Hej, jag har för några veckor sedan bytt ut mina passiva ventilationsgaller på vinden till Sunwind MiniVent för att öka på ventilationen på kallvinden.

Jag har gjort detta av två anledningar, den ena är att jag tilläggsisolerat vinden och den andra är att en barnfamilj flyttat in stället den tidigare pensionären. Tilläggsisoleringen gör mest troligt att det kommer att bli kallare på kallvinden så att det ökar risken för kondens och en barnfamilj producerar mycket mer fuktig luft än en pensionär som duschar sällan.

Huset är ett trevåningshus med självdrag, mellan våningsplanen ligger rejäla betongbjälklag och på kallvinden ligger kutterspån20cm + Hunton 17cm(tilläggsisoleringen.

Min tanke är med Sunwind MiniVent är att dessa kommer att öka på luftväxlingen och att dessa växlar som mest när solen skiner dvs när luften är som torrast. Jag har inga problem med fukt idag(vad jag vet...). Tänker jag rätt som har satt in Sunwind MiniVent?
 
Lösningen är inte alltid mer ventilation. Börja med att bevaka. Köp en mätare och se vad du har för fukthalt innan du gör justeringar.

Edit: Just ja, du hade redan köpt och installerat dessa. Jag säger fortfarande samma sak. Bevaka och se. Det viktiga är ju att fukt från bostaden inte vandrar upp mot vinden. Har du ett undertryck på vinden finns ju den risken.
 
  • Gilla
Naren79
  • Laddar…
Du har helt rätt i att mäta är det bästa. Jag hade tänkt att köpa några smarta hem sensorer för att kontinuerligt mäta men inte prioriterat det ännu.

Känns som att jag redan visste att fukt problemet finns i ett självdragshus där oljepanna är borta. Har även försökt att täta vindsluckan mm. för att få upp så lite fukt på vinden som möjligt.

Glömde säga att jag installerade två minivent där den en suger ut luften och den andra blåser in efter rekommendation från tillverkaren.

Finns det några mätvärden som jag ska hålla koll på? Trycket och fukten är de viktiga eller något mer?
 
N Naren79 skrev:
Du har helt rätt i att mäta är det bästa. Jag hade tänkt att köpa några smarta hem sensorer för att kontinuerligt mäta men inte prioriterat det ännu.

Känns som att jag redan visste att fukt problemet finns i ett självdragshus där oljepanna är borta. Har även försökt att täta vindsluckan mm. för att få upp så lite fukt på vinden som möjligt.

Glömde säga att jag installerade två minivent där den en suger ut luften och den andra blåser in efter rekommendation från tillverkaren.

Finns det några mätvärden som jag ska hålla koll på? Trycket och fukten är de viktiga eller något mer?
Känns som att du har koll på läget då. Dubbla fläktar var ju bra. RF räcker nog med att hålla koll på, känner inte till något mer som kan hjälpa.

Jag bor själv i en 70-talskåk där tidigare ägarna hade problem med att inneluft kom upp på vinden. De hade början till svartmögel på vinden. Fick aldrig någon bra bild över i vilken ordning saker och ting skedde. Men det som gjordes var tilläggsisolering vind, installera mekanisk frånluft i badrum och tvättstuga, leta läckor med hjälp av rökpatron och åtgärda dessa, samt behandla den mögelpåväxt som fanns. Efter det blev det bra klimat uppe på kallvinden. Idag finns ingen forcering av ventilation på vinden.
 
Nu har jag gjort de första mätningarna av luftfuktigheten, gjordes med billiga smarta hem Tuya sensorer köpta på Amazon. Tog med referens från en som ligger på altanen under taket mot huskroppen.

Vinden är alltid varmast och torrast, känns bra i ett regnigt Sverige
 
  • Skärmavbild av app som visar temperatur, luftfuktighet, och PM2.5-data över tid på olika platser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En graf över temperatur och luftfuktighet i augusti 2023, varierande över tiden, visas i en app.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.