Hej, har någon byggt ramp av trä? Jag har aldrig gjort något likande och skulle uppskatta all hjälp. Vi hade tidigare en kortare "träbrygga" men jag rivet ner den då vi behöver en ramp. Mycket nära familjevän har nämligen fått MS och blivit rullstolsbunden och jag vill göra det lättare/smidare för henne att hälsa på oss.

Bild 1 visar hur det ser ut idag. Och var rampen skall vara när det är klar.

Bild 2 visar de utmaningar som finns.

Utmaning nr 1. Först är utmaningen är att det är nivåskillnad mellan stenplattorna och asfalten. Eftersom man hade kopplat vattenrännan under träbryggan som fanns innan har man valt att sänka asfalten för att vattnet skall rinna ner till gatan som finns nedanför. Se rödmarkering för exakt plats på bilden.

Tänkt lösning: För att jämna till nivåskillnaden tänkte jag gjuta betong. Det är för att jämna till nivån mellan stenplattorna och rampen. Rännan kommer försöka leda ut på sidan av rampen som bilden visar.

Bild 3 och 4. Annan STOR utmaning som jag står inför, eftersom jag inte gjort det här innan är hur jag skall få till rätt vinkel och grad på rampen. Det här är så grundläggande och enkel men jag vet inte alls hur jag skall göra.

Bild 3 De områden som kommer behöva ha vinkel och och behöver sågas rätt så rampen hamnar rätt. Hur räknar jag ut det?

Bild 4: Hämtat från nätet, visar tydligare vad jag menar. Hur vet jag hur den delen skall sågas till, jag tror det avgör även lutningen på rampen senare?

Uppskattar allt hjälp.
 
  • Olika sorters markbeläggning möts vid en trappa till ett hus. Ojämn, lappad övergång mellan plattor och asfalt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Stenläggning, träveranda, röda och beige markplattor, markeringar i rött, ojämn kant, grå himmel.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Handritad skiss visar perspektiv med linjer mot horisonten och fråga om vinkel noterad.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trähörn av byggnad, rödmålat och obehandlat trä, grus i bakgrunden, närbild, snickeridetaljer, vinkelrätt perspektiv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
Nivåskillnaden fixar du genom att bygga längre ben på den lägre sidan och att göra rampen något längre där. Det finns ingen anledning att hela rampen måste vila på marken.

Vinkeln i förhållsnde till valda mått får du fram här https://dataverktyg.se/triangel
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Z z_bumbi skrev:
Nivåskillnaden fixar du genom att bygga längre ben på den lägre sidan och att göra rampen något längre där. Det finns ingen anledning att hela rampen måste vila på marken.

Vinkeln i förhållsnde till valda mått får du fram här [länk]
Z z_bumbi skrev:
Nivåskillnaden fixar du genom att bygga längre ben på den lägre sidan och att göra rampen något längre där. Det finns ingen anledning att hela rampen måste vila på marken.

Vinkeln i förhållsnde till valda mått får du fram här [länk]
Tack för svar.

Du har helt rätt ang nivåskillnaden, tänkte inte alls så, tack.

Men... Att få fram vinkeln via länken du skicka blev lite svårare. Jag vet inte vilka mått jag skall lägga in 😏
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.