Hallå

Skall under våren påbörja byggnationen av ett Passiv hus 2 mil norr om Karlstad.
Så jag skulle vilja få lite synpunkter på min planlösning om det går för sig.

Grundförutsättningarna är att det är en hörntomt i slutet av en återvändsgata. Den sluttar brant mot väster de första 10 m för att sedan plana ut. Den är relativt stor 1300 kvm och öppnar upp sig från sydöst till nordväst, med en hyfsad utsikt åt samma håll . Granntomterna ligger direkt i norr och nedanför vändplanen i väster, den tomten ligger också ca 3 m lägre än vår tomts lägsta punkt och får bara bebyggas i 1 plan.

Huset kommer att ligga så långt mot nordöst som kommunen tillåter och entréplanet blir en sluttningsvåning, carporten och förrådet ligger ca 1m lägre än entréplanet. Varje plan ligger på 87 kvm BOA för tillfället. Skulle gänra se att det krympte men man måste ju "snåla" med måtta.

För att klara energikraven så krävs det väggar på ca 0,5m och som stöd så finns det en centralt placerad kamin.
Fönsterarean är relativt begränsad 12-15% av BOA och har optimerats mot utsikten dvs väster. Det hjälper även till med problemet med för mycket solinstrålning sommartid. I övrigt så är det inga konstigheter angående energikraven rent planmässigt.

Vi har rådfrågat många men vill ha in ännu fler synpunkter så vi kan undvika så många problem som möjligt.

Tack på förhand
//C
 
Hur många kommer att bo i huset? Vaerkar vara väldigt stor boyta att värma med en normalfamilj. Det enda jag vet i övrigt är att ni skall ha en "luftsluss" eller kallfarstu vid entren annars läcker det ut för mycket värme när ni kommer och går under vintern.
 
Som Myrlejon skriver; har du optimerat ytan för er som ska bo där? 174m² är mycket att värma passivt.

Ett passivhus ska väl ha optimalt liten väggyta? Du har en meningslös (av vad man kan se på planritningen) inbuktning i ena hörnet. Den ökar väggytan samtidigt som den minskar boytan.

Är det inte väldigt mycket fönster? Flera sovrum har fönster i två väderstreck.

Ytterdörrar är en svag punkt vad det gäller isolering. Du har fyra ytterdörrar, och samtliga går rakt in i huset utan någon luftslusseffekt. Där kommer mycket värme att smita ut.
 
Snabba svar här.

Förtydligande huset är anpassat för en 2 barnsfamilj, så det är något att växa i för oss. 174 kvm är inte så mycket, specielt inte då det dels innefattar 2 st stora förråd (klk, sval) som inte är "uppvärmda". Som exempel http://www.tellus.tv/passivhus/

Vindfång i huvudentrén är helt rätt. Groventrén är groventré, de andra dörrarna är inget som kommer att användas flitigt under de kalla månaderna utan är till för att få en bättre funktion på huset sommartid men visst det ska tas under övervägande.
Samma sak gäller fönsterarean som inte har landat helt ännu, har ni förslag på vilka som ska tas bort?


Väggarea kontra rumsvolym ska hållas nere som du säger andersmc. Anledningen till att det blir så här är att hålla nere totalaren men behålla funktionen. Sen räknar jag med att kvitta den extra arean mot källarväggsarean när vi räknar på det.

Hur "känns" planlösningen i övrigt?

//C
 
Planlösningen verkar trevlig, men är det inte risk att badrummet mellan klk och sval blir kallt?? Dörren brukar ju vara stängd in dit och det omges av (enligt dig) "ouppvärmda" rum. Eftersom väggyta i förhållande till volym är ett viktigt moment bör du fundera på hustes form. Sfären är ju det optimala - men det blir inte så praktiskt!! Jämför med Tellus hus som är nästan kvadratiskt och dessutom med en skyddande växthus el dyl längs ena väggen. Ytan vid entren är stor men svåranvänd. Tror att man ofta i passivhus bygger stor öppen planlösning mellan kök vardagsrum och mindre sovrum för att optimera värmeeffektiviteten. Du kanske kan titta på några husleverantörer som har kvadratiska hus -- minns inte vem det är som tom har ett som heter Kvadraten.

Men som sagt jag vet inte så mycket om passivhus. Var inne på tanken från början men eftersom vi inte har så mycket tid att lägga på husbygget och ingen vanlig husleverantör är mogen detta i dagsläget så bygger vi mer traditionellt - men välisolerat. Följer gärna era idéer vidare med intresse. Lycka till
 
Jag undrar också varför man lägger ett skafferi (som jag antar ska vara svalare) mitt i huset. Vore det inte mer energieffektivt att ha det i ett ytterhörn i norr? Och måste inte innerväggarna också vara mer isolerade mellan de varma och kalla delarna av huset om det ska vara någon mening med att dela av så?
 
Trodde nästan tråden var död där ett tag...

När det gäller passivhuset som funktion så är jag rätt säker på funktionen, det kommer inte att fungera utan vi kommer att behöva stö till med mer energi under vissa tider. Här i sverige så brukar det ske genom ett elvärmebatteri i värmeväxlaren (fjärrvärme i tellus projektet) vi tänker också installera en täljstensugn för mysfaktorn och för stödvärmen. Jag är mer orolig för för höga temperaturer sommartid då de är svårare att göra nåt åt.

Så vad gäller formen på huset så spelar det inte så stor roll. Förutom vad som gäller för själva utförandet. För det ska vara så enkelt att lägga plastfolien då täthetskravet är extremt viktigt. Sen så gräver vi in huset i en slänt så exponerar vi en mindre area mot kylan så även om vi inte bygger en sfär så blir förhållandet relativt gynsamt.

Badrum upplevs i regel kallare än andra rum pga materialen och fuktigheten. Som plus är att man tar frånluften därifrån dvs den varmaste luften men skulle det inte fungera så blir det en handukstork där inne.

Svalen eller skafferiet borde ligga i norr men vitsen är att den ska fungera med köket (så man har en plats att stöka undan allt som är stort/används mer sällan) så det är därför de hamnar brevid varandra. Väggarna blir isolerade.

Ge gärna mer feedback på planlösningen.

Anledningen till att vi ska bygga ett passivhus är att det enligt detaljplanen är tvångsanslutning till fjärrvärmenätet (som drivs av det kommunala bolaget och de har bland de högsta taxorna i landet) såvida man inte bygger bevisat energisnålt. Så genom att bygga enl passivstandarden så kommer värmebehovet att täckas men för komforten så kommer vi att elda lite i ugnen.

Tackar för synpunkterna så länge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.