Vi har kommit så långt i byggprocessen att vi har skrivit köpkontrakt med hustillverkaren, som i sin tur står i begrepp astt lämna in en bygglovsansökan för vår räkning. Emellertid, vår säljare har ännu inte besökt oss eller sett på vår tomt fastän vi har uttryckt önskemål om detta. Säljaren bor på ca. 15 mils avstånd. Till min fråga; bör inte en säljare vid det här laget ha engagerat sig så pass mycket i vårt miljonprojekt att han skulle ha avlagt ett besök?. Vad säger ni som har erfarenhet av detta?
Georgio
 
Jag tror inte att de har intresse av det, vår säljare kollade inte på tomten förrens det var husresning. Det står i avtalet vad som ingår med tomten, grovschaktning m.m. samt att ni ska hålla farbar väg etc.
Däremot borde kanske KA engagera sig i tomten.
 
När vi skrivit på kontraktet så gick säljaren vidare med sitt och lämnade över alla papper till byggledaren, en säljare är en säljare och hans enda mål är att sälja hus. Man märkte ju direkt att när vi skrivit på pappren så var vi inte intressanta för honom längre, hade vi frågor och i början ringde säljaren så hänvisade han direkt till byggledaren. Det gäller ju att alla överenskommelser finns på papper för säljare har ju en förmåga att glömma alla muntliga men vår säljare var väldigt noga med det gudskelov för annars kunde en del gått snett i processen men då allt fanns skriftligt så löste sig allt ändå.
 
OK bara negativa erfarenheter. Är det detta vi har att förvänta oss eller finns det någon som har haft positiva erfarenheter i detta avseende
Georgio
 
Hade vi velat så hade säkert vår säljare kommit ner och besökt oss. Han kom i alla fall på spontanbesök under byggnationen , det kan i och för sig bero på att vi bara har 4,5 mil från säljkontoret. De som däremot kan vara viktigare att få dit är just KA och den som du anlitar rill grundentreprenad.

Pernilla
 
har all varit på besök. Vissa även hemma då vi har svårt att ordna barnvakt åt våra små. Nu bor vi inte extremt långt bort ca 2½ mil. Så det inverkar naturligtvis. Men just KA har vi inte lyckats fixa än. De har så fullt upp med annat så en liten villa utanför stan intresserar dem inte. Det är ju inte så stor affär som för säljaren heller!!
 
Vår säljare (LB-hus Karlskrona) var och tittade på vår tomt och var kontaktperson för oss fram till byggstartmötet där han lämnade över till byggledaren, allt som sades och bestämdes på detta möte protokollfördes så att det inte skulle bli fel
 
Vi såg det som självklart att hustillverkaren skulle ut till våra tomt. Det huset vi ville ha från början skulle bli för dyrt, dvs nästan omöjligt att bygga, på den tomten. Det är klart skillnad om du köper tomten från hustillverkaren för då får du väl färdiga förslag. Köper du tomten själv och sedan skall ha hus till det, måste du känna till mycket hur och vad som är möjligt.
 
Våran säljare var ut till tomten, detta gjorde att säljaren kunde vara ett stöd i våran process att placera byggnaderna på tomten, uppfart mm. Det är många saker som skall klaffa så ju mer hjälp och stöd man får desto bättre!
I mina ögon så är det oseriöst av en säljare att inte besöka tomten.

Jag skulle aldrig köpa av en säljare som inte besökt tomten! Om inte väldigt speciella omständigheter råder vill säga...
 
Varför vill ni att säljaren nu först ska komma och titta på er tomt. Det låter som att det är försent. Ni har redan skrivit kontrakt utan att säljaren varit där. Vilken är nyttan för er att säljaren åker till tomten?
 
självklart ska säljaren åka ut till tomten,men ta bara dom få som ni verkligen kommer att köpa hus av.
inte alla 27 hussorter ni har kollat på.
jag har varje fall tagit ut värsås,vårgårdahus samt lb hus.
dom har samtliga kollat min tomt.
 
En seriös säljare tar reda på förhålladen på tomten innan man skriver avtalet.
Visst går det att sälja utan platsbesök, men då riskerar man att missa väsentliga saker som tex. möjligheten att ta sig till arbetsplatsen med lastbil, tomtens beskaffenhet, områdets topografi etc.
 
?Kommer inte säljaren alltid till tomten när det är dags att rita ut den? alltså efter kontraktet är skrivet. Eller vem brukar egentligen rita in huset på tomten??
 
Hemmakatten
Jag är SÅÅÅ förundrad. Kommer inte en hussäljare ALLTID till tomten??!! Hur i helsike kan han/hon då sälja ett hus som uppfyller köparens krav och önskemål och passar in på tomten?? Och HUR kan man som köpare av ett hus som kostar flera miljoner överhuvudtaget acceptera dessa säljares attityd??
 
Klart det! Vi bygger i NAcka utanför Sthlm och har haft hussäljare från både Luleåtrakten som Udevalla på besök.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.