Hej alla busar

Jag skrev en tråd för ett tag sen då jag frågade om man kunde ansluta köksfläkt till gammalt tilluftsdon på fasad. Har skrotat idén av självklara anledningar.
När jag flyttade in var köksfläkten ansluten till imkanalen, men efter en omfattande OVK fick vi rådet att omvandla till återcirkulering, vilket också gjordes. Det suger dock sjukt dåligt och låter mycket och jag funderar därför på att återansluta fläkten till imkanalen. Det ska sägas också att huset är gammalt och har ingen ventilation mer än självdrag.
Varför bör man inte ha köksfläkten till imkanalen? Kan man lösa det på annat sätt?
 
Här är andra tråden som har två svar,
https://www.byggahus.se/forum/threads/dra-koeksflaekts-utblas-till-existerande-tilluft.490758/

Ganska ofta delar flera lägenheter på samma imkanal. Om flera lägenheter delar på samma imkanal så går det inte att montera en tryckande fläkt i lägenheten.
En tryckande fläkt i lägenheten kommer att medföra att matos kommer att tryckas ut i de andra lägenheterna.

Om du vill ha fläktstyrt utsug via imkanalen så behöver du aktivt förmå BRFen/styrelsen att ta ett beslut på att införa centralt fläktsystem, du lär behöver få med många BRFägare på tåget.
 
  • Gilla
hempularen och 1 till
  • Laddar…
Och i äldre fastigheter kan det förekomma att varje lägenhet har en egen kanal (typiskt s.k "Stockholmsventillation", självdrag, vanligt på 30 - 40 talet). Men man får ändå inte koppla på fläkt, för de murade kanalerna är väldigt otäta, mellan kanalerna. Så stekos som du trycker ut i kanalen med fläkt kommer att tryckas ut i andra lägenheter.

Som Dempa skriver, man måste då istället ha en fläkt i andra änden av kanalerna som suger ut.

Och det handlar inte om att man inte "bör" ha fläkt. Man Får inte ha fläkt.
 
  • Gilla
Demmpa
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Och i äldre fastigheter kan det förekomma att varje lägenhet har en egen kanal (typiskt s.k "Stockholmsventillation", självdrag, vanligt på 30 - 40 talet). Men man får ändå inte koppla på fläkt, för de murade kanalerna är väldigt otäta, mellan kanalerna. Så stekos som du trycker ut i kanalen med fläkt kommer att tryckas ut i andra lägenheter.

Som Dempa skriver, man måste då istället ha en fläkt i andra änden av kanalerna som suger ut.

Och det handlar inte om att man inte "bör" ha fläkt. Man Får inte ha fläkt.
Tack för det svaret! Nu förstår jag i alla fall varför. Huset är från 1940 så det stämmer säkert. Tidigare hade alla lägenheter i huset köksfläkten ansluten till kanalen. Tror att det är kring hälften av de 10 lägenheterna som har kopplat ifrån.
Men man kan alltså installera en fläkt på taket för att på så sätt dra ut matos osv? Man kan inte på något sätt täta kanalerna? Jag är ordförande i föreningen så såna frågor kan jag driva ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.