Hejsan,
jag undrar om någon här inne kan ge lite hänvisning för hur en besiktning fr köparens sida går till? Jag har sökt på Youtube men allt går ut på att man ska tänka på lönelöfte osv. Lån ska jag inte ta, så det är inte intressant för mig. Jag behöver snarare råd gällande vad jag ska vara uppmärksam på i och med undersökningsplikten.

Öppnar man kylen/spisen/testar att vattnet rinner i kranen, går upp på vinden, fast jag inte har en aning vad jag ska leta efter osv. Är krypgrund bra eller dåligt?
Hur har ni gjort? Vad ska man göra? Jag känner mig så himla osäker på undersökningsplikten.

Jag kommer självklart att betala för en besiktning men vill ändå ha lite råd av er erfarna så jag minimerar risken för eventuella fel på byggnaden, skönhetsfel kan jag leva med.

Någon som vet vad nedanstående förmån/last innebär? Alternativt om jag själv kan läsa mer om detta?
Förmån: Officialservitut Underhålls, 22-YTT-1844.10
Förmån: Officialservitut Underhålls, 22-YTT-1844.8
Last: Officialservitut Underhålls, 22-YTT-1844.9

Oerhört tacksam för alla goda råd ni kan dela med er!
🙏🏻Trevlig kväll!
 
Undersökningsplikten från köparens sida är i praktiken dels en inspektion med dina sinnen. Ni går runt i alla rum och observerar, luktar och känner på ytskikt o.d. Ni gör även samma sak utomhus. Observerar tak, fasad, fönster, grund etc. Sen ställer ni lämpliga frågor till ägaren. Hur funkar vattnet, har det någon gång läckt in vatten etc?

Och dels att man köper in en sakkunnig besiktningsman som går igenom svåråtkomliga utrymmen (vind, krypgrund etc.) och besiktar dessa.

Sen om besiktningsmannen hittar något oroväckande så kan hen rekomendera en fördjupat teknisk undersökning.

Vad avser innehållet i servituten så får ni vända er till Lantmäteriet.
 
  • Gilla
Eremitkräfta
  • Laddar…
Iom att du inte har kompetensen som behövs för att fullgöra sin undersökningsplikt så är min rekommendation att kontakta en besiktningsman för din räkning.
 
  • Gilla
Fairlane och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Som sagt undersökningsplikten. Det handlar om att du enligt lagen (jordabalken) har rätt att reklamera fel som du upptäcker efter köpet i upp till 10 år till säljaren (förutsäter att vi pratar om köp av en fastighet, inte bostadsrätt). För att du skall ha rätt att reklamera ett fel så gäller ett antal förutsätningar. Den viktigaste förutsättningen är att det verkligen är ett fel. Ett fel är en egenskap som du inte borde behöva förvänta dig, ex. med tanke på husets ålder eller allmänna skick. Så en sak som är ett fel när du köper ett nytt hus, behöver inte vara ett fel om du köper ett 100 årigt renoveringsobjekt. Felet skall också vara "väsentligt", något som skulle ha påverkat ditt beslut att köpa om du hade känt till det innan köpet.

Och du kan inte reklamera ett fel som du borde ha upptäckt vid en noggrann undersökning innan köpet. Detr är detta som är undersökningsplikten. Du behöver egentligen inte undersöka huset. Men dyker det upp fel som du borde ha upptäckt, så kan du inte reklammera dem.

Och undersökningen påverkar även dina förväntningar. Så köper du ett nytt hus, och upptäcker massa fel/fuskjobb före köpet så kan du inte med fog förvänta dig att allt annat är korrekt utfört.

Det fanns ett fall för en del år sedan där man av ngn anledning (kommer inte ihåg varför, men det hade inget med fukt att göra) tog sig in i en outgrävd del av en källare. Man fick bila sig igenom två betongväggar för att komma åt utrymmet. Där upptäcker man att det står vatten i utrymmet.

Detta anmäldes som dolt fel. Det är fel att det står vatten i grunden, och det är rätt dolt om man måste riva två väggar för att upptäcka det.

Men rätten underkände kravet. Därför att i rummet ovanför det outgrävda utrymmet var det "ventillerad" golvsockel. Det betyder alltså att golvlisterna är monterade med en luftspalt (ofta ca 3mm) mot väggen, för att kunna ventilera ut fukt som kommer underifrån. Köparen borde alltså ha insett att det kunde finnas fuktproblem, eftersom man förberett för att klara vissa fuktproblem. Det handlar om vad man har rätt att förvänta sig som köpare.

Så det du kan göra själv, innan du anlitar en besiktningsman, är att detaljstudera. Reflektera över "konstigheter". Sert du en ventilerad sockel och vet inte vad det är, så kan du iallafall se att det brukar inte se ut så här, och kanske ta reda på va det är. Behöver absolut inte vara ett fel.

Titta på elcentralen, ser det proffsigt ut. Titta på vägguittagen, är de spruckna, gulnade gamla, sitter lite snett? Titta på hörnen i rum som ev. är en del av en utgyggnad, sprickor? Tecken på att man lagat/dolt sprickor (ex. en list på oväntat ställe). I ett gammalt rum kan man ibland se lätta missfärgningar eller smuts på väggen, ex. uppe vid taket eller lågt på väggen, det kan indikera problem med värmeisoleringen, en kall yta kan få liiiite kondens, och då fastnar damm och smuts i kondensen.

Ha för vana att ha en kula med dig på visningar. Kolla att den rullar mot golvbrunnen i badrummet. Att den inte rullar i andra rum.

Granska golvbrunnen i badrummet, lyft på det övre gallret, titta, ta närbilder. Lär dig hur det skall se ut (sök på golvbrunn under badrumsdelen här på forumet, finns massor med trådar). Titta på hur vatten är draget i badrummet (framförallt om det är nyare, som du inte räknar med att ni måste göra om ändå). Ex. inga rör upp genom golvet.

Jag hade även med mig en laser avståndsmätare (finns billiga på biltrema, jula osv), med den kan du mäta upp storleken på ett rum på ett par sekunder.
 
  • Gilla
  • Älska
En räv bakom örat och 4 till
  • Laddar…
Eremitkräfta Eremitkräfta skrev:
Förmån: Officialservitut Underhålls, 22-YTT-1844.10
Förmån: Officialservitut Underhålls, 22-YTT-1844.8
Last: Officialservitut Underhålls, 22-YTT-1844.9
Detta är alltså servitut som finns inskrivna (hos lantmäteriet). De två första betyder att din fastighet får utnyttja någon form av rättighet på en annan fastighet. Jag vet inte vad "Underhålls" betyder här. Den sista betyder att en (eller flera) andra fastigheter har rätt till något på den här fastigheten.

Sertvitut gäller ofta rätt att ha en väg över en annan fastighet, eller ledningar. Men detta är nog något annat.
Mäklaren är skyldig att kunna redovisa detaljerna. Servituten går att få ut från lantmäteriet. Om det hade gällt en fastighet du redan äger, så kan man logga in med bankId hos lantmäteriet och får ut dokumenten direkt. Men de skickar dem om du ringer dit. I vissa fall om det gäller äldre servitut, kan de finnas arkiverade, och är inte digitqaliserade, då kan det ta några veckor.
 
  • Älska
Eremitkräfta
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.