Hej!

Vi ska isolera huset med lösull. Idag ligger dåligt lagd stenull som ska rivas ur.
Det är tre kattvindar och en övre vind (nockvind), samtliga kallvindar.

Ytan som ska tömmas är ca 60 m2. Då jag inte riktigt kan uppskatta tidsåtgång till det, har jag åtminstone räknat med två dagars jobb, en lördag och söndag i början/mitten på september. Sedan försöka boka in nya isolerjobbet till måndagen.

Hösten är på ingång. September kan bjuda på varma dagar men nattetid är det väl inte ovanligt att temperaturen kryper ner mot 5-10 plusgrader vilket ger stora skillnader mellan dag- och nattemperatur som i sin tur leder till kondensutfällning i botten på vindarna när inomhusluftens värme stiger upp genom innertaket.

Mina frågor är:

Hur länge kan huset vara oisolerat innan det blir problem med kondens eller liknande?
Går det att spruta lösull även om det skulle vara kondens/lätt fuktigt på plasten som ligger ner mot takgipset?

Tack på förhand!
 
Är inte plasten tät? I så fall borde ingen varm inneluft luft stiga upp på vinden. Att värme läcker upp minskar risken för kondens.
Bor ni i huset under tiden?
 
Jo plasten ska vara tät, har inte kunnat syna den då befintliga isoleringen ligger kvar än så länge.
Vi kommer bo i huset under de dagar tömning och nya isoleringen sker.
 
Har du sett kondens eller gissar du?
 
Det finns en viss risk att det blir kondens på insidan av plasten (bostadssidan), så ventilera ordentligt och undvik varmbad och långkok.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Har du sett kondens eller gissar du?
Hej!

Nej jag har inte sett någon kondens i nuläget. Jag tänker dock på hur det brukar bli på t ex dricksglas med kall dryck en varm sommardag. Nu ska det ju inte behöva bli samma stora skillnad som iskyld dricka som möter 28-gradig luft på kort tid. Mer bara principen av att det ska bildas kondens som är farlig är vad jag är rädd för.
 
useless useless skrev:
Det finns en viss risk att det blir kondens på insidan av plasten (bostadssidan), så ventilera ordentligt och undvik varmbad och långkok.
Ja det är ju även innersidan nedåt mellan plast och takgips jag är rädd för också. Kanske värre med kondens där då den inte går att ventilera bort på samma sätt som utåt/uppåt på själva vinden.
 
Frågan är varför du överhuvudtaget ska ta bort stenullen ? Den har ungefär dubbelt så bra isolerförmåga som sprutad lösull (så var det i alla fall när jag byggde)
Jag hade nog valt att spruta lösullen över den gamla stenullen, efter att jag städat lite och ev justerat en del.
Därmed löser du ev tankar på kondens också.😉
 
Fukt tar nog mer än några dagar att ta sig genom målad gips eller någon annan skiva, däremot kan det bli kondens på undersida av takskivan.
Protte
 
J Jan_G skrev:
Frågan är varför du överhuvudtaget ska ta bort stenullen ? Den har ungefär dubbelt så bra isolerförmåga som sprutad lösull (så var det i alla fall när jag byggde)
Jag hade nog valt att spruta lösullen över den gamla stenullen, efter att jag städat lite och ev justerat en del.
Därmed löser du ev tankar på kondens också.😉
Vill ta bort stenullen då den är dåligt lagd och känns utgången. Mycket jobb med att få den tät och fin ned mot alla skrymslen och vrår.
Beträffande isolerförmågan så har jag hört att den är bättre för lösull än stenull. Nu läggs det visserligen vanligtvis tjockare lager med lösull. Känns även som att lösull ”andas” bättre också.

Håller dock med dig angående kondensen!
 
prototypen prototypen skrev:
Fukt tar nog mer än några dagar att ta sig genom målad gips eller någon annan skiva, däremot kan det bli kondens på undersida av takskivan.
Protte
Du menar på ytan som vätter in mot rummen inne i huset?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.