Hej,

Vi har köpt ett fritidshus från Västkuststugan. Det var hel entreprenad. Tillträde var den 11 januari 2019.

Förra veckan gick ugnen sönder vilket gör att vi måste byta ut spisen. I kontakt med försäkringsbolaget framkommer att spisen var 4 år gammal när den installerades (tillverkad 2015) om än oanvänd. Försäkringen gäller därför inte.

Får en hustillverkare verkligen installera så gamla vitvaror? Vi är nu oroliga för att samma gäller övriga vitvaror. Vad göra?

Vänliga hälsningar

Birgitta Söderberg
 
B Birgitta Söderberg1 skrev:
Hej,

Vi har köpt ett fritidshus från Västkuststugan. Det var hel entreprenad. Tillträde var den 11 januari 2019.

Förra veckan gick ugnen sönder vilket gör att vi måste byta ut spisen. I kontakt med försäkringsbolaget framkommer att spisen var 4 år gammal när den installerades (tillverkad 2015) om än oanvänd. Försäkringen gäller därför inte.

Får en hustillverkare verkligen installera så gamla vitvaror? Vi är nu oroliga för att samma gäller övriga vitvaror. Vad göra?

Vänliga hälsningar

Birgitta Söderberg
Edit. Läste galet.
 
Var "5 års garanti på vitvaror" en "selling point" när ni köpte huset kan ni säkert göra ett försök att gå på hustillverkaren.. annars är det nog bara att bita i det sura gräset...

Det borde väl föv gå att laga ugnen?
 
  • Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Var "5 års garanti på vitvaror" en "selling point" när ni köpte huset kan ni säkert göra ett försök att gå på hustillverkaren.. annars är det nog bara att bita i det sura gräset...

Det borde väl föv gå att laga ugnen?
Det kostar för mycket att laga en så gammal spis - den är nu nästan 9 år. Bara felsökning går på ca 1900 SEK.
 
Men, försäkringsbolagets gräns, har den verkligen med tillverkningsdatum att göra. Det borde ju gälla från när den tas i bruk. Du har köpt en ny spis 2019. När den tillverkades borde inte ha med saken att göra.

Jag skulle nog prova att begära omprövning. Försäkringsbolaget har en kundombudsman som skall ta den här typen av ärenden. Annars finns också konsumenternas försäkringsbyrå, som hjälper till med tolkningstvister. Det är en organisation som samfinansieras av alla försäkringsbolag.
 
  • Gilla
Brorw och 8 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Men, försäkringsbolagets gräns, har den verkligen med tillverkningsdatum att göra. Det borde ju gälla från när den tas i bruk. Du har köpt en ny spis 2019. När den tillverkades borde inte ha med saken att göra.

Jag skulle nog prova att begära omprövning. Försäkringsbolaget har en kundombudsman som skall ta den här typen av ärenden. Annars finns också konsumenternas försäkringsbyrå, som hjälper till med tolkningstvister. Det är en organisation som samfinansieras av alla försäkringsbolag.
Hej,
Stort tack för svar. Det handlar ändå om en mindre summa som man får ut på försäkringen så inte lönt att lägga ner den energin. Det som vi i huvudsak funderar kring är huruvida en husleverantör har rätt att installera så gamla vitvaror i ett nytt hus. Vi har dessutom betalat mer för att få så kallad villastandard på vitvarorna.
 
H hempularen skrev:
Men, försäkringsbolagets gräns, har den verkligen med tillverkningsdatum att göra. Det borde ju gälla från när den tas i bruk. Du har köpt en ny spis 2019. När den tillverkades borde inte ha med saken att göra.
Det brukar väl vara tillverkningsdatum som används om man inte har kvitto eller annan dokumentation för när den köptes? Iallafall från tillverkarens sida, men försäkringsbolaget kan ju hitta på villkor i det finstilta...
 
B Birgitta Söderberg1 skrev:
Det som vi i huvudsak funderar kring är huruvida en husleverantör har rätt att installera så gamla vitvaror i ett nytt hus. Vi har dessutom betalat mer för att få så kallad villastandard på vitvarorna.
Det du köper i handeln kan också vara tillverkat för flera år sedan. Brukar inte spela någon roll. Det är ju samma modeller som är aktuella ganska länge.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Bra fråga: Jag vet inte om det uttryckligen står att "nya" vitvaror måste vara från byggåret...oanvända vitvaror som är ngt äldre torde ju också kunna funka...

Begagnade, där borde man kunna ha ngn gräns om det inte står i kontraktet dock.

Åandra sidan: Hade dom varit från 2019 så kanske dom hade gått sänder också...tyvärr verkar mångavitvaror inte hålla mer än 5 år...fick laga min tortumlare från 2018 nyligen...en kylfläkt som hade gått sönder och orsakade jordfel :/
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Bra fråga: Jag vet inte om det uttryckligen står att "nya" vitvaror måste vara från byggåret...oanvända vitvaror som är ngt äldre torde ju också kunna funka...

Begagnade, där borde man kunna ha ngn gräns om det inte står i kontraktet dock.

Åandra sidan: Hade dom varit från 2019 så kanske dom hade gått sänder också...tyvärr verkar mångavitvaror inte hålla mer än 5 år...fick laga min tortumlare från 2018 nyligen...en kylfläkt som hade gått sönder och orsakade jordfel :/
I vår lägenhet har vi endast Miele - de brukade förr hålla länge men det gäller inte längre. Vi har fått byta ugn och tvättmaskinen och fått laga alla andra vitvaror minst en gång.
 
  • Ledsen
Huddingebo
  • Laddar…
B Birgitta Söderberg1 skrev:
I vår lägenhet har vi endast Miele - de brukade förr hålla länge men det gäller inte längre. Vi har fått byta ugn och tvättmaskinen och fått laga alla andra vitvaror minst en gång.
Ja Miele, Bosch och Siemens har jag fått för mig har "bätre" kvalitet.
Torktumlaren var en Bosch :/

Vet inte vad man skall köpa för att det skall hålla numer...
 
klaskarlsson klaskarlsson skrev:
Ja Miele, Bosch och Siemens har jag fått för mig har "bätre" kvalitet.
Torktumlaren var en Bosch :/

Vet inte vad man skall köpa för att det skall hålla numer...
Man tillverkar sannolikt för att produkterna ska hålla kortare tid så att man kan sälja mer och dessutom ser man till att knyta förbrukningsmaterial till produkterna som kostar mycket (t.ex. filter till kylen som ska bytas löpande).
 
B Birgitta Söderberg1 skrev:
Man tillverkar sannolikt för att produkterna ska hålla kortare tid så att man kan sälja mer och dessutom ser man till att knyta förbrukningsmaterial till produkterna som kostar mycket (t.ex. filter till kylen som ska bytas löpande).
Att de medvetet skulle göra sämre produkter, för att få sälja mer. Det tror jag är en konspirationsteori. Men man optimerar produkten så att man inte lägger onödigt mycket kostnad på komponenter. De skall vara billiga, men inte för dåliga. Men att man skulle välja en pryl med kortare livslängd såvida den inte samtidigt är billigare, det tror jag inte. Och framförallt sparar man in på verifieringen av produkten, en ny billigare teknisk lösning testas att den kan förväntas hålla i ex. 8 år, men man lägger inte ned pengar på att kontrollera om den kan fungera i 4 år extra.
 
  • Gilla
Huddingebo och 5 till
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Att de medvetet skulle göra sämre produkter, för att få sälja mer. Det tror jag är en konspirationsteori. Men man optimerar produkten så att man inte lägger onödigt mycket kostnad på komponenter. De skall vara billiga, men inte för dåliga. Men att man skulle välja en pryl med kortare livslängd såvida den inte samtidigt är billigare, det tror jag inte. Och framförallt sparar man in på verifieringen av produkten, en ny billigare teknisk lösning testas att den kan förväntas hålla i ex. 8 år, men man lägger inte ned pengar på att kontrollera om den kan fungera i 4 år extra.
Jag hoppas du har rätt men jag vet ju att det gäller för t. ex Apple-produkter där det visat sig att man medvetet gjort ett kortare tidsspann för produkternas hållbarhet.
 
B Birgitta Söderberg1 skrev:
Jag hoppas du har rätt men jag vet ju att det gäller för t. ex Apple-produkter där det visat sig att man medvetet gjort ett kortare tidsspann för produkternas hållbarhet.
Apple har väll sänkt processorhastigheten med tiden så att ett äldre batteri ska hålla likvärdigt länge som ett nytt, på bekostnad på att produkten blir långsammare. Men jag minns inte att de har medvetet gjort att hållbarheten blir kortare. Tråkigt med den dåliga kvaliteten på vitvaror tycker jag med! Tillverkarna tummar definitivt på kvalitet för att pressa priserna och göra mer i lönsamhet. Ganska nyligen pratade jag med en diskmaskinsreperatör som tyckte Bosch var kasst nuförtiden och var bättre förr.
 
  • Gilla
Huddingebo och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.