Hej
Jag har ett fritidshus där hela nedervåningen (50/60kvm) består av elvärmeslingor. Jag kan styra dessa på distans men och undrar om någon vet hur stora temperaturskillnader ett hus klarar och mår bra av? Ifall elen blir dyr i vinter igen leker jag med tanken att värma upp ordentlig på natten (kanske 22grader) och sedan låta det kylas ner under dagen till kanske minimum 10grader. Vill senil huset klarar att alstra så mycket värme så att temperaturen står sig över de dyraste timmarna på det som värmts upp på natten tex. Någon som testat eller har erfarenhet?
Tacksam för svar
Stefan
 
B
Försäkringsbolag brukar ofta rekommendera en mintemp, ibland så högt som 15c. Men det beror ju på hur rören är dragna i huset, och hur isoleringen ser ut. Tror 10c räcker rätt bra.

Om du ökar till 22c så ökar energiförbrukningen rätt mycket. Och med tanke på elöverföringsavgifter o skatt så ska man nog inte styra alltför hårt, eftersom det leder till ökad elförbrukning (i alla fall om man har en mintemp man aldrig går under).

Du kan ju börja med att slå av värmen mellan 06-09, och kanske 17-20 på kvällen och se hur mycket temperaturen hinner sjunka vintertid?
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
S SteffeTitmus skrev:
Hej
Jag har ett fritidshus där hela nedervåningen (50/60kvm) består av elvärmeslingor. Jag kan styra dessa på distans men och undrar om någon vet hur stora temperaturskillnader ett hus klarar och mår bra av? Ifall elen blir dyr i vinter igen leker jag med tanken att värma upp ordentlig på natten (kanske 22grader) och sedan låta det kylas ner under dagen till kanske minimum 10grader. Vill senil huset klarar att alstra så mycket värme så att temperaturen står sig över de dyraste timmarna på det som värmts upp på natten tex. Någon som testat eller har erfarenhet?
Tacksam för svar
Stefan
Om du bekymrar dig för elförbrukningen och elkostnaden så borde du skaffa en luftluftvärmepump. De brukar ha ett läge för underhållsvärme på 8-10 °C. Det blir riktigt energisnålt och det är så de flesta gör med fritidshus. Elslingorna kan stå som back-up på 5-6 °C så det inte fryser.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Finns det vatten i huset? När är det byggt?
 
Det är ett relativt modernt hus. Byggt 90 men helt nyrenoverat med nydraget el, vatten mm. Vatten finns.
 
Då hade inte jag experimenterat för mycket med varierande temperatur utan skaffat en billigare värmekälla som kan hålla en lagom grundtemperatur.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Ok. Tack för svar! Jag kör säkra före osäkra.
 
Jag kör golvvärmen (direktverkande vattenburen el) mellan 00.30 och 04.00 i mitt fritidshus när det är obebott. Elpatronen är på 6 kW och det räcker för att hålla minst 10 grader. Huset är på ca 100 m2, nybyggt, välisolerat och har betongplatta så trots att värmen bara går 3.5 timme så uppstår inga temperatursvängningar i huset.
Inför ett besök kan jag öka upp gångtiden på elpatronen med en app i telefonen.
 
  • Gilla
CykelPer och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.