F
I vår extra hall har vi vit panel på undre halvan av väggen och en blommig tapet på övre halvan. Ska måla om panelen nu då vi ska sätta radiatorer så det blir en riktigt strykning innan det blir jobbigt att jobba bakom rör och element nästa gång.

Tänkte köpa Alcro Servalac Matt men jag såg nu att den finns i helvit och i tonad vit. Sökte lite och tonad verkar va ngt gul aktig, typ sådant man har på lister och liknande? Bör vi köra på helvit eller tonad? Slänger upp en bild här men har inget vettigt ljus direkt. Jag skulle tro att panelen idag är helvit och lister,dörr runt är tonade? Skulle det bli snyggare med tonad panel tro?

Lutar åt att hålla det helvitt.
 
  • Vägg med blommig tapet ovanför vit panel. Skugga i hörn. Opersonlig, neutral interiör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit dörr med handtag och lås. Blommigt tapetmönster ovanför en panelvägg. Inomhus, ljus bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
BirgitS
Jag kan inte se någon nyansskillnad mellan panelen och dörrfodren på dina bilder så för mig så ser det ju ut som att det är samma nyans på dem.

Det brukar vara bäst att välja samma nyans av vitt för annars är det risk för att dörrfoder etc. kommer att se antingen gula eller blå ut.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
S
Dörrar och lister brukar i standardutförande ha den vanliga S0502-Y. Den är mer gul än tonad vit (äggvit, osv). Helvit tenderar att se rätt kall ut och smuts syns lätt. Tonad vit är mest harmonisk (i mina ögon, s0502-y är lite för gräddig) men då dörrarna troligen är s0502-y kanske man skulle få till samma kulör i övrigt.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
F
Jag tyvärr inte med det på bild men lister och dörrar är betydligt gulare. Har börjat slipa lite nu på panelen och tydligen då har den varit samma gula ton tidigare. Tycker tyvärr det mest ser ut som att någon rökat inomhus.
 
BirgitS
Okej, om du då målar panelen i samma gula ton som listerna (S0502-Y) så kommer listerna och dörrarna inte se så gula ut eftersom ögat då inte har något vitare att jämföra med. Vi upplever nyansskillnader i huvudsak som relativa jämfört med stora ytor i närheten.
 
F
BirgitS BirgitS skrev:
Okej, om du då målar panelen i samma gula ton som listerna (S0502-Y) så kommer listerna och dörrarna inte se så gula ut eftersom ögat då inte har något vitare att jämföra med. Vi upplever nyansskillnader i huvudsak som relativa jämfört med stora ytor i närheten.
Problemet är tidigare ägarna också bytat golvlister och taklister och dessa är helvita. Och ena dörrfodret är helvitt men inte de andra. 😢 Ärligt talat så har jag inte ens märkt det förrän nu vid närmare granskning.😂

Jag får se när jag skrapat klart. Förra ägarna slipade nog inte och/eller använde dålig/felaktig färg för den går att torka av med en trasa. 😂
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
Låter som det kan bli ett större projekt än tänkt ;)
För det brukar bli snyggast om all vit är samma nyans. Dörrarna är svårast att måla snyggt.
 
F
BirgitS BirgitS skrev:
Låter som det kan bli ett större projekt än tänkt ;)
För det brukar bli snyggast om all vit är samma nyans. Dörrarna är svårast att måla snyggt.
Ja.

Detta är lite av en extra hall som vi bara själva använder så förra ägarna brydde sig nog inte direkt. Rummet har större problem såsom skadat dörrfoder, saknas golvlist med mera. Vi ska sätta upp rör och element utanpå panelen nu så vi ville passa på att fixa åtminstone den innan det kommer på plats då det är jobbigt när de är ivägen. 👍

Nästan skrapat av allt nu och den gamla färgen är definitivt gul och matchar vissa lister, dörrfoder etc. Men vi tycker båda vitt var snyggare så det får bli det igen.

Ja dörrar är knepigt. Är ju fabrikslackad.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.