D
Detta är en byggnadsdetalj jag sett på många hus i Överkalix kommun men vad jag minns inte på fler ställen i landet.

Takfoten har indragna nederkanter som accentueras på kortsidan av huset.

Är dett något speciellt för området eller finns det på fler platser ?

Varför gör man så?
 
  • Rött trähus med vita knutar, två våningar, soligt, ritade pilar på bilden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
S
Intressant. Tror inte jag har sett det tidigare. Det ser inte funktionellt ut, men jag kan ju ha fel. (Såvida inte det är den detaljen som torkat ut övre delen av fasaden på bilden...)
 
D
S stugfar skrev:
Intressant. Tror inte jag har sett det tidigare. Det ser inte funktionellt ut, men jag kan ju ha fel. (Såvida inte det är den detaljen som torkat ut övre delen av fasaden på bilden...)
Det här bilden är från Hemnet på ett objekt till salu, kan se om jag kan hitta fler bilder.

Kommer alltid på det i efterhand och glömmer alltid ta bilder 😀
 
Tycker nog jag har sett det. Men oftast på putsade hus. Kommer inte ihåg var dock. Men i Kalix har jag aldrig varit.
 
Väldigt vanligt i norra Kalmar län, mestadels på hus målade i Falun rödfärg från sent 1800-tal och tidigt 1900-tal.
 
  • Gilla
stugfar
  • Laddar…
Vanligt här nere i Gästrikland, så varken ovanligt eller unikt för Tornedalen.


Tvåvånings trävilla med symmetrisk fasad, vita knutar, veranda, tegeltak, omgivet av grönska under sommar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Trä byggnad med röd plåttak, blomsteraffär, klar himmel, parkerad bil, ingen synlig människa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
stugfar och 2 till
  • Laddar…
Gammelnörden
Det kallas gesims och "lurar" ögat att dela upp fasaden och se en triangelform som kallas tympanon. Det är en klassisistisk byggnadsdetalj som anspelar på antikens tempelbyggnader och finns representerad på hus i hela Sverige. Särskilt vanligt blev det på 1920-talets nyklassisistiska hus.
 
  • Gilla
Testarn och 8 till
  • Laddar…
Ger ofta en bra hylla för fågelbon.
 
S
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
Det kallas gesims och "lurar" ögat att dela upp fasaden och se en triangelform som kallas tympanon. Det är en klassisistisk byggnadsdetalj som anspelar på antikens tempelbyggnader och finns representerad på hus i hela Sverige. Särskilt vanligt blev det på 1920-talets nyklassisistiska hus. en slags gesims, men en ganska märklig sådan måste jag säga.
En slags gesims är det förstås, men en märkligt placerad sådan tycker jag.
 
Duvhyllor är väl ett vanligt förekommande begrepp..
 
  • Gilla
din granne
  • Laddar…
Jag har sett på dessa duvhyllor som ett sorts öppet pediment. Alltså där pedimentet (den översta trekanten) saknar dom tvärgående banden mellan kolonnerna. I klassisk arkitektur alltså. https://i.pinimg.com/1200x/65/fd/cb/65fdcb134573dd9eeced37628b8b167e.jpg

I så fall skulle anledningen till att listen fortsätter runt hörnet vara att det var en del av kolonnen i hörnet. Kolonnen, kapitäl, arkitrav och fris har fallit bort och kvar är endast den översta gesimsen. Kanske har jag övertolkat det men när man tittar på lite mer utsmyckade putsade hus brukar det klassiska arvet bli tydligare.
 
Redigerat:
  • Gilla
Gräsand
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.