Behöver skarva elen till uttag bakom panelen men hittar ingen så smal Kopplingsdosa, väggen är betong, kan man göra så här + fästa kabeln i betongen?
 
  • Eluttag under installation, öppen vägg, elledningar kopplade med wagoklämmor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Byggarbetsplats med exponerade elektriska ledningar och anslutningsklämmor, vid en ofärdig vägg och regel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Oavslutat eluttag i betongvägg med lösa kablar och en RJ45-kontakt; säkerhetsrisk, behov av elektrikerarbeten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoveringsprojekt med halvfärdig träpanelvägg, isoleringsmaterial synligt, verktyg utspridda på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renovering pågår, träpanel halvvägs, verktyg på golv, oavslutad vägg, elektriskt arbete synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Nej. Du måste ha en dosa som är åtkomlig eller byta ut hela kabeln så du slipper skarven.
 
tommib
Nej.

Man bilar ett hål i betongen som rymmer dosan. Tänk på att den måste vara åtkomlig, dvs inte gömd bakom panelen.

Ett mycket lättare sätt är troligen att dra ur dessa ledare helt och dra om matningen från ett lämpligare ställe.

Du får inte heller montera uttaget utan dosa runt. Om du inte kan få in en dosa använder du ett utanpåliggande uttag.

Edit: Spännande med blå skyddsjord... Dem där anläggningen skulle nog behöva ses över mer.
 
Redigerat:
Ok! Dra om blir nog svårt, får nog bila upp och försöka hyvla ner dosan för kontakten.
Om man lägger el rör är det ok då den biten ner till kontakten?
 
tommib
Nja, kabel får visserligen ligga löst men det är inte en bra idé. Du måste som sagt ha dosa vid eluttaget också. Du bör verkligen inte hålla på och hyvla ner någon dosa, se till att den får plats. Att bila är inte svårt, det är bara jobbigt. Dessutom undrar jag om det där verkligen är betong.
 
  • Gilla
lasseboy
  • Laddar…
tommib tommib skrev:
Nja, kabel får visserligen ligga löst men det är inte en bra idé. Du måste som sagt ha dosa vid eluttaget också. Du bör verkligen inte hålla på och hyvla ner någon dosa, se till att den får plats. Att bila är inte svårt, det är bara jobbigt. Dessutom undrar jag om det där verkligen är betong.
Får knacka ur, fälla in kopplingsdosan och och sätta en utanpåliggande dosa. Alla väggar är betong med puts på i denna lägenhet.
 
T
Jag känner att det här inte kommer bli riktigt bra som det ser ut just nu.

Kabeln som du tejpat upp med silvertejp behöver du ha dragavlastad i båda ändarna. Jag hade nog istället valt att förlägga flexsslang istället och dra i kabeln (eller enklare byta kabeln mot FK) i röret.
Sen ser der ut som du har en kopplingdosa uppe vid taket också, den får du heller inte gömma bakom panelen.
Sen att få till skarvningen hade varit bäst att slippa och istället, som redan skrivit, byta ut kabeln och FKn i hela sin längd. Då slipper du också en dosa mitt på väggen.

Vad är tanken att det ska bli på väggen? Kommer det vara något som döljer dosan hade jag eventuellt kört med en utanpåliggande dosa, dock så måste du se till så att röret som är ingjutet i väggen kommer ut och går in i dosan. Men det är troligen svårare än att bila upp och sätta en infälld dosa.
 
T
Hyvla ner en dosa får man inte göra.
 
tommib
Du kan ju ev spåra i putsen då och skarva röret. Eller hellre gräva fram röret du har idag som garanterat ligger i puts och byta det i sin helhet. Sen drar du i nya ledare. Du har troligen en dosa uppe vid taket.


OBS att anläggningen definitivt behöver en översyn då du har använt blå som skyddsjord. Vet du med säkerhet, och då menar jag följt ledaren i alla dess kopplingspunkter till jordskenan i centralen, att det är skyddsjord? Antaganden om skyddsjord har dödat folk.
 
  • Gilla
TechChad och 1 till
  • Laddar…
tommib
På bilderna ser det för övrigt väldigt mycket ut som lättbetong. Normal betong har inte sådana porer som syns i närbilderna på den otillåtna skarven.
 
  • Gilla
TechChad
  • Laddar…
T
tommib tommib skrev:
På bilderna ser det för övrigt väldigt mycket ut som lättbetong. Normal betong har inte sådana porer som syns i närbilderna på den otillåtna skarven.
Håller med om att det inte ser ut som betong.
 
tommib tommib skrev:
Du kan ju ev spåra i putsen då och skarva röret. Eller hellre gräva fram röret du har idag som garanterat ligger i puts och byta det i sin helhet. Sen drar du i nya ledare. Du har troligen en dosa uppe vid taket.


OBS att anläggningen definitivt behöver en översyn då du har använt blå som skyddsjord. Vet du med säkerhet, och då menar jag följt ledaren i alla dess kopplingspunkter till jordskenan i centralen, att det är skyddsjord? Antaganden om skyddsjord har dödat folk.
Har inte kopplat nått här förutom skarven från väggen ner till infällda kontakten i panelen, kollade bara vad de hade satt som jord och kopplade efter hur det vad med ny kabel med riktiga färger. Får kolla hur man kan lösa detta på bästa sätt. Behöver ström till kylen som ska stå i hörnet. Fattar inte varför de satt en kontakt 1 m upp mitt på väggen.
 
T TechChad skrev:
Jag känner att det här inte kommer bli riktigt bra som det ser ut just nu.

Kabeln som du tejpat upp med silvertejp behöver du ha dragavlastad i båda ändarna. Jag hade nog istället valt att förlägga flexsslang istället och dra i kabeln (eller enklare byta kabeln mot FK) i röret.
Sen ser der ut som du har en kopplingdosa uppe vid taket också, den får du heller inte gömma bakom panelen.
Sen att få till skarvningen hade varit bäst att slippa och istället, som redan skrivit, byta ut kabeln och FKn i hela sin längd. Då slipper du också en dosa mitt på väggen.

Vad är tanken att det ska bli på väggen? Kommer det vara något som döljer dosan hade jag eventuellt kört med en utanpåliggande dosa, dock så måste du se till så att röret som är ingjutet i väggen kommer ut och går in i dosan. Men det är troligen svårare än att bila upp och sätta en infälld dosa.
Panelen ska bara betsas lite, ska va som en fåndvägg typ, i ett litet kök.
 
tommib
Det spelar ingen roll vem som kopplat. När det ser ut sådär kan du inte förutsätta att något alls är rätt och därmed inte heller gå på tidigare inkoppling.

1 m över golv är en helt ok höjd om man hade köksbänken på 85 cm...

Som sagt, din vägg där är åtminstone delvis lättbetong vågar jag påstå.
 
tommib tommib skrev:
Det spelar ingen roll vem som kopplat. När det ser ut sådär kan du inte förutsätta att något alls är rätt och därmed inte heller gå på tidigare inkoppling.

1 m över golv är en helt ok höjd om man hade köksbänken på 85 cm...

Som sagt, din vägg där är åtminstone delvis lättbetong vågar jag påstå.
Köksbänk spis diskho står på motsattvägg.
Har provat kontakten och elen fungerar, men får göra om detta, blir nog att knacka i puts/lättbetongen sen lägga en väggkontakten på panelen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.