Håller på och renoverar huset mitt i Kanada som är nästan 100år. Huset har haft en aluminium fasad tidigare men ska nu sätta på en träfasad så vi tog av den. Under aluminium fasaden så sitter det är fasad av fejkad tegelsten, har ingen aning när den kom till om det kanske var när huset byggdes 1927 eller senare, känns lite som 40-50tal.

I vilket fall så är isoleringen bakom gammal och full av musbajs och annat så nu har byggaren frågat om vi vill ta bort den gamla fasaden och isolera om innan vi sätter in nya fönster och den nya fasaden. Tydligen skulle det hjälpa till (göra det enklare) med tätningen av de nya fönstren men men det skulle kosta runt 70000-80000 mer totalt. Tänkte kolla lite om vad ni tycker här, är det värt pengarna att ta bort den gamla fasaden och isolera om? Tänker väl en del på luftkvalitet men framförallt på värmen på vintern så det ofta är -30 till -40 här (men elen är billig).

Lägger upp en bild på hur en del av innerväggen såg ut när dom frilade den. Samt en bild på den gamla fasaden. Det var långt ifrån det värsta då dom på ett annat ställe sa att dom nästan fick sätta på sig masker för det var så mycket musbajs hah i vilket fall tacksam för råd och ideer ifrån folk som vet mer än mig om detta.
 
  • Inre vägg under renovering, exponerad isolering, fönster, träd utanför, papperskorg, delvis avskalad tapet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Del av en byggnad synlig genom bilfönster, tegelvägg, fönster, byggskyltar, pågående konstruktionsarbete, ställning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag skulle ha tagit bort allt och isolerat om på nytt. Det känns säkrast, tätast och mest energieffektivt.
 
E Einh skrev:
Jag skulle ha tagit bort allt och isolerat om på nytt. Det känns säkrast, tätast och mest energieffektivt.
Det är dock inte du som behöver betala 70-80k extra 😃
Men känns ändå som det behöver göras. Jag är dock ingen expert i ämnet, men låter ju inte så kul att bygga in musbajs och halvdan isolering..
 
Du kan ju också fundera på om du vill tilläggsisolera på utsidan. Väggen ser ganska tunn ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.