W Wrongthinker skrev:
Hej, min mormor bor i en enplansvilla med 4 rum och kök…
Jag köpte ett dödsbo vintern -14. Husets var dåligt isolerat, direktverkande el, inga energibesparande åtgärder hade utförts sedan huset byggdes bo/biyta = 90+130 Första månaden när fastigheten var i min ägo fick jag en faktura för elen (det var en beräkning på den tidigare ägarens förbrukning) ramlade nästan baklänges när jag läste den. Hon hade en förbrukning på 8000kWh bara i december månad. Ensam änka i huset. Idag har jag en årlig förbrukning på 13400kWh (med spabad igång 24/7) och huset har byggts ut till 170+130. Men då har jag också sett över mer eller mindre allt.

Att det huset drar 25000kWh verkar inte så chockerande för mig iaf.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
C C.Ö skrev:
Den var helt ny, men en Gree.
Måhända är kalibreringen inte het rätt i termostaten. Jag hade 2 värmepumpar i ett tidigare hus( en per våning )
Fick ställa det ena 2 C över önskad temperatur och den andra 2 C under för att få det "lagom".
Kan också påverkas av hur innomhusdelen är monterad, ( högt eller lågt )
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Har inte läst alla svar. Men vi kapade elförbrukningen till vår villa med ca 10mWh/år när vi flyttade in.
Tanten som bodde här innan hade en 15 år gammal luft/luftpump på 28 grader, fristående elradiatorer i varje rum och elgolvvärme i badrummet.
Är man på äldre dagar, kanske värmen är en del av den komforten som behövs, men att lösa det med elradiatorer är bland det minst energieffektiva du kan göra. Se till att tanten använder sin luftvärmepump är den bästa början ni kan göra.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
W Wrongthinker skrev:
Tack för svar.
Hur ska jag stänga av golvvärmen ? Finns ingen knapp till det i badrummet
Jodå, finns en termostat någonstans i rummet, kan även sitta utanför men normalt sitter den vid strömbrytaren till lyset
 
  • Gilla
Erikdenlille
  • Laddar…
S Slangfil skrev:
ca 10mWh/år
Det är ju inte så mycket.🤔
 
  • Gilla
  • Haha
Uffe A och 9 till
  • Laddar…
Perssel Perssel skrev:
Jodå, finns en termostat någonstans i rummet, kan även sitta utanför men normalt sitter den vid strömbrytaren till lyset
Åter igen - kolla i elcentralen!
 
  • Gilla
Wrongthinker
  • Laddar…
W Wrongthinker skrev:
Hej, min mormor bor i en enplansvilla med 4 rum och kök med en liten tvättstuga/källare , skulle tippa på att huset är runt 110 kvadratmeter.
Huset värms upp genom direktverkande el och hon har även en luftvärmepump installerad i hallen. Denna använder hon dock väldigt sällan då hon inte är så teknisk av sig om man säger så.

Hur som helst så är jag ganska fundersam över hennes totala årsförbrukning som ligger på ca 25 000 kWh per år.
Hon bor ensam i huset och har inte mycket mer än standard saker som diskmaskin, kyl/frys/ spis/ tv och en tvättmaskin. Inga mobiler eller datorer eller liknande. Hon är väldigt noga med att släcka lampor och liknande så är ingen direkt energislösare och som sagt hon använder knappt luftvärmepumpen.

Vad kan det vara som drar så mycket ström? Vitvarorna är inte direkt nya men dem är inte uråldriga heller och har pratat med släktingar och bekanta som har lägre förbrukning trots med många fler personer i hushållet.
Jag vet att hon har golvvärme i ett av badrummen , och jag har inte lyckats hitta något sätt att stänga av den , den står på trots att lampan är släckt därinne även nu mitt i sommaren.
Kan det vara denna som är boven?
Någon som har några tips på hur jag ska gå tillväga för att lista ut vad problemet är och sänka förbrukningen ? Har varit i kontakt med hennes el bolag och dem tyckte det lät högt men mer kunde dem inte säga eller göra.
Eller är det kanske helt normalt med en sån här förbrukning , är själv inte så insatt då jag bor i lägenhet.
Tacksam för alla svar och för er tid!
uppvärmning drar mycket el.
 
W Wrongthinker skrev:
Hej, min mormor bor i en enplansvilla med 4 rum och kök med en liten tvättstuga/källare , skulle tippa på att huset är runt 110 kvadratmeter.
Huset värms upp genom direktverkande el och hon har även en luftvärmepump installerad i hallen. Denna använder hon dock väldigt sällan då hon inte är så teknisk av sig om man säger så.

Hur som helst så är jag ganska fundersam över hennes totala årsförbrukning som ligger på ca 25 000 kWh per år.
Hon bor ensam i huset och har inte mycket mer än standard saker som diskmaskin, kyl/frys/ spis/ tv och en tvättmaskin. Inga mobiler eller datorer eller liknande. Hon är väldigt noga med att släcka lampor och liknande så är ingen direkt energislösare och som sagt hon använder knappt luftvärmepumpen.

Vad kan det vara som drar så mycket ström? Vitvarorna är inte direkt nya men dem är inte uråldriga heller och har pratat med släktingar och bekanta som har lägre förbrukning trots med många fler personer i hushållet.
Jag vet att hon har golvvärme i ett av badrummen , och jag har inte lyckats hitta något sätt att stänga av den , den står på trots att lampan är släckt därinne även nu mitt i sommaren.
Kan det vara denna som är boven?
Någon som har några tips på hur jag ska gå tillväga för att lista ut vad problemet är och sänka förbrukningen ? Har varit i kontakt med hennes el bolag och dem tyckte det lät högt men mer kunde dem inte säga eller göra.
Eller är det kanske helt normalt med en sån här förbrukning , är själv inte så insatt då jag bor i lägenhet.
Tacksam för alla svar och för er tid!
Du eller någon annan måste hjälpa henne!
1. Leta reda på säkringen som går till golvvärmen. Tag bort den. Golvvärmen drar mycket el. Tag reda på hur man styr golvvärmen. När det blir kallt så sätt in den igen och ha bara lite värme på den.
2. Värm huset med hjälp av luftvärmepumpen. Den bör ge ca 3-4 gånger så mycket värme/ krona jämfört med direktverkande elelement.
Övrigt:
Kontakta kommunens energirådgivare och be denne komma ut och kolla. Gör det snarast; kön kan vara lång.
Kolla även bland vänner och bekanta, detta handlar mycket om erfarenhet och enkel logik.
Lycka till!
 
  • Gilla
Wrongthinker
  • Laddar…
Hur gammalt är huset ? ..det påverkar ju mycket, iaf om det är gammalt och inte tilläggsisolerat.

Med det sagt har jag som ensamhushåll en årsförbrukning på ca 21000kWh, men då har jag 150kvm boyta med luftvärmepump, och ca 80kvm tvättstuga/förråd/garage som är värmt med direktverkande el.
Dessutom eget vatten och aktiv avfuktning av grund. (påverkar inte mycket på vintern dock)


Men jag håller med de som säger.. PÅ med luftvärmepumpen, finns inget annat du kan göra som ger en så billig och effektiv besparing.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 4 till
  • Laddar…
För att luftvärmepumpen skall på bäst spridning av värme är ventiler superbra. Finns friskluftsventiler så det kommer in svalare luft. Då får du automatiskt cirkulation på luften och faktiskt varmare, speciellt i rummen längst bort.
Sedan finns värmeförflyttare för att sprida värmen mellan rummen.
Svårt att tro hur bra det är med ventiler och värmeförflyttare innan man provat.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
J jani84 skrev:
Jag köpte ett dödsbo vintern -14. Husets var dåligt isolerat, direktverkande el, inga energibesparande åtgärder hade utförts sedan huset byggdes bo/biyta = 90+130 Första månaden när fastigheten var i min ägo fick jag en faktura för elen (det var en beräkning på den tidigare ägarens förbrukning) ramlade nästan baklänges när jag läste den. Hon hade en förbrukning på 8000kWh bara i december månad. Ensam änka i huset. Idag har jag en årlig förbrukning på 13400kWh (med spabad igång 24/7) och huset har byggts ut till 170+130. Men då har jag också sett över mer eller mindre allt.

Att det huset drar 25000kWh verkar inte så chockerande för mig iaf.
Tack för svar. Vad för åtgärder har du vidtagit för att sänka din förbrukning så mycket?
 
  • Gilla
Nissegnu77
  • Laddar…
Fiskebäck1 Fiskebäck1 skrev:
För att luftvärmepumpen skall på bäst spridning av värme är ventiler superbra. Finns friskluftsventiler så det kommer in svalare luft. Då får du automatiskt cirkulation på luften och faktiskt varmare, speciellt i rummen längst bort.
Sedan finns värmeförflyttare för att sprida värmen mellan rummen.
Svårt att tro hur bra det är med ventiler och värmeförflyttare innan man provat.
Hur ska man göra med luftvärmepumpen under hösten/vintern då. Ska den stå på hela tiden eller?
 
S Slangfil skrev:
Har inte läst alla svar. Men vi kapade elförbrukningen till vår villa med ca 10mWh/år när vi flyttade in.
Tanten som bodde här innan hade en 15 år gammal luft/luftpump på 28 grader, fristående elradiatorer i varje rum och elgolvvärme i badrummet.
Är man på äldre dagar, kanske värmen är en del av den komforten som behövs, men att lösa det med elradiatorer är bland det minst energieffektiva du kan göra. Se till att tanten använder sin luftvärmepump är den bästa början ni kan göra.
Vad gjorde du för att få ner förbrukningen hos dig ?
 
J JonasSun skrev:
Åter igen - kolla i elcentralen!
Har kollat i elcentralen , finns 18 proppar men endast 12 st är märkta och ingen av dem märkta står det något om golvvärme på , finns ingen termostat i badrummet eller utanför. Får väl dra ut propparna och testa mig fram till vilken som är till golvvärmen
 
E etompau skrev:
25 000 kWh/år för ett enpersonshushåll är en hög förbrukning.
Kanske har hon en hög innetemperatur (över 21-22 gr,)? Var i landet ligger huset?

Golvvärme kan dra en del, men tveksam om det kan göra så mycket.
Om det är en golvvärmetermostat som spökar så bör den bytas ut. Ta en bild på grejorna.


Maximera användandet av värmepumpen och stäng så många elelement som är möjligt.
Huset ligger i Bohuslän, hon gillar nog att ha det varmt hemma, brukar ligga runt 24 grader där omkring. Finns ingen termostat till golvvärmen och ingen propp i skåpet är märkt "golvvärme" eller dylikt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.