Har ett Czar plommonträd, från 2017 som barken fläkts upp på vad jag tror är frostsprängning. Kommer trädet att dö? Merparten av stammen ser ut som bilden.
 
  • Träd med skadad bark, grönska i bakgrunden, närbild på skada, möjligen sjukdom eller mekanisk påverkan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Träd med skadad bark, närbild, med suddig bakgrund som inkluderar en bil och grönt gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det där klarar sig många år ännu.
 
Lade märkte till skadorna förra året, tror de blivit gradvis värre. Det blev lite plommon ändå i år.

Vi har ett Reine Claude som inte visar några skador alls. Trist är det.
 
Svårt att säga vad det beror på men något har hänt och trädet tar hand om det med en massa ny ved som skall täcka och ersätta det skadade. Därför har stammen blivit tjockare på stället. Jag har sett liknande där råbocken har försökt feja och skadat trädet utan att ha fått lös barken, men man ser ju skyddet på bilden så det borde inte vara problemet här. I alla fall har ytterbarken inte hunnit med i den snabba tillväxten och lossnar nu, men det är inte egentligen något problem. Det är i princip det samma som händer när trädet börjar bli gammal och får uppsprickande bark, bara att det kommit lite tidigare än normalt här. Men rent spontant ser jag inget alarmerande här, trädet skall nog kunna hantera det.
 
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
nu kan jag nästan ingen om trädgård men hade föreställningen att om vätskan transporteras genom barken. Trodde då att om barken skadas, så pass mycket som i detta fallet att trädet skulle inte kunna transportera tillräckligt med näring. Menar du att den nya barken kommer att kunna ersätta den gamla?
 
Barken är ett mycket tjockare lager, du ser det tydligare på en stubbe eller stock där du ser stammen i genomskärning. Det papperstunna yttersta lagret är egentligen dött material, näringen transporteras i de levande inre lagren. Detta är kanske 5mm tjockt och det har du kvar. Det var också detta lager man tog vara på vid svält förr och gjorde barkbröd på, inte den torra och döda ytterbarken.
 
  • Gilla
powercell
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.