  • Laddar…
Får jag fråga hur du ska flytta stugan? Kranbil? Är det inte viktigt att veta hur golvbjälklaget ser ut för att kunna flytta den på ett säkert sätt?
 
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.