Hej,
Här kommer en bild på vårt senaste utkast på planlösning för entréplan. Tar gärna emot tips och tankar!

Sovrum, wic och badrum kommer tillkomma på en övervåning- 1,5 plan. Över hall, barnens sovrum och allrum.
 
  • Översiktsplan av en lägenhet eller hus med rum, möbler och ytmått markerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
B768
  • Laddar…
Mina spontana tankar är att jag inte hade velat ha dörr till badrummet från vardags och till tvätt från matrum. Det hade känts mer naturligt att byta plats på kök och matrum.
 
  • Gilla
Anna_H och 2 till
  • Laddar…
tack för tankarna!
Badrummet är placerat där idag, och ni känner att vi spar en hel del på att att ha det kvar där. Hade dörren på andra sidan innan som en gång mellan tvättstuga och badrum. Men kändes onaturligt att gå ”hela den vägen”. Funderar på om badrummet skulle delas i två så det blir en gäst toa och en för barnen..(?)

Ja köket där hade kanske varit bättre.. vi har utsikt över sjön på framsidan ( inte sjö tomt) så därför vi placerat det där. Hade gärna haft det mot väggen framåt men då måste man ju passera för vardagsrummet.

Tack!:)
 
Bulanbarr Bulanbarr skrev:
tack för tankarna!
Badrummet är placerat där idag, och ni känner att vi spar en hel del på att att ha det kvar där. Hade dörren på andra sidan innan som en gång mellan tvättstuga och badrum. Men kändes onaturligt att gå ”hela den vägen”. Funderar på om badrummet skulle delas i två så det blir en gäst toa och en för barnen..(?)

Ja köket där hade kanske varit bättre.. vi har utsikt över sjön på framsidan ( inte sjö tomt) så därför vi placerat det där. Hade gärna haft det mot väggen framåt men då måste man ju passera för vardagsrummet.

Tack!:)
Aha, det framgick inte att det är en ombyggnad eller tillbyggnad. I så fall är det bra om du lägger upp en bild på nuvarande planlösning också så blir det enklare att komma med relevanta kommentarer!
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Ja, får göra det. Ville börja med bara denna för att det inte ska låsas vid just det där med hur det ser ut nu. Badrummet är det enda vi sagt att vi inte flyttar.
 
BirgitS
Jag ser ingen plats att ställa skorna och hänga ytterkläderna när man kommer in.

Att ha badrums- och toalettdörrar i rum där man är mycket ska verkligen undvikas. Ingen vill höra vad folk gör där inne eller drabbas av dålig luft när någon öppnar dörren efter utfört behov.

Det fungerar inte att ha häll och 30 cm sittutrymme i/under en bänkskiva som är 60 cm djup.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Tack för tipsen!
Det här med toadörren är lite av ett problem för badrummet är fast där det är. Tror du det hade blivit bättre att ha toadörren bakom skjutdörren mellan matrum och tvättstuga? Eller, placera toastolen i ett separat rum inne i badrummet, det är ju ganska stort..?

Hallen har bara inte fått krokar på planlösningen men jag tänker mig förvaring på väggen som är rakt fram under trappan. Även till viss del på väggen till vänster om dörren, några krokar och plats för några färre skor. Ev bygga in en förvaring så barnrummet där blir lite mindre. Vad tror du?

Köksbänken fanns inte i bättre mått i programmet vad jag hittade. Det ska bara vara 125cm mellan köksbänkarna så bänkarna ska vara bredare. Det är ritat (i verkligheten inte nu i detta programmet) av en köksdesigner/ försäljare.

Tack :)
 
BirgitS
Jag tror i alla fall inte att det blir bättre av att bygga väggar kring toastolen inne i badrummet eftersom mycket handlar om känslor, t.ex. att man blir iakttagen när man går in och ut genom badrumsdörren (någon som håller koll på vad man gör och hur länge) och att det går att höra vad man gör. Att ha badrumsdörren i tvättstugan minskar kanske känslan men det är ju inte optimalt det heller. Man bör väl i alla fall inte ha toaletten på vardagsrumsväggen utan på tvättstugeväggen.

Är du säker på att det inte blir bättre att ha vardagsrum och matrum i tillbygget och använda gamla delen till sov- och allrum?
Då blir det ett mer naturligt ställe för badrummet då.

Kläd- och skoförvaring under trappan innebär att man går med sina skor rakt över hallen och det är en yta som man sen går över i strumplästen.
Om man ska hänga kläder direkt till vänster om ytterdörren kanske man inte ska ha ett sidofönster just där.
 
Ja, sjön ligger nedanför den gamla delen så det vill vi inte flytta för badrums dörrens placering. Men ska se över alternativen. Så ofta har vi inte gäster ;)

Näe. Varit osäker på det för fönstret. Det ryker nog.

Tack för tankar!
 
BirgitS
Lite svårt för mig att veta vilket håll du menar med nedanför den gamla delen ;)

Är det alltså olika utsikt där du har ritat in vardagsrummet resp. sovrummet som är 11 kvm?
Kommer man att se sjön när man sitter i soffan?
Jag tänker på att det är vägg mittemot en stor del av soffan.

Vad ser man när man sitter och äter?
 
Såklart😅 Går lite snabbt ibland.
Sjön är nedanför vardagsrummet. På den väggen är tänkt ett stort fönster från golv och ett par dubbeldörrar, där i mellan en kamin. Väggen som bara har två fönster är helt utan solljus med två stora träd och grannens hus.

Även från fönstret i köket ser man sjön och en förhoppningsvis mysig trädgård i framtiden. På baksidan, där matrummet är, är trädgård med framtida trall och sedan en stor bokskog. Jätte fint det med. Tänker en vägg av vikfönster där. Förhoppningen är att ytan ska plocka in denna härliga omgivning i huset. Kan inte bestämma mig om det ska vara öppet i knock eller inte här. Vill gärna bevara en mysig känsla i det öppna.

Framför barnens rum, det längst fram vid entrén är det utsikt över sjön på vintern och ovanför där blir vårt sovrum. Men det är inte bara sjön. Det är hela miljon och omgivningen jag älskar. Det kommer bli lite insyn men vi har inte jätte många grannar och vägen är en liten grusväg som tar slut här. Huset ligger också upp på lite sluttning så vi ser nästan över huset vi har framför oss en bit ner, de som har sjötomten.
 
Huset idag :)
 
  • IMG_8944.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
lillanutten
  • Laddar…
Jag tycker badrummet är för långt från sovrummen. Du måste passera entrén , fönster, hall, kök och vardagsrummet för att gå på toa eller duscha.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Tack för din tanke. Jag ser inte detta som ett problem men det är alltid bra att få reflektera över sånt man inte själv tänkt på.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
BirgitS
Får jag fråga varför det är viktigt att behålla badrummet där det är?
Om ni ska flytta en dörr så måste det ju i alla fall renoveras.

Kan du på ritningen för nuvarande utseende markera var det finns sjöutsikt och var det inte finns någon fin utsikt?
Är de tjockare väggarna på den ritningen bärande?

Vill ni ha 3 barnsovrum vid allrummet eller är ett av dem tänkt som gäst/arbetsrum?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.