Måste införskaffa mig en batteridriven sådan. Tips önksas!

Vill ha med 1h-laddare och extra batteri. Skall främst användas för montering av gipsskivor, spånskivor etc. Även lite borrning lär förekomma.

Behöver man mer än 12V?

Är inte så sugen att köpa en DeWalt eller panasonic för 3000:-
Hittade en skil "proffs" variant för 1600:- med 2 batteri.

Snälla, ge mig lite tips nu...
 
En 12v maskin duger bra, däremot är jag tveksam till snabbladdning. Det sliter mer på batteriet.

Köp istället till ett extrabatteri, så kan du jobba medans det andra är på laddning.
 
Jag tipsar om deWalts produkter, för de har 2 batterier "på köpet" - nackdelen är väl priset...
 
BoByggarn skrev:
En 12v maskin duger bra, däremot är jag tveksam till snabbladdning. Det sliter mer på batteriet.

Köp istället till ett extrabatteri, så kan du jobba medans det andra är på laddning.
Men drar man ur batteriet på en timme då?

Är det någon som använt sig av Ferm's skruvdragare?

Ibland är extra batterier lika dyra som hela apparaten, så det lönar sig nästan att köpa 2st "kit".

 
Jag köpte en DeWalt 9,6v för ca 1 år sedan, den är jag väldigt nöjd med. Jag blev tipsad om att köpa 9,6v istället för 12v för att den är nättare att jobba med.
Ska du inte hålla på och borra mycket så fungerar den väldigt bra, vid borrning så gör man av med en hel del ström. Man får skruva mycket för att göra slut på batteriet innan det andra är färdigladdat.
 
Jag har en Bosch (Blå :p ) 24v maskin. Den har snabbladdning och två batterier, men ett batteri räcker väldigt, väldigt länge.
Den har väl skruvat i uppåt 20000 skruv nu och borrar gaaaanska många hål men känns fortfarande som ny.
Klart bästa verktyget i min arsenal, kan jag säga.

Möjlig nackdel: Den är rätt tung, men är man en spinkig liten fjolla ska man inte hålla på och bygga hus.
Frågor på det? ;)
 
Kolla på Bosch blå sortimentet, de brukar finnas 12V paket med 2 batterier för hyfsade pengar.

De är inte så tunga heller vilket kanske skall ses som en nackdel, man får sämre träningsutbyte av ett arbetspass, eller hur Kalle ;D

 
Så apparater under 1000-lappen går bort i alla avseenden då eller?
 
Vet att deWalts billigaste maskiner har en rätt grov momentspärrskala (9 hack eller något sådant). Den jag klippte till på har 18 eller 19 hack. Såhär i efterhand kan man väl säga att 12 v är fullt tillräckligt. Det går att både borra och skruva - den sladdburna maskinen har jag lagt undan, behövs sällan längre.
 
Det där med prisklass beror ju på vad den ska användas till. Ska det bara vara till lite skivmontage så kan man givetvis klara sig med en billigare variant, typ Skil eller B&D eller varför inte Biltema, men har man tänkt sig att den ska vara med under många år och få slita hårt så bör man nog iallafall fundera på att gå upp lite i kvalitet.
Det är ju trots allt så att man ofta får vad man betalar för, och de dyrare maskinerna håller vanligtvis betydligt längre än billigare hobbyprylar.
 
Momentspärr? Man får väl ha lite känsla i avtryckarfingret...! :)
Jag använder sällan momentspärren eftersom jag inte tycker attt den funkar något vidare bra. Eller spärren funkar säkert bra, men trät man skruvar i har en förmåga att göra olika motstånd...
Jag slår av på varvet en stund innan skruven är nere och kör riktigt långsamt sista biten.
 
14.4 volt. helt onödigt. Det är detta folk stirrar sej blind på... volttalet... alldeles för klumpigt batteri enligt min mening.
 
Har en 12V dewalt 3,0Ah, den överträffar klart de övriga maskiner jag använt (makita 9,6V 2,0 Ah, bosch-blå 12V 2,0 Ah), nackdelen var doch priset 4000 kr.

Har även tidigare fått en Ferm 14.4 V i julklapp, men den suger ngt grymt. Duger knappt som elvisp ;D

Men vill man ha en riktigt billig skitmaskin kan man ju alltid köpa den här: http://www.harald-nyborg.se/ de har en 14 voltare för 175 :-
 
Tack - Jag är övertygad.

Tips om webshop som säljer grejer då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.