• Gilla
Vispen74
  • Laddar…
A
Vilket otroligt inte vackert hus, ser som hämtat ur något 80-tals-industriområde i en svensk småstad som kämpar för att hindra ännu större avfolkning.

När jag blir världsdiktator förbjuds detta fula hus direkt, och arkitekten sätts i husarrest utan möjlighet till kommunikation med omvärlden.*


















* Skojar bara, jag har inga tankar på att bli diktator eller fängsla någon.
 
  • Gilla
  • Haha
Cramse och 4 till
  • Laddar…
Ganska likt en padelhall som finns i min hemstad. Inget jag skulle vilja ha men det finns förstås folk som gillar sånt här.
Dyrt var det också. Bara tillvalen är värt lika mycket som mitt hus 😃
 
  • Gilla
Carl Johansson och 3 till
  • Laddar…
Angående tjocklek på isoleringen, jag är ganska säker på att det är 250 mm, inte 450 mm som det står i artikeln.
 
  • Gilla
Vispen74
  • Laddar…
Fulkemisten
Är det här "betalt samarbete"? Eller har jag missat var det framgår?!?

Att huset skulle vara "under luppen" som påstås i ingressen i skrivande stund har jag svårt att hålla med om. Vad är är det här för testserie egentligen? Personligen skulle jag se en ordentlig redogörelse för hur huset är uppbyggt rent byggnadstekniskt och med vilka typer av material?

Skulle önska ett kollosalt mycket bättre "test" än det här, hästlängder i nivå över exempelvis verktygstesten här på BH som ändå är relativt informativa i en del fall.

Ett hus för många miljoner kronor är väl ett större och kanske viktigare inköp för många än vad ett verktyg för några hundra- eller tusenlappar är för det flesta får man hoppas?

Vad har t ex just detta huset för typ av fönster? Takbeläggning? Regelkonstruktion? Takstolar? Ytterpanel? Vad rekommenderar tillverkaren för typ av platta? Hur ser köldbryggorna ut om man filmar huset med värmekamera en kall vinterdag? Osv, osv...

Jag tror många presumtiva husköpare skulle uppskatta undersökande journalistik mer än den här reklamen?
 
Redigerat:
  • Gilla
MetteKson och 8 till
  • Laddar…
450mm isolering kan ju omöjligt stämma, det ser man ju tydligt på bilderna att väggarna är ungefär runt 30cm tjocka totalt sett från gips till luftspalt bakom fasadpanel. Vore det 450mm isolering skulle en avsevärd del av boytan försvinna tex i hörnen och det är tydligt att det inte är så.
 
  • Gilla
Vispen74 och 1 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
450mm isolering kan ju omöjligt stämma, det ser man ju tydligt på bilderna att väggarna är ungefär runt 30cm tjocka totalt sett från gips till luftspalt bakom fasadpanel. Vore det 450mm isolering skulle en avsevärd del av boytan försvinna tex i hörnen och det är tydligt att det inte är så.
Jag reagerade också på det, måste vara ett missförstånd.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Är det här "betalt samarbete"? Eller har jag missat var det framgår?!?

Att huset skulle vara "under luppen" som påstås i ingressen i skrivande stund har jag svårt att hålla med om. Vad är är det här för testserie egentligen? Personligen skulle jag se en ordentlig redogörelse för hur huset är uppbyggt rent byggnadstekniskt och med vilka typer av material?

Skulle önska ett kollosalt mycket bättre "test" än det här, hästlängder i nivå över exempelvis verktygstesten här på BH som ändå är relativt informativa i en del fall.

Ett hus för många miljoner kronor är väl ett större och kanske viktigare inköp för många än vad ett verktyg för några hundra- eller tusenlappar är för det flesta får man hoppas?

Vad har t ex just detta huset för typ av fönster? Takbeläggning? Regelkonstruktion? Takstolar? Ytterpanel? Vad rekommenderar tillverkaren för typ av platta? Hur ser köldbryggorna ut om man filmar huset med värmekamera en kall vinterdag? Osv, osv...

Jag tror många presumtiva husköpare skulle uppskatta undersökande journalistik mer än den här reklamen?
Beredd att hålla med!
Saker som verkligen påverkar husets livslängd och kvalité i långa loppet.
Är kontrakterade företag för grävning/gjutning av plattan t.ex. insatta i val av förberedande radonåtgärder om tomten ligger i riskområde. Finns många saker man kan göra snyggt om man tar med det från start.
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Är det här "betalt samarbete"? Eller har jag missat var det framgår?!?
Jag tror de arbetat av en tre fyra modulhus tillverkare vid det här laget. Finns fler artiklar i serien.
 
Vad fick cointainerdesignfirman i royalty?
 
Fulkemisten Fulkemisten skrev:
Är det här "betalt samarbete"? Eller har jag missat var det framgår?!?

Att huset skulle vara "under luppen" som påstås i ingressen i skrivande stund har jag svårt att hålla med om. Vad är är det här för testserie egentligen? Personligen skulle jag se en ordentlig redogörelse för hur huset är uppbyggt rent byggnadstekniskt och med vilka typer av material?

Skulle önska ett kollosalt mycket bättre "test" än det här, hästlängder i nivå över exempelvis verktygstesten här på BH som ändå är relativt informativa i en del fall.

Ett hus för många miljoner kronor är väl ett större och kanske viktigare inköp för många än vad ett verktyg för några hundra- eller tusenlappar är för det flesta får man hoppas?

Vad har t ex just detta huset för typ av fönster? Takbeläggning? Regelkonstruktion? Takstolar? Ytterpanel? Vad rekommenderar tillverkaren för typ av platta? Hur ser köldbryggorna ut om man filmar huset med värmekamera en kall vinterdag? Osv, osv...

Jag tror många presumtiva husköpare skulle uppskatta undersökande journalistik mer än den här reklamen?
Nej, det är inte ett betalt samarbete. En vanlig konsument (familj) säger vad de tycker om husen, utifrån vad byggnadsingenjören säger att de bör vara vaksamma på i ett visninghus.

Vi har andra artiklar som går igenom konstruktionerna och jämför dem hos hustillverkare. I vår jämförelse hustillverkare kan du jämföra isoleringstjocklekar och allt vi har kunnat hitta för varje hustillverkare: https://www.byggahus.se/hustillverkare/jamfor/alla

https://www.byggahus.se/jamforelse-hustillverkare-2019-rad-och-anvisningar
 
  • Gilla
Arisalo och 3 till
  • Laddar…
K kurlakarl skrev:
450mm isolering kan ju omöjligt stämma, det ser man ju tydligt på bilderna att väggarna är ungefär runt 30cm tjocka totalt sett från gips till luftspalt bakom fasadpanel. Vore det 450mm isolering skulle en avsevärd del av boytan försvinna tex i hörnen och det är tydligt att det inte är så.
Vid en snabb googling so får man detta jag har nedan, Så något har nog blivit knasigt.

Isolering​

Tjocklek isolering grund300 mm
Tjocklek isolering yttervägg250 mm
Isoleringsmaterial ytterväggMineralull
Tjocklek isolering tak450 mm
Isoleringsmaterial takStenull
Skivor eller lösull takLösull
 
  • Gilla
Arisalo och 2 till
  • Laddar…
Niklasloow Niklasloow skrev:
Vid en snabb googling so får man detta jag har nedan, Så något har nog blivit knasigt.

Isolering​

Tjocklek isolering grund300 mm
Tjocklek isolering yttervägg250 mm
Isoleringsmaterial ytterväggMineralull
Tjocklek isolering tak450 mm
Isoleringsmaterial takStenull
Skivor eller lösull takLösull
Var hittade du det? På hustillverkarens hemsida lyckades bara hitta generella uttryck som energieffektivt klimatskal och liknande, ingen tydlig spec som du fått fram.
 
Det är 250 mm (regelverket är 220 mm + 30 mm västkustskiva).
 
Vad som är bra arkitektur är förstås personligt och det här påminner enligt mig om oftast billigt byggda och inte så vackra radhus från första halvan av 70-talet. Jag är mer förbryllad över planlösningen, och den är absolut inte unik för detta hus. Hur många tycker det är praktiskt med tvättstuga på ett våningsplan och samtliga sovrum inklusive all klädförvaring (bla en stor klk) på ett annat våningsplan? Där det andra våningsplanet antagligen också är där samtliga boende i huset klär på/av sig. Mycket onödigt spring i trappor för att förflytta smutsiga och rena kläder.
 
  • Gilla
rosen.johansson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.