P
Hej!

Är det någon kunnig på området som vet på ett ungefär hur gamla avloppsstammar för kök respektive badrum i gjutjärn kan bli? Över hundra år i hårt ansatta lokaler?
 
Har för mig att teknisk livslängd är räknad till 30-50 år. Men som allt annat beror det på. Finns säkert dom som hade problem efter 10 år och någon som har hundra år gamla rör utan problem.

Filma så vet man så myclet man kan få reda på utan att riva fram rören.
 
P
P Prodigys skrev:
Har för mig att teknisk livslängd är räknad till 30-50 år. Men som allt annat beror det på. Finns säkert dom som hade problem efter 10 år och någon som har hundra år gamla rör utan problem.

Filma så vet man så myclet man kan få reda på utan att riva fram rören.
Hej!

Här gäller det en fastighetsägare som nu gjort ett stambyte utan att ta ev. asbestprover. Han menar på att rören är från 1915-talet och därför inte var isolerade med asbest. Jag frågade hur de kunde hålla så länge med tanke på att det är en byggnad som många rör sig i och han sa att vattnet i toaletterna spolar rent avloppsstammarna i badrum, och att fettet i avloppsstammarna i köket fungerar som isolering och skyddar rören. För mig låter det osannolikt med tanke på att de flesta kåkar med samma årtal har stammar bytta åtminstone på 1970- eller 1980-talet...
 
Är väl ingen som isolerar avloppsrör? Varför skulle där finnas asbest, oavsett årtal
 
  • Gilla
Dennis Brice1 och 1 till
  • Laddar…
Det är ingenting orimligt att de skulle hålla så länge även om de ofta går sönder tidigare. Förr kunde man även byta ut en bit av stammen utan att byta hela. Men är avloppsstammarna isolerade? Eller är det värmeledningsrör som också byts? Jag blir lite förvånad över att det skulle finnas asbest i avloppsstammar även om de vore nyare.
 
Claes Sörmland
Vi har sträckor med så gamla gjutjärnsrör i BRFen. De är rätt skraltiga nu.

Men de gamla gjutjärnsrören från 1900-talets början var av en bättre kvalitet och tjockare än de som kom senare. Gjutjärnsrör slits genom att de galvaniskt rostar sönder p g a kolpartiklar i godset från tillverkligen. Kanske är det så att de äldre gjutjärnrören helt enkelt också har mindre galvanisk korrosion? Det är alltså inte att avloppsvattnet i sig sliter på dem, det fungerar bara som elektrolyt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
B
Vi fick läcka i våra gjutjärnsrör. De höll knappt 70år. Stora delar av rören såg fina ut, men det var dåligt i någon skarv som börja läcka.

Kökets avlopp gav sig. Vill minnas att de sa något om att kemikalier eller diskmedel förkortade livslängden på dem, när jag pratade med försäkringsbolaget. Men jag kanske minns fel, det var över 10år sedan.

Jag har bara sett isolering inomhus på avloppsrör av plast. Men då har det varit i ljuddämpande syfte. Gjutjärn är ju tyngre, och det blir inte samma ljudproblematik.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
De kan hålla länge, de kan gå sönder snabbt.
Som Claes nämner så har äldre rör ofta en högre kvalitet. Är hela anläggningen 115 år är det dock osannolikt men inte omöjligt att exakt allt är original, utan man kan ha lappat och lagat efter behov. Bara för att en rördel går sönder betyder det inte att allt måste bytas direkt, utan ofta lappar man och lagar till dess skadorna kommer för ofta eller det inte bedöms lönsamt att fortsätta lappa och laga.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Asbest har mig veterligen aldrig använts i samband med specifikt avlopp utan brukar mer vara relaterat till ventilation, dricksvatten, mattlim mm. Men jag vet ju inte allt.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Vi har bytt undan för undan i vårt hus i olika renoveringar. Enl dokumentation drogs rören 1926 och det sista under källargolvet böts förra året. Egentligen var större delen av rören hela men ett par hade spruckit och under källargolvet fanns några skarvar som inte var täta längre.
Men jag förstår inte vad asbest har med saken att göra?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Man brukar säga att den tekniska livslängden är ca 50 år, men det har funnits gjutjärnsrör av väldigt varierande kvalitet. En del kanske höll 25 år och andra 75 år.
Sen beror det ofta på om de utsatts för fukt utifrån och påfrestingar av att huset sätter sig.

Av naturliga orsaker så var ofta de rören som tillverkades under andra världskriget av sämre kvalitet, då mycket råmaterial gick åt till krigsindustrin.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Hus byggt 1926 som fick nya rör tidigt 70tal bortsett från 1 m upp från bottenplattan.. På 90talet renoverades och klinkades hela källaren och samtidigt byttes borrenplattans gjutjärnsrör. Enligt rörisen var de faktiskt i ganska gott skick, 70 år gamla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.