Hej!

Som många andra i söndags så hade vi översvämning i hela källaren. Vi har kontakt med försäkringsbolaget. Vi har tagit upp alla saker och torkat så gott det går. Vi har pumpat ut vatten, våtdammsugit och sedan har det stått avfuktare sedan dess.

Nu undrar jag om vi verkligen kommer få någon ersättning från försäkringsbolaget. Vattnet kom troligtvis in från väggar och golv. Någon som har erfarenhet av detta och vet hur de brukar göra?
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
BirgitS
Väldigt många som har haft översvämningar i samband med skyfall har fått ersättning.
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Väldigt många som har haft översvämningar i samband med skyfall har fått ersättning.
Även om vattnet kommit in genom väggar och golv? Jag förstod det som force majore.
 
BirgitS
När det gäller force majore borde det inte spela någon roll om vattnet kommer upp i golvbrunnarna eller genom väggarna.
 
  • Gilla
Zelda1
  • Laddar…
Vad står det i villkoren för din försäkring?
Så här skriver Dina, och det verkar vara ganska lika hos andra bolag:

"Om du har en Villaförsäkring eller en Fritidshusförsäkring hos oss så omfattar de skador som har uppstått till följd av översvämning eller skyfall om vatten strömmar direkt in i huset via exempelvis en ventil eller dörröppning eller när vatten trängt upp ur avloppet. Med skyfall menas regn med en intensitet om minst en milimeter per minut eller 50 milimeter per dygn. Vi ersätter bland annat:
- Vattenskador på byggnader.
- Saker som blivit vattenskadade till följd av översvämning (ersätts genom hemförsäkringen)."


Så det är väl bara att hävda att det har kommit vatten genom exempelvis en ventil, dörröppning eller avloppet.
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
useless useless skrev:
Vad står det i villkoren för din försäkring?
Så här skriver Dina, och det verkar vara ganska lika hos andra bolag:

"Om du har en Villaförsäkring eller en Fritidshusförsäkring hos oss så omfattar de skador som har uppstått till följd av översvämning eller skyfall om vatten strömmar direkt in i huset via exempelvis en ventil eller dörröppning eller när vatten trängt upp ur avloppet. Med skyfall menas regn med en intensitet om minst en milimeter per minut eller 50 milimeter per dygn. Vi ersätter bland annat:
- Vattenskador på byggnader.
- Saker som blivit vattenskadade till följd av översvämning (ersätts genom hemförsäkringen)."


Så det är väl bara att hävda att det har kommit vatten genom exempelvis en ventil, dörröppning eller avloppet.
Jag har tyvärr redan sagt att jag tror att det kommit från väggar och golv när de frågade vid första samtalet.
 
B
Men när du säger att det kom från golvet, var det inte avloppet som det kom in bakvägen? Det låter ju konstigt om du har andra hål i golvet som vatten kan komma in i?
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Men när du säger att det kom från golvet, var det inte avloppet som det kom in bakvägen? Det låter ju konstigt om du har andra hål i golvet som vatten kan komma in i?
Vad menar du med att det kom in bakvägen?
Rummen med brunn fanns det ingen sjö i utan där hade vattnet åkt ner i brunnarna. Sedan var vattnet klart och det luktade inte "avlopp".
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
B
Jag trodde helt enkelt det var nån golvbrunn i källaren som svämmat över. Det är ganska vanligt att det blir så pga dagvatten som trycker in i avloppsystemet, och sedan in i källaren när nivån i avloppssystemet blir för hög.

I de tillfällena är det ofta ganska klart vatten.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Det finns säkert någon öppning där "vatten strömmar direkt in i huset". Du måste se möjligheterna.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Jag trodde helt enkelt det var nån golvbrunn i källaren som svämmat över. Det är ganska vanligt att det blir så pga dagvatten som trycker in i avloppsystemet, och sedan in i källaren när nivån i avloppssystemet blir för hög.

I de tillfällena är det ofta ganska klart vatten.
Okej. Tack för svar! Då skulle det kunna vara från golvbrunnarna. Det konstiga var ju att vattnet hade åkt ner igen i så fall.
 
Z Zelda1 skrev:
Vad menar du med att det kom in bakvägen?
Rummen med brunn fanns det ingen sjö i utan där hade vattnet åkt ner i brunnarna. Sedan var vattnet klart och det luktade inte "avlopp".
Jag fick inträngning i golvbrunnar och översvämmad tröskel i källaringången.

Mina stuprör är ihopkopplade med golvbrunnarna och spygatt i källaringång.

Som tur var har jag en länspump som räckte till för att hålla det någorlunda under kontroll.

Toalett/kök/dusch har egna ledningar som inte hänger ihop med dagvatten och går direkt till trekammarbrunn.
 
  • Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Det finns säkert någon öppning där "vatten strömmar direkt in i huset". Du måste se möjligheterna.
Ja, jag har funderat på om det inte kom från källardörren ändå.
 
  • Gilla
Missad
  • Laddar…
D Dilato skrev:
Jag fick inträngning i golvbrunn och översvämmad tröskel i källaringången.

Mina stuprör är ihopkopplade med golvbrunnarna och spygatt i källaringång.

Som tur var har jag en länspump som räckte till för att hålla det någorlunda under kontroll.

Toalett/kök/dusch har egna ledningar som inte hänger ihop med dagvatten och går direkt till trekammarbrunn.
Fick du ersättning?
 
B
Z Zelda1 skrev:
Okej. Tack för svar! Då skulle det kunna vara från golvbrunnarna. Det konstiga var ju att vattnet hade åkt ner igen i så fall.
Vårt avloppssystem sväljer en hel del vatten, men när det regnade som värst i somras så var ju nivån i min utgående avloppsbrunn bara 2dm från golvet i källaren. Men några timmar senare så var det runt 4dm höjdskillnad.

Det kan ju tillfälligt svämmat över hos dig, och sedan när det regnar mindre så sjunker det undan i avloppssystemet. Och försvinner från de rum som hade golvbrunn.

Jag bara spekulerar, känns lite svårt att förstå hur det kan komma in annars... men jag har ju inte ens sett ditt hus.
 
  • Gilla
Missad och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.