Hej, min mormor bor i en enplansvilla med 4 rum och kök med en liten tvättstuga/källare , skulle tippa på att huset är runt 110 kvadratmeter.
Huset värms upp genom direktverkande el och hon har även en luftvärmepump installerad i hallen. Denna använder hon dock väldigt sällan då hon inte är så teknisk av sig om man säger så.

Hur som helst så är jag ganska fundersam över hennes totala årsförbrukning som ligger på ca 25 000 kWh per år.
Hon bor ensam i huset och har inte mycket mer än standard saker som diskmaskin, kyl/frys/ spis/ tv och en tvättmaskin. Inga mobiler eller datorer eller liknande. Hon är väldigt noga med att släcka lampor och liknande så är ingen direkt energislösare och som sagt hon använder knappt luftvärmepumpen.

Vad kan det vara som drar så mycket ström? Vitvarorna är inte direkt nya men dem är inte uråldriga heller och har pratat med släktingar och bekanta som har lägre förbrukning trots med många fler personer i hushållet.
Jag vet att hon har golvvärme i ett av badrummen , och jag har inte lyckats hitta något sätt att stänga av den , den står på trots att lampan är släckt därinne även nu mitt i sommaren.
Kan det vara denna som är boven?
Någon som har några tips på hur jag ska gå tillväga för att lista ut vad problemet är och sänka förbrukningen ? Har varit i kontakt med hennes el bolag och dem tyckte det lät högt men mer kunde dem inte säga eller göra.
Eller är det kanske helt normalt med en sån här förbrukning , är själv inte så insatt då jag bor i lägenhet.
Tacksam för alla svar och för er tid!
 
  • Wow
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Hej! Var i landet pratar vi om? Vilket år är huset byggt och isolerat? Hur många grader har hon inomhus på vinterhalvåret?
 
  • Gilla
Ppet och 4 till
  • Laddar…
MultiMan
Nog tämligen normalt med direktverkande el i ett lite äldre hus. Hade hon använt luftvärmepumpen och den är bra placerad samt av bra märke så går det att kapa iaf 7-8000 kWh på en sådan förbrukning.

Elgolvvärme kan dra massor.

Jaga förbrukning genom belysningen är tämligen meningslös innan allt annat är åtgärdat, då det gör väldigt lite.
 
  • Gilla
Boende45 och 36 till
  • Laddar…
Du är nog inne på rätt spår. Hjälp henne att ställa in luftvärmepumpen till hösten. Så får den tuffa hela vintern. Ställ ned termostaterna på de element som täcks av luftvärmepumpen. Glöm inte att rengöra filtrena också.
Golv värmen bidrar också, särskilt om den står på året runt. Stäng av eller ställ ner.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 9 till
  • Laddar…
Ställ värmepumpen på 22 grader och INTE på AUTO om hon haft det, göm sedan fjärren och dra ner radiatorerna.
 
  • Gilla
Elajomannen och 36 till
  • Laddar…
Maalox
Ett par reflektioner:

-Har din mor en luftvärmepump installerad så borde hon köra denna som värmekälla i högsta möjliga mån, snarare än den direktverkande elen. Jag antar att den är installerad så att den sprider värmen någorlunda i resten av huset?

-Har din mor en timavläst elmätare (uppgraderas i de flesta hus i dessa tider av elnätsbolagen)? Har du möjlighet att posta, säg en eller ett par dygns timavläst förbrukningsdata här i forumet så kommer kunniga medlemmar kunna analysera mer pricksäkert. Denna data finns isåfall att hämta på elnätsbolagets hemsida.

-Golvvärmen borde ni kunna stänga av genom att slå av säkringen i proppskåpet, om ni nu inte lyckas stänga av dom i själva badrummet.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 8 till
  • Laddar…
Jag vet en äldre dam som alltid brukade ha runt 27 grader inne. Det blev nog rätt dyrt på vintern, men hon ville ha det så. Inte ovanligt beteende hos äldre tror jag.
 
  • Gilla
  • Haha
  • Wow
Roger Fundin och 6 till
  • Laddar…
Mitt hus (Skåne) är av samma storlek. Jag har senaste året dagligen fört bok över min förbrukning och vad jag använt så jag har koll.
- Elgolvvärmen i badrummet är den största boven och den används sällan dvs bara kalla vinterdagar.
- Därefter kommer ugnen. När den används seriematlagar jag många måltider.
- Torktumlare no no no.
- Diskmaskinen körs på kortaste programmet och med flera dagars mellanrum.
- Tvättmaskinen - tja, enpersonshushåll kräver inte så ofta körningar.
- Dusch och bastu drar förvånansvärt lite.

Med vettiga glödlampor och teknik/dator/tv/laddstationet drar inte mycket.

Jag förbrukar under 5000kWh men värmer huset med liten pelletskamin. När barn/barnbarn är här på semester/helger är det dyrt!

Hjälp din mormor att hantera LLVP'n och stäng av elen till badrumsgolvet om huset inte finns i Norrlands inland.

Och jag har definitivt 24° mörka råa ruggiga ensamma vinterkvällar ...
 
  • Gilla
Boende45 och 6 till
  • Laddar…
Maalox Maalox skrev:
Ett par reflektioner:

-Har din mor en luftvärmepump installerad så borde hon köra denna som värmekälla i högsta möjliga mån, snarare än den direktverkande elen. Jag antar att den är installerad så att den sprider värmen någorlunda i resten av huset?

-Har din mor en timavläst elmätare (uppgraderas i de flesta hus i dessa tider av elnätsbolagen)? Har du möjlighet att posta, säg en eller ett par dygns timavläst förbrukningsdata här i forumet så kommer kunniga medlemmar kunna analysera mer pricksäkert. Denna data finns isåfall att hämta på elnätsbolagets hemsida.

-Golvvärmen borde ni kunna stänga av genom att slå av säkringen i proppskåpet, om ni nu inte lyckas stänga av dom i själva badrummet.
Tack för svar. Den är installerad i hallen så den är relativt centralt placerad , tror den sitter bra.
Ska logga in och kolla om jag hittar det så postar jag förbrukningsdatan här senare.
Är det normalt att ha golvvärme som inte kan stängas av med knapp i badrummet? Aldrig varit med om det tidigare.
 
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Ställ värmepumpen på 22 grader och INTE på AUTO om hon haft det, göm sedan fjärren och dra ner radiatorerna.
haha är frestande men kärringen är en krutburk och hon hade blivit vansinnig om kontrollen är borta och min telefon hade ringt konstant 😂
 
  • Gilla
  • Haha
Roger Fundin och 3 till
  • Laddar…
MultiMan MultiMan skrev:
Nog tämligen normalt med direktverkande el i ett lite äldre hus. Hade hon använt luftvärmepumpen och den är bra placerad samt av bra märke så går det att kapa iaf 7-8000 kWh på en sådan förbrukning.

Elgolvvärme kan dra massor.

Jaga förbrukning genom belysningen är tämligen meningslös innan allt annat är åtgärdat, då det gör väldigt lite.
Tack för svar.
Hur ska jag stänga av golvvärmen ? Finns ingen knapp till det i badrummet
 
W Wrongthinker skrev:
haha är frestande men kärringen är en krutburk och hon hade blivit vansinnig om kontrollen är borta och min telefon hade ringt konstant 😂
Du får förklara för henne att det kostar pengar att ha den avstängd.
 
  • Gilla
  • Älska
Ulf Peter och 9 till
  • Laddar…
W Wrongthinker skrev:
haha är frestande men kärringen är en krutburk och hon hade blivit vansinnig om kontrollen är borta och min telefon hade ringt konstant 😂
Att nyttja luftvärmepumpen bättre är utan tvekan största besparingen som kan göras utifrån förutsättningarna, så om ni släpper den grejen kommer ni inte lyckas med några stordåd.
 
  • Gilla
  • Älska
Roger Fundin och 7 till
  • Laddar…
I ett eluppvärmt hus sparar man inget alls på att släcka lampor eller spara på el på andra sätt. Det ökar bara förbrukningen i elementen med samma energimängd man sparat.
 
  • Gilla
Hajen11 och 16 till
  • Laddar…
W Wrongthinker skrev:
Tack för svar.
Hur ska jag stänga av golvvärmen ? Finns ingen knapp till det i badrummet
I säkringsskåpet kan det finnas en termostat med av/på-knapp. I vart fall finns det där en säkring som du kan stänga av.
 
  • Gilla
Wrongthinker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.