Om man inte är säker på att ha alla nycklar till ett hus sägs att man måste/bör byta cylindrar och nycklar.
Vet att man kan stifta om befintlig cylinder, så man måste inte köpa nya låscylindrar, bara nya nycklar.

Går detta med kopieringsskyddade d12 låscylindrar?
Vad kostar det i så fall?
 
Du kan ta med låscylindrarna till en låssmed för en omläggning.
För pris är det bättre att du ringer och frågar.
 
  • Gilla
O
  • Laddar…
Det går alltså att stifta om kopieringsskyddade d12 cylindrar. Bra!
Då är frågan om det lönar sig jämfört med att köpa helt nya cylindrar. Är det så enkelt att stifta om att vilken låssmed som helst kan göra det?

Jag antar att det måste skapas en ny blå kodbricka till de nya nycklarna.

Det finns en tanke att samtidigt skapa två eller tre grupper och en huvudnyckel till alla dessa. Med helt nya nycklar för att vara säker på att det inte finns någon på avvägar.
 
  • Gilla
Ingemar O
  • Laddar…
Alla låssmeder som arbetar med D12 kan hjälpa dig.
Det enklaste är att man köper 1st låscylinder med nya nycklar och sedan lägger om de andra till lika låsning som den om låssmeden inte har färdiga nyckelsatser för omläggning.

Det låter som om du har tankar kring ett låssystem kontakta din låssmed så kan han hjälpa dig.
 
Jo, jag får nog kolla med ännu flera låssmeder. Det brukar vara det bästa om man vill undvika de värsta misstagen. Men att dessutom fråga på forumet här ger opartiska synpunkter av sådana som vet vad de talar om. Det är också väldigt bra. Speciellt när den egna kunskapen inte räcker till.

Det är lätt att tro att 300kr/kopia av d12-nyckel på köpcentrets nyckel/skomakeri är ett bra pris till man får reda på att den stora låssmedsfirman tar 210kr för samma sak. 300kr är uppenbarligen för dyrt, antagligen är 210kr inte det billigaste.

Men det är en betydligt mer komplicerad sak att stifta om. Och tjänsten marknadsförs i princip inte alls. Så jag har inte en susning om vad som är ett vettigt pris. Nej, jag vet egentligen inte hur svårt det är att lära sig, att genomföra, hur lång tid det tar, eller ens om någon låssmed verkligen gör det. Samt slutligen hur man hittar någon som stiftar om, och som gör det bra, samt till bra pris.

De låssmeder jag frågat påstår att det är betydligt billigare att köpa nya cylindrar än att stifta om. Det tycker jag som inte är låssmed låter otroligt. Men den som vill sälja nytt och inte vill stifta om sätter kanske ett så högt pris att det inte lönar sig.

Ang låssystem så säger de att priset då ligger på ca 2500kr/cylinder.

Så för att komma vidare. Vad är ett normalt pris för att stifta om d12 cylindrar?
 
C
O O skrev:
De låssmeder jag frågat påstår att det är betydligt billigare att köpa nya cylindrar än att stifta om. Det tycker jag som inte är låssmed låter otroligt. Men den som vill sälja nytt och inte vill stifta om sätter kanske ett så högt pris att det inte lönar sig.
Tror du har en poäng där. Kan te sig märkligt att den som är låsmästare helst sysslar med butiksförsäljning och relativt okvalificerade "bisysslor" som nyckelkopiering, låsöppning och montering, men det verkar vara verkligheten ute i låssmedsbutikerna. Idag får man nog leta runt lite för att hitta någon som är beredd att göra något som innebär att man tar isär ett lås och dessutom tar betalt i rimlig relation till arbetsinsatsen.
 
Ingen aning om vad det kostar att stifta om en cylinder, men att göra det är inga problem, jag köpte dock en drös cylindrar på samma gång och fick ett klumppris jag jag dessutom förträngt. En god idé är att skaffa hänglås med cylinder med samma stiftning också så slipper man ha en separat nyckel till källarförrådet osv.
 
C cpalm skrev:
Idag får man nog leta runt lite för att hitta någon som är beredd att göra något som innebär att man tar isär ett lås
Ja, det är väl som i andra branscher att den genuint yrkeskunniga personalen allt mer ersätts av rena säljare.
C cpalm skrev:
och dessutom tar betalt i rimlig relation till arbetsinsatsen.
Precis! Men det är nog ett generellt problem när prissättningen är fri. Fast ju färre som erbjuder tjänsten ju högre blir väl priserna. Nu har jag svårt att hitta någon enda som verkar vilja göra jobbet. Kanske har de inte kunskapen?

Men kollar man lite snabbt på YouTube hittar man tex denna australiensare som stiftar om en cylinder i lugnt tempo på 1min 49sek.

Det finns mer info om d12 på YouTube. Efter att ha tittat lite undrar man hur svårt kan det vara att göra själv. Lätt som en plätt?

Först köper man nya nycklar (med eller utan cylindrar). Sedan monterar man cylindrarna. Frågan är väl då var man köper de rätta delarna som behövs för att bygga cylindrarna.
 
C
O O skrev:
Precis! Men det är nog ett generellt problem när prissättningen är fri. Fast ju färre som erbjuder tjänsten ju högre blir väl priserna. Nu har jag svårt att hitta någon enda som verkar vilja göra jobbet. Kanske har de inte kunskapen?
Nä, vem vet, men de flesta butiker skyltar ju med SLR-auktorisation och då är väl kravet att man skall ha mästarbrev och då är det ju riktigt bedrövligt om man inte har kunskapen att stifta om en cylinder. Grejen är kanske att man räknar med att kunna sälja på kunden nya prylar istället och att avansen på dessa är så stor så att det ger en större intäkt? Själv gissar jag att kunden istället i många fall avstår.

Har några bekanta som sysslar med "låssport" och känner mig övertygad om att en händig person fixar det själv, även om det säkerligen finns utrymme för nybörjarmisstag. Och prylarna finns ju numera tillgängliga på nätet.
 
  • Gilla
O
  • Laddar…
Rekommenderat pris för D12 nyckeltillverkning är 138kr (110) i grundorder och 276kr (221) för efterbeställning men det är fri prissättning.
Det är billigare att lägga om en låscylinder.
Fråga vad det kostar att lägga om en låscylinder, fråga även vad nyckelsatsen kostar (kontrollera pris nyckelsats+omläggning mot en lös oval låscylinder med nycklar).
Ju fler låscylindrar man har ju mer finns det att spara på omlägging, tänk på att vissa dörrar har låscylinder/nyckel från var sida och de räknas då som 2st.
Om du frågar efter pris på omläggning så faller svepande uttryck som det är billigare att köpa en ny då du kan jämföra mot nypris.

Du kan inte köpa det som krävs för att göra det själv utan att vara licensierad för produkten, stift säljs inte löst utan i storpack, bara stiftlådan som behövs kostar över 30000kr, lägg därtill alla andra detaljer.
I det postade klippet så byts inte överstiften vilket är lite bökigare samt ska bytas så de överensstämmer med understiften men det är inte speciellt svårt att lägga om en låscylinder.
 
  • Gilla
O
  • Laddar…
C
1 123abc skrev:
Du kan inte köpa det som krävs för att göra det själv utan att vara licensierad för produkten, stift säljs inte löst utan i storpack, bara stiftlådan som behövs kostar över 30000kr, lägg därtill alla andra detaljer.
Nä, Assas originalprylar håller de väl så klart hårt på, men tredjepartssatser som denna borde väl funka?
https://www.labpins.com/locksmiths/p/assa-600-kit/
Sen tillkommer ju diverse verktyg m.m. så visst blir det ändå en hyfsad peng.
 
C cpalm skrev:
Nä, Assas originalprylar håller de väl så klart hårt på, men tredjepartssatser som denna borde väl funka?
[länk]
Sen tillkommer ju diverse verktyg m.m. så visst blir det ändå en hyfsad peng.
Nej den satsen fungerar inte.
Eftermarknads satser finns endast till de system där patent och märkesskydd passerat, just den satsen är till över 40år gamla låscylindrar som aldrig sålts aktivt på den svenska marknaden, även om vissa stift går att använda till gamla twin 6000 så är den inte komplett för de låscylindrarna.
Om andra stift än original används så faller även certifieringen/godkännande samt att många eftermarknads kit har fel hårdhet/material på fjädrar och stift så livslängden påverkas och kan orsaka funktionsstörningar.
 
  • Gilla
O och 1 till
  • Laddar…
1 123abc skrev:
funktionsstörningar.
(y)
Nej, funktionsstörningar vill i alla fall jag ju slippa. Speciellt på denna typ av produkt. Det gäller nog även de som kan leva utan certifieringar/godkännanden.
 
Jag kan komplettera den här tråden med infon om att jag just lämnat in två (in- och utsida) kopieringsskyddade cylindrar för omstiftning hos Safe team. Priset blev 815 kr.
Då cylindrarna inte var nya ville de inte lämna garanti på jobbet.
 
Nya Assa d12 i nickel till befintlig nyckel kostar 449kr/st på låsgiganten.se
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.